Vurdering av studentene i praksis, er et samarbeid mellom praksislærer, styrer og veileder fra UiA. For å vurdere måloppnåelse, tar vi utgangspunkt i arbeidet studenten gjør i barnehagen, læringsutbyttene som gjelder den enkelte praksisperioden, samt overordnede vurderingskriterier som gjelder for alle praksisperiodene gjennom hele utdanningen.
Vurderingen skal gjenspeile hvor i utdanningen studenten er, og det stilles høyere krav til studenten mot slutten av utdanningen enn i første praksisperiode. Se også mer om progresjon i praksis i barnehagelærerutdanningene.
I etterkant av praksis skal studenten gjennomføre et arbeidskrav som er basert på de kunnskapsområdene som har vært i sentrum for praksisperioden og hvilke erfaringer som har kommet i løpet av tiden i barnehagen.
Overordnede vurderingskriterier for alle praksisperioder i barnehagelærerutdanningene
Studenten skal:
- sammen med alle som jobber i barnehagen bidra til å oppfylle målene og kravene i rammeplan for barnehagen
- se barnehagens arbeid med fagområdene i sammenheng med kunnskapsområdene i barnehagelærerutdanningen
- vise god yrkesetisk praksis i tråd med profesjonsetisk plattform
- være punktlig og holde avtaler
- vise respekt for taushetsplikten og kjenne lover og regler for personvern
- være aktiv og søkende i veiledning og nyttiggjøre seg denne
- ta initiativ til å hilse på og bli kjent med personalet og foreldre/foresatte i barnehagen
- anvende norsk muntlig og skriftlig og bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng