- Forkunnskapskrav: Bestått praksis i 5. semester, PRA035.
- Varighet: 3 uker/15 dager.
Ledelse av barn og barnehagen
Praksisperioden har fokus på å skulle lede et utviklingsarbeid. Studentene skal tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings og utviklingsprosesser i barnehagen. Studentene skal vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjons-etisk bevissthet. Studentene skal fokusere på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette.
Studentene skal også overta og styre hele driften av temaet/avdeling/gruppen over flere dager med en størst mulig grad av selvstendighet og ansvar.
Praksisperioden bygger på læringsutbytte for kunnskapsområdene Ledelse, samarbeid og utvikling (LSU).
Praksis er obligatorisk. Det er 100 prosent fremmøte.
Kjennetegn ved vurdering i kunnskapsområdene
Læringsutbytte (Fra emnebeskrivelse) |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Kjennetegn ved vurdering av profesjonsfaglig pedagogisk ledelse
Læringsutbytte (Fra forskrift) |
Kjennetegn ved vurdering |
Studenten
|
Studenten
|
Praksisoppgaver
Student og praksislærer skal sammen gjennomgå læringsutbytte og kjennetegn for vurdering i praksisperioden. Student og praksislærer skal i denne perioden planlegge et utviklingsarbeid i fellesskap. Studenten er ansvarlig for innhold og gjennomføring.
Utviklingsarbeidet planlegges med utgangspunkt i:
- Barns interesser og/eller initiativ
- Læringsutbytte for kunnskapsområdenes praksisperiode
- Barnehagens årsplan og plandokumenter
- Fagområdene i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver som er aktuelle for kunnskapsområdene
Forberedelse til fagdagen i forkant av praksisperioden: Praksislærer og studenter finner frem til et fokus for utviklingsarbeidet. Praksislærer skal ha drøftet mulige tema/fokus med styrer/enhetsleder i barnehagen før fagdagen.
Studenten skal:
- Få erfaring med å planlegge, gjennomføre og evaluere et konkret utviklingsarbeid i praksis.
Uke 1
- Samle informasjon og data knyttet til det aktuelle (avtalte) område for utviklingsarbeidet.
Uke 2 og 3
- Presentere og drøfte det innsamlede datamaterialet med personalet, gjøre prioriteringer for hva en skal fokusere på og lage plan for gjennomføring
- Starte og lede gjennomføringen
- Foreta en prosessevaluering og diskutere eventuell fremdrift
- Arbeide med pedagogisk dokumentasjon
- Delta på foreldresamtaler- hvis mulig
- Være aktiv i formidling til foreldre, skriftlig og muntlig i tråd med barnehagens retningslinjer
- Forberede innholdet i praksisoppfølgingsmøte med praksisveileder/faglærer fra UiA
Arbeidskrav
Studentene skal muntlig presentere utviklingsprosjektet i etterkant av praksis med følgende innhold:
- Kort om utviklingsarbeidets fokus og innhold
- Betydningen av informasjons- og datainnsamlingen
- Hvilke ledelsesaspekter var det viktig å ha kontroll på i arbeidet
- Refleksjoner over egen lederrolle
- Erfaringer fra utviklingsprosjektet skal drøftes opp mot relevant pensum på kurset i LSU100
- Samarbeidet med personalet - deres medvirkning og deltakelse
- Utfordringer i gjennomføringen
- Eventuell videreføring av arbeidet i barnehagen
Praksis og arbeidskravet må være bestått for å gå opp til eksamen.