PRA3-101K Praksis 1. semester
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Ingen
Innhold
Praksisperioden har fokus på relasjon, barn-barn og barn-voksen, og studentene skal trene på ledelse av seg selv og barn. Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg begynnende kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon. Gjennom observasjon og refleksjon skal studenten få innblikk i arbeidet som barnehagelærer. Studenten skal også ta aktiv del i hverdagslivet i barnehagen og delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner.
Denne praksisperioden bygger på kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring 1 (BUL 1)
Mer konkret informasjon om innholdet i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu
Læringsutbytte
Studenten skal
vise grunnleggende evne til ledelse av seg selv og barn
reflektere faglig og etisk over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegruppen innebærer
planlegge, gjennomføre og vurdere pedagogiske aktiviteter med utgangspunkt i aktuelle kunnskapsområder
ta i bruk observasjon og dokumentasjon som redskap for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
delta engasjert i og inspirere til lek på en støttende og lyttende måte
forstå hva barns medvirkning kan være i barnehagen og inngå i omsorgsfulle relasjoner preget av innlevelse og anerkjennelse
stimulere og støtte barns evner og ta hensyn til barns ulike bakgrunner og forutsetninger
vise begynnende forståelse for sammenhengen mellom rammeplan for barnehagen, lokale planer og egne planer
vise begynnende forståelse for sammenhengen mellom opplevelser i praksis og teori/forskning
reflektere over sin posisjon som rollemodell for barn
Studenten vil også bli vurdert i henhold til overordnede vurderingskriterier for praksis i barnehagelærerutdanningen (www.uia.no/praksisblu)
Undervisnings- og læringsformer
I praksis er studenten under jevnlig profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal observere, planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over barnehagens praksis. Dette gjøres skriftlig og muntlig.
Praksis foregår i barnehage og er obligatorisk.
Omfang: 17 dager (2 av dagene gjennomføres tidlig i semesteret)
Studentevaluering
Praksis evalueres digitalt ved slutten av praksisperioden, i tråd med kvalitetssystemet
Eksamen
Praksisperioden høst og vår ses under ett. Sluttvurderingen kommer i 2. semester, men det skal gjennomføres en skriftlig midtveisvurdering etter endt praksisperiode i 1. semester. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen for praksisperioden.
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis og for å kunne gå videre til PRA3-102
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PRA3-101G – Praksis 1. semester | 0 |