Praksis når man skal på utveksling

  • Forkunnskapskrav: Bestått praksis tidligere i 4. semester, PRA034.
  • Varighet: 2 uker/10 dager.

Praksisen er direkte knyttet til studentens utvekslingsopphold i internasjonalt semester for de studentene som ikke har anledning til å gjennomføre praksis i sitt utvekslingsopphold.

Praksisen gjennomføres i forkant av utvekslingsoppholdet.

Praksis er obligatorisk. Det er 100 prosent fremmøte.

Praksisoppgaver

Student og praksislærer skal sammen gjennomgå læringsutbytte og kjennetegn for vurdering i praksisperioden. Student og praksislærer planlegger også praksisoppgavene i fellesskap. Studenten er ansvarlig for innhold og gjennomføring.

Oppgavene planlegges med utgangspunkt i

  • barns interesser og/eller initiativ
  • læringsutbytte for praksisperioden
  • barnehagens årsplan og plandokumenter
  • fagområdene i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver som er aktuelle for kunnskapsområdene 

Studenten skal

  • skrive et forventningsskriv som leveres første dagen i praksis
  • drøfte forventninger med praksislærer og levere praksiskontrakt til praksislærer
  • skrive refleksjonsnotater som omhandler sine etiske, pedagogiske og kulturelle verdier og holdninger i møte med barn og familier med ulik bakgrunn
  • hilse på foreldre, presentere seg og si litt om seg selv i starten av praksisperioden.
  • delta på foreldremøte hvis mulig
  • forberede innholdet i praksisoppfølgingsmøte med praksisveileder/faglærer fra UiA 

Praksis må være bestått for å kunne ta et internasjonalt semester. 

Kjennetegn ved vurdering i kunnskapsområdene

Læringsutbytte (Fra emneplan)

Kjennetegn ved vurdering

Kunnskaper 

Studenten har 

  • kunnskap om norsk barnehagetradisjon og norske barnehagers verdigrunnlag. 
  • kunnskap om barnehagens møte med barn og foreldre fra ulike kulturer og med forskjellige språk. 
  • kunnskap om ulike samfunn, kulturer, religioner og livssyn som et viktig grunnlag for identitetsdanning og for å kunne forstå og møte mennesker med ulik bakgrunn  

 

 

Studenten

  • viser kunnskap og forståelse for norsk barnehagetradisjon og norske barnehagers verdigrunnlag. 
  • viser interesser for og anerkjennelse i kommunikasjon med foreldre fra ulike kulturer og med forskjellige språk.
  • er respektfull og har forståelse for andre kulturer, religioner og livssyn, og har kunnskap om hvor viktig dette er som grunnlag for barns identitetsdanning.

Ferdigheter 

Studenten kan

  • kommunisere i en interkulturell kontekst. 
  • reflektere faglig, etisk og kritisk over egen og andres kulturer så vel som pedagogiske tradisjoner og verdier. 
  • kan tilegne seg kunnskap om ulike barnesyn i et komparativt perspektiv og kunne anerkjenne andre verdisyn og kulturer. 

 

Studenten

  • utviser interkulturell dømmekraft.
  • har evne til å kommunisere med barn og voksne fra ulike kulturer på en anerkjennende måte. 
  • bruker teori som grunnlag for å kunne sammenligne ulike barnesyn og viser anerkjennelse for andre verdisyn og kulturer. 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • er faglig og etisk reflektert med hensyn til interkulturell forståelse og praksis. 
  • kan tilrettelegge for en reflektert og faglig fundert flerkulturell pedagogikk i møte med det kulturelle mangfoldet i norske barnehager. 

 

Studenten

  • gjør faglige refleksjoner og viser etisk hensyn. 
  • kan skape ulike miljø for lek og læring i en flerkulturell kontekst, som inkluderer barns interesser, erfaringer og rett til medvirkning.

Kjennetegn ved vurdering i profesjonsfaglig pedagogisk ledelse

Praksis før internasjonalt semester har fagspesifikke mål, med ti dagers praksis. Progresjon i praksis som ligger fra 1.-4. semester skal gjenspeiles og videreutvikles også i denne praksisperioden (se også progresjon i praksis i barnehagelærerutdanningene).

Publisert 19. juni 2024 - Sist endret 19. juni 2024