PRA3-102K Praksis 2. semester
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bestått PRA3-101
Innhold
Praksisperioden har fokus på relasjon, barn-barn og barn-voksen, og studentene skal trene på ledelse av seg selv og barn. Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg begynnende kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon. Gjennom observasjon og refleksjon skal studenten få innblikk i arbeidet som barnehagelærer. Studenten skal også aktivt ta del i hverdagslivet i barnehagen, delta i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner.
Denne praksisperioden bygger på følgende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring 1 (BUL102K), Natur, helse og bevegelse (NHB102K) og Språk, tekst og matematikk (STM102K)
Mer konkret informasjon om innholdet i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu.
Læringsutbytte
Studenten skal
vise grunnleggende evne til ledelse av seg selv og barn
reflektere faglig og etisk over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegruppen innebærer
planlegge, gjennomføre og vurdere pedagogiske aktiviteter med utgangspunkt i aktuelle kunnskapsområder
ta i bruk observasjon og dokumentasjon som redskap for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
delta engasjert i og inspirere til lek på en støttende og lyttende måte
forstå hva barns medvirkning kan være i barnehagen og inngå i omsorgsfulle relasjoner preget av innlevelse og anerkjennelse
stimulere og støtte barns evner og ta hensyn til barns ulike bakgrunner og forutsetninger
vise begynnende forståelse for sammenhengen mellom rammeplan for barnehagen, lokale planer og egne planer
vise begynnende forståelse for sammenhengen mellom praksiserfaringer og teori/forskning
reflektere over sin posisjon som rollemodell for barn
reflektere over hvordan barnehagen kan støtte og legge til rette for overganger i barnehagen
Studenten vil også bli vurdert i henhold til overordnede vurderingskriterier for praksis i Barnehagelærerutdanningen (www.uia.no/praksisblu).
Undervisnings- og læringsformer
I praksis er studenten under jevnlig profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal observere, planlegge, gjennomføre og reflektere over barnehagens praksis. Dette gjøres skriftlig og muntlig.
Praksis foregår i barnehage og er obligatorisk.
Omfang: 20 dager.
Studentevaluering
Praksis evalueres digitalt ved slutten av praksisperioden, i tråd med kvalitetssystemet.
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PRA3-102G – Praksis 2. semester | 0 |