Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått PRA3-101

Innhold

Praksisperioden har fokus på relasjon, barn-barn og barn-voksen, og studentene skal trene på ledelse av seg selv og barn. Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg begynnende kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon. Gjennom observasjon og refleksjon skal studenten få innblikk i arbeidet som barnehagelærer. Studenten skal også aktivt ta del i hverdagslivet i barnehagen, delta i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner.  

Denne praksisperioden bygger på følgende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring 1 (BUL102K), Natur, helse og bevegelse (NHB102K) og Språk, tekst og matematikk (STM102K) 

Mer konkret informasjon om innholdet i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu.

Læringsutbytte

Studenten skal 

  • vise grunnleggende evne til ledelse av seg selv og barn 

  • reflektere faglig og etisk over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegruppen innebærer 

  • planlegge, gjennomføre og vurdere pedagogiske aktiviteter med utgangspunkt i aktuelle kunnskapsområder 

  • ta i bruk observasjon og dokumentasjon som redskap for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov  

  • delta engasjert i og inspirere til lek på en støttende og lyttende måte 

  • forstå hva barns medvirkning kan være i barnehagen og inngå i omsorgsfulle relasjoner preget av innlevelse og anerkjennelse 

  • stimulere og støtte barns evner og ta hensyn til barns ulike bakgrunner og forutsetninger 

  • vise begynnende forståelse for sammenhengen mellom rammeplan for barnehagen, lokale planer og egne planer 

  • vise begynnende forståelse for sammenhengen mellom praksiserfaringer og teori/forskning  

  • reflektere over sin posisjon som rollemodell for barn 

  • reflektere over hvordan barnehagen kan støtte og legge til rette for overganger i barnehagen  

 

Studenten vil også bli vurdert i henhold til overordnede vurderingskriterier for praksis i Barnehagelærerutdanningen (www.uia.no/praksisblu).

Undervisnings- og læringsformer

I praksis er studenten under jevnlig profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal observere, planlegge, gjennomføre og reflektere over barnehagens praksis. Dette gjøres skriftlig og muntlig. 

Praksis foregår i barnehage og er obligatorisk. 

Omfang: 20 dager. 

Studentevaluering

Praksis evalueres digitalt ved slutten av praksisperioden, i tråd med kvalitetssystemet. 

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode. 

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis. 

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PRA3-102G – Praksis 2. semester 0
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:10:56