Progresjon i praksis i barnehagelærerutdanningene

Barnehagelærerstudentene skal vise tydelig progresjon i praksisperiodene når det gjelder faglig, didaktisk, sosial kompetanse og ledelseskompetanse, samt evne til profesjonsetisk refleksjon (jf. Nasjonal forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning)

Retningslinjene for barnehagelærerutdanningen fremhever at barnehagelærerstudiet er en lederutdanning og at studentene må vise en tydelig progresjon knyttet til pedagogisk ledelse fra første til siste studieår. Progresjonsmodellen viser hovedfokus i de ulike semestrene.

Progresjonsmodellen

Bildet viser sirkelmodell som starter med 1. studieår innerst og 3. studieår ytterst

I 3. semester har studentene fem dager med grunnskolepraksis. Progresjonen i praksis som er beskrevet i 1.-2. semester, skal også gjenspeiles i denne praksisperioden.

5. semester er viet fordypningsemner og vil ha fagspesifikke mål, med ti dager praksis. Progresjon i praksis som ligger fra 1. og 2. studieår, skal gjenspeiles og videreutvikles i de ulike fordypningsemnene. Dette har hver fordypning ansvar for.

Vurderingskriterier for studentens progresjon

Kriteriene for vurdering i praksis i barnehagelærerutdanningen er basert på læringsutbyttebeskrivelsene og sier noe om forventningene til studentens profesjonelle utvikling gjennom studiet. Vurderingskriteriene tar også hensyn til hvilket faglig fokus hvert semester har.

Kjennetegn for vurdering i første studieår

Ledelse av seg selv og barn

Praksisperiodene har fokus på relasjon, barn-barn eller barn-voksen, og studenten skal trene på ledelse av seg selv og barn. Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg begynnende kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon.

Hva vi ser etter

Studenten

  • har god yrkesetisk praksis for eksempel punktlighet og holder avtaler
  • viser respekt for taushetsplikten
  • kjenner lover og regler for personvern
  • kjenner barnehagens beredskapsplan knyttet til vold og overgrep mot barn
  • er aktiv og søkende i veiledning og nyttiggjør seg denne
  • viser evne til ledelse av seg selv i møte med barnehagen
  • planlegger og gjennomfører faglige aktiviteter med barnegrupper og vurderer kritisk egen pedagogiske ledelse og praksis
  • tar i bruk observasjon som redskap for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
  • legger til rette for variert lek og utvikler gode samspillsmønstre sammen med barn
  • er observant overfor barns handlinger og gir barn medvirkning
  • reflekterer over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegruppe innebærer

Kjennetegn for vurdering i andre studieår

Ledelse av barn og medarbeidere

Studenten skal i løpet av andre studieår gjøre seg erfaringer med samarbeid med både foresatte, personale, samarbeidspartnere, samt øve seg på å lede medarbeidere i barnehagen. Praksisperioden har fokus på improvisasjon og ledelse i fellesskap, samarbeid med kolleger og foresatte, samt relasjonskompetanse.

Hva vi ser etter

Studenten

  • har god yrkesetisk praksis, for eksempel punktlighet og holder avtaler
  • viser respekt for taushetsplikten
  • er aktiv og søkende i veiledning og nyttiggjør seg denne
  • reflekterer over sin rolle som fagperson
  • bruker sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling
  • leder og veileder barnehagepersonalet i formelle og uformelle aktiviteter sammen med barn
  • åpner opp for medvirkning i planlegging og gjennomføring
  • vurderer kritisk egen pedagogiske ledelse og praksis
  • viser relasjonskompetanse og reflekterer kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kolleger
  • reflekterer over barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena

Kjennetegn for vurdering i tredje studieår

Ledelse av barn og barnehage

Studenten skal i tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal fokusere på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette. Praksisperioden har fokus på å skulle lede et utviklingsarbeid.

Hva vi ser etter

Studenten

  • har god yrkesetisk praksis, for eksempel punktlighet og holder avtaler
  • viser respekt for taushetsplikten
  • er aktiv og søkende i veiledning og nyttiggjør seg denne
  • fremstår som barnehagelærer og reflekterer rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen
  • utfordrer eksisterende praksis på en respektfull måte
  • leder barnehagen som lærende organisasjon
  • legger til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
  • viser evne til å ta beslutninger og begrunner avgjørelser faglig og praktisk.
  • viser en utvikling i sin generelle pedagogiske lederkompetanse
Publisert 6. apr. 2024 - Sist endret 14. juni 2024