Praksis i 4. semester i barnehagelærerutdanningene

  • Forkunnskapskrav: Bestått praksis 3. semester, PRA033.
  • Varighet: 6 uker/30 dager.

Ledelse av barn og medarbeidere

Studenten skal i løpet av andre studieår gjøre seg erfaringer med samarbeid med både foresatte, personale, samarbeidspartnere, samt øve seg på å lede medarbeidere i barnehagen. Praksisperioden har fokus på improvisasjon og ledelse i felleskap, samarbeid med kollegaer og foresatte samt relasjonskompetanse.

Praksisperioden bygger på læringsutbytte for kunnskapsområdene Språk, tekst og matematikk (STM) og Kunst, kultur og kreativitet (KKK).

Praksis er obligatorisk. Det er 100 prosent fremmøte.

Kjennetegn ved vurdering i kunnskapsområdene

STM

 

Læringsutbytte (Fra emneplan)

Kjennetegn ved vurdering

Studenten

  • kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige, tekstlige og matematiske utvikling
  • er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning
  • kan skape et inkluderende og variert lekemiljø for utforsking av matematikk, språk, fortelling og høytlesing, samt sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap, også i et flerkulturelt perspektiv
  • kan veilede, inspirere og lede barn, og kritisk reflektere over arbeidet med språk, tekst og matematikk kunne veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangrer, matematiske problem, symboler og sammenhenger
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan utvise digital dømmekraft og vurdere barnekulturelle produkter, som for eksempel barnelitteratur og pedagogiske verktøy
  • kan drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
  • kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer
  • mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng

Studenten

  • skaper inkluderende og varierte lekemiljøer for utforsking av matematikk, språk, fortelling og høytlesning
  • utforsker ulike muntlige og skriftlige sjangre sammen med barna
  • gjennomfører utforskende matematiske samtaler med barn
  • utviser digital dømmekraft og finne fram til relevante barnekulturelle produkter, som for eksempel barnelitteratur og pedagogiske verktøy
  • bruker teori i veiledningssamtaler og er aktivt deltakende i diskusjoner og refleksjoner
  • viser evne til å kommunisere med små barn på en anerkjennende måte
  • handler improvisatorisk og utvikle ideer i samspill med barna
  • planlegger en periode basert på observasjoner og faglig kunnskap
  • leder store og små grupper

KKK

 

Læringsutbytte (Fra emneplan)

Kjennetegn ved vurdering

Studenten

  • kan ta i bruk kunstfaglige virkemidler i eget skapende arbeid, og sammen med barn i spontane og planlagte situasjoner
  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og skapende prosesser
  • kan lede estetiske læreprosesser med barn og medarbeidere, og ivareta etisk refleksjon i dokumentasjon og vurdering
  • kan skape inne – og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek
  • kan uttrykke seg gjennom rolle, spill med gjenstander og imaginære rekvisitter, skapende teater, dramatisk improvisasjon og ulike fortellerteknikker
  • kan anvende visuelle virkemidler og uttrykke seg gjennom to og tredimensjonale materialer og teknikker i arbeid med kunst og håndverk
  • kan gjennom sang og spill på musikkinstrumenter ha notekunnskap til å orientere seg elementært i sangbok og bygge akkorder

 

Studenten

  • bruker fagbegreper og kunstfaglig teori til å underbygge valg
  • planlegger, gjennomfører og reflekterer over kunstfaglige prosesser med og for barn
  • bruker kunstfaglige verktøy og virkemidler sammen med barn i spontane og planlagte situasjoner
  • leder skapende prosesser
  • viser evne til å inspirere og motivere
  • viser en bevisst holdning til, følsomhet for og innlevelse i barns estetiske uttrykksformer
  • viser evne til kunstfagformidling
  • viser forståelse for barn som betydningsfulle deltakere i barnehagen og samfunnets kunst og kulturarena
  • viser forståelse for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker, tilrettelegger og rollemodell

Kjennetegn ved vurdering av profesjonsfaglig pedagogisk ledelse

Læringsutbytte

Kjennetegn ved vurdering

Studenten

  • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
  • har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger særlig knyttet til ansvar, respekt og makt.
  • bidrar til at globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, innarbeides i barnehagens hverdag.
  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling
  • kan reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning
  • kan finne fram til, vurdere, henvise til og fremstille relevant informasjon og fagstoff.
  • kan fremme kreative prosesser og kultur- og naturopplevelser med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
  • kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
  • kan lede og veilede medarbeidere.

Studenten

  • har god yrkesetisk praksis for eksempel punktlighet og holder avtaler
  • viser respekt for taushetsplikten
  • er aktiv og søkende i veiledning og nyttiggjør seg denne
  • fremtrer som en reflektert pedagogisk leder og fagperson
  • bruker sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling
  • leder og veileder barnehagepersonalet i formelle og uformelle aktiviteter sammen med barn
  • åpner opp for medvirkning i planlegging og gjennomføring
  • vurderer kritisk egen pedagogiske ledelse og praksis
  • viser relasjonskompetanse og reflekterer kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kollegaer
  • reflekterer over barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena

Praksisoppgaver

Student og praksislærer skal sammen gjennomgå læringsutbytte og kjennetegn for vurdering i praksisperioden. Student og praksislærer planlegger også praksisoppgavene i fellesskap. Studenten er ansvarlig for innhold og gjennomføring.

Oppgavene planlegges med utgangspunkt i:

  • barns interesser og/eller initiativ
  • læringsutbytte for kunnskapsområdenes praksisperiode
  • barnehagens årsplan og plandokumenter
  • fagområdene i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver som er aktuelle for kunnskapsområdene 

Studenten skal

  • drøfte forventninger med praksislærer og levere praksiskontrakt til praksislærer
  • skrive refleksjonsnotater i hele praksisperioden
  • planlegge, gjennomføre og evaluere, ved bruk av didaktisk relasjonsmodell.
  • ha seks lederdager (der 2+4 dager er sammenhengende). I forkant av de sammenhengende fire lederdagene legges planene frem for medarbeidere, tilbakemeldinger diskuteres og eventuelt innarbeides i planene
  • delta på foreldresamtale
  • hvis mulig delta på møte med andre samarbeidspartnere
  • forberede innholdet i praksisoppfølgingsmøte med praksisveileder/faglærer fra UiA

Arbeidskrav

I etterkant av praksis skal studentene gjennomføre et arbeidskrav i hvert av kunnskapsområdene. Arbeidskravet skal integrere teori og praksiserfaringer.

Praksis og arbeidskrav må være bestått for å gå opp til eksamen.

Publisert 19. juni 2024 - Sist endret 19. juni 2024