Vurdering i praksis i barnehagelærerutdanningene

Vurdering av studentene i praksis, er et samarbeid mellom praksislærer, styrer og veileder fra UiA. For å vurdere måloppnåelse, tar vi utgangspunkt i arbeidet studenten gjør i barnehagen, læringsutbyttene som gjelder den enkelte praksisperioden, samt overordnede vurderingskriterier som gjelder for alle praksisperiodene gjennom hele utdanningen.

Vurderingen skal gjenspeile hvor i utdanningen studenten er, og det stilles høyere krav til studenten mot slutten av utdanningen enn i første praksisperiode. Se også mer om progresjon i praksis i barnehagelærerutdanningene.

I etterkant av praksis skal studenten gjennomføre et arbeidskrav som er basert på de kunnskapsområdene som har vært i sentrum for praksisperioden og hvilke erfaringer som har kommet i løpet av tiden i barnehagen.

Overordnede vurderingskriterier for alle praksisperioder i barnehagelærerutdanningene

Studenten skal:

  • sammen med alle som jobber i barnehagen bidra til å oppfylle målene og kravene i rammeplan for barnehagen
  • se barnehagens arbeid med fagområdene i sammenheng med kunnskapsområdene i barnehagelærerutdanningen
  • vise god yrkesetisk praksis i tråd med profesjonsetisk plattform
  • være punktlig og holde avtaler
  • vise respekt for taushetsplikten og kjenne lover og regler for personvern
  • være aktiv og søkende i veiledning og nyttiggjøre seg denne
  • ta initiativ til å hilse på og bli kjent med personalet og foreldre/foresatte i barnehagen
  • anvende norsk muntlig og skriftlig og bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng

Spesifikke vurderingskriterier for praksisperiodene i barnehagelærerutdanningene

Publisert 19. juni 2024 - Sist endret 19. juni 2024