Praksis i 3. semester i barnehagelærerutdanningene

  • Forkunnskapskrav: Bestått praksis 2. semester, PRA032.
  • Varighet: 1 uke/5 dager.
  • Praksis i 1. eller 2. trinn grunnskole

Praksisperioden bygger på læringsutbyttebeskrivelser i kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk (STM).

Praksis er obligatorisk. Det er 100 prosent fremmøte.

Studentene må regne med en praksisdag fra kl. 8.00-15.30, der de bør få delta i både undervisning og SFO. En studentgruppe på fire studenter har rett på veiledning i 2-4 timer pr. uke. Det er opp til hver praksislærer hvordan dette legges opp. I tillegg kommer tid til individuell planlegging. I enkelte tilfeller kan veiledningssamtaler komme utenom vanlig arbeidstid.

Ansvar og oppgaver i grunnskolepraksis

Studenten

Praksisstedene ønsker seg engasjerte studenter som deltar, utforsker og har som mål å bli gode barnehagelærere. Studentene må vise forståelse for den rollen de går inn i. Når studenten er i praksis, er de på jobb, og må opptre høflig og vennlig, møte presis og vise respekt for skolens regler.

  • I praksisperioden er studenten et ansvarlig medlem av personalgruppa. Studenten må til enhver tid vise diskresjon og takt i forhold som angår barn, foreldre og personalet ved praksisstedet (jf. Forvaltningslovens § 13 om taushetsplikt).
  • Praksisopplæringen forutsetter at studenten er aktiv i egen læreprosess. Det forventes at studenten viser initiativ og interesse og er en aktiv deltager som selv tar ansvar for egne arbeidsoppgaver.
  • Studenten skal i samarbeid med praksislærer planlegge oppgavene i praksis.

Praksislærer

  • Legger forholdene til rette slik at skolen blir en god læringsarena for studenten.
  • Gjennomgår yrkesetiske forhold på praksisstedet.
  • Planlegger sammen med studenten praksisoppgavene.
  • Deltar på praksissamling arrangert av universitetet.
  • Sender bekreftelse på gjennomført praksis til UiA.
  • Praksislærer veileder studenten i det daglige og i uformelle samtaler.

UiA v/praksisadministrasjonen

Avdeling for lærerutdanning/praksisadministrasjonen har medansvar for å utvikle og organisere praksisopplæringen. Videre har LU et spesielt ansvar for kontakten med praksisstedene og oppfølging av praksislærerne.

  • Gjør avtaler med praksisstedene.
  • Har ansvar for tildeling av praksisplasser til studentene og har kontakt og oppfølging med partnerskolene, studentene og faglærere i forbindelse med praksis.

Kjennetegn ved vurdering i kunnskapsområdene

STM

Læringsutbytte (Fra emneplan)

Kjennetegn ved vurdering

Studenten

  • har kunnskap om ansvar og rutiner knyttet til overganger, med særskilt fokus på overgangen fra barnehage til skole/skolefritidsordning
  • kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige, tekstlige og matematiske utvikling

Studenten

  • reflekterer over læringsutbyttebeskrivelsene i veiledningen med praksislærer
  • gjennomfører obligatoriske oppgaver i løpet av praksisperioden

Praksisoppgaver

I forkant av praksis vil studenten få praksisoppgaver som skal planlegges og gjennomføres i samarbeid med praksislærer i løpet av praksisperioden.

Oppgaver i praksis: 

  1. Praksisgruppen skal i samarbeid med praksislærer ta ett bilde som illustrerer og dokumenterer skolens læringsmiljø. Lag et notat om hvordan skolens læringsmiljø uttrykkes gjennom bildet, samt likheter og forskjeller mellom barnehagens og skolens læringsmiljø. 
  2. Praksisgruppen samtaler med praksislærer/rektor om hvordan skolen forbereder seg og hvordan det tilrettelegges for en god overgang mellom barnehage og skole. 
  3. Praksisgruppen skal planlegge, lede og evaluere enkelttimer med vekt på språkstimulering og begrepsutvikling i norsk og matematikk. 

I etterkant av praksis skal studenten gjennomføre et arbeidskrav i kunnskapsområdet. Arbeidskravet skal integrere teori og praksiserfaringer.

Praksis og arbeidskrav må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.

Publisert 19. juni 2024 - Sist endret 19. juni 2024