Utviklingsområde 1: Undervisning

Skolens utgangspunkt

Med bakgrunn i skolens kartlegging kan dere nå jobbe med utviklingsområdet «Undervisning». På denne siden finner dere arbeidsmåter og tiltak som har vært prøvd ut i andre skoler og som kan bidra til videre utvikling i deres skole.

Dette utviklingsområdet har vist seg å være viktig for at skolen skal utvikle seg til et inkluderende fellesskap. Ved å jobbe med «Undervisning» vil dere kunne bli mer bevisste på egen undervisningspraksis og få kunnskap om dybdelæring og relevans ved å knytte undervisningen til det som finnes i lokalmiljøet.

Gjennom faglig og praktisk arbeid vil dere kunne nå målene om å engasjere og motivere elevene til deltagelse i undervisningen.

Her følger tre faglige presentasjoner som dere kan bruke i arbeidet med utviklingsområdet.

Faglige innspill til personalet

I prosjekt School-In utviklet skolene tiltak som de prøvde ut i skolegården, i klasserommet, i lokalmiljøet eller i skole-hjem-samarbeidet. Vi deler noen av ideene fra prosjektet her, men det er best hvis personalet selv utvikler egne ideer. Dere vet jo best hva som passer og fungerer i deres skole.

Eksempler på spørsmål til Dialogcafe

  • Hvordan kan du gå frem i undervisningen når Nasjonale Prøver viser at elevene må øve på ulike oppgavenivå? ​
  • Hvordan kan du bruke kreative uttrykksformer for å støtte elevenes faglige utvikling? 
  • Hvordan kan du se tegn på elevenes opplevelse av faglig mestring?​
  • Hvordan utnytte hverandres kunnskap for å styrke skolens faglige fokus?  ​
  • Hvordan kan du undervise for å engasjere elevene?
  • Hvordan kan du legge til rette for å knytte fag til elevenes felles livsverden?
  • Hvordan kan du tydeliggjøre timens opplegg, innhold og hensikt for elevene?
  • Hvordan kan du vise elevene at du brenner for faget?
  • Hvordan kan du konkret støtte elevenes faglige selvstendighet og utvikling?
  • Hvordan kan du anerkjenne og støtte både elevenes faglige og sosiale rolle i fellesskapet?
  • Hvordan kan du legge til rette for å knytte fag til elevenes lokalmiljø (relevans)?
  • Hvordan kan du være engasjerende i din undervisning og vise elevene at du brenner for faget (entusiasme/interesse)?
  • Hvordan kan du konkret legge til rette for elevenes medvirkning og faglige selvstendighet (autonomi- og kompetansestøtte)?
  • Hvordan kan tilhørighet og kjennskap til lokalmiljøet bidra til trygghet i undervisningen (sosiale relasjoner)?
  • Hvordan kan elevene få bedre forståelse for faginnhold med utgangspunkt i lokalmiljøet?
  • Hvordan kan elever være med på å utarbeide oppgaver med utgangspunkt i lokalmiljøet?
  • Hvordan kan elevene brukes som en ressurs i undervisningen?
  • Hvordan kan kunnskaper om lokale institusjoner, yrker, historier og steder brukes i undervisningen for å inspirere elevene til medvirkning?

Eksempler på tiltak fra arbeid med Refleksjonssirkel

I prosjekt School-In utviklet skolene tiltak som de prøvde ut i skolegården, i klasserommet, i lokalmiljøet eller i skole-hjem-samarbeidet. Vi deler noen av deres ideer her, men det er best hvis personalet selv utvikler egne ideer som passer hos dere. Dere vet best hva som fungerer i deres skole.

Eksempel på tiltak: Utfordre sterke elever - løfte mindre sterke elever 

Personalet dro nytte av sammensetningen på tvers av trinn og la opp til et arrangement der sterke elever fra høyere trinn (7. klasse) hjalp sterke elever på yngre trinn (4. klasse) i matematikk. På samme måte hjalp svakere elever på 4. trinn, elevene på 2. trinn. Dette tiltaket ble en stor suksess - elevene ville gjerne gjøre det igjen og ønsket seg dette mer enn "kosetime". Tiltaket førte også til at elevene ble bedre kjent og tryggere på hverandre på tvers av trinn.

Flere eksempler på tiltak

  • Stille refleksjonsspørsmål hver dag - gi elevene øvelse i å reflektere
  • Bruke læringspartnere - læring ved å dele og vise andre. Elevene er hverandres hjelpelærere - utfordring og støtte i læringsprosessen
  • Knytte sang og lek til fag - lystbetont læring
  • Bruke interessante triggere i begynnelsen av timen for å vekke interesse
  • Bli kjent med elevenes forkunnskap ved nye emner - tankekart, historier, erfaringer for å kunne knytte seg til innholdet i undervisningen
  • Verdsette elevenes funn og bidrag i undervisningen på en anerkjennende måte - vise begeistring, lytte og stille spørsmål
  • Øke medbestemmelsesmulighetene for elevene ved å gi åpne oppgaver og flere valgmuligheter
  • Knytte hensikten med undervisningen til elevenes interesser, hverdag og forbilder - gjøre undervisningen relevant
  • Invitere en lokal forfatter til å undervise om skrivekunsten i norsktimen
  • Kartlegge skolens lokale ressurser ved hjelp av elevene i et tverrfaglig prosjekt i undervisningen
  • Etablere samarbeid med bedrifter og klubber - ordne samarbeidsavtaler
  • Kollegaveiledning og samarbeid om variert undervisning

Teori og forskning på utviklingsområdet

Det foreligger mye interessant forskning på undervisning, både fra et allmenndidaktisk og sett i et fagdidaktisk perspektiv. I School-In har vi vektlagt særlig to teorier som har vist seg å være nyttige for motivasjon og læring. Den ene er Self-Determinant Theory (SDT), den såkalte selvbestemmelsesteorien, til Deci & Ryan (1985), som trekker frem individets behov for å være kompetentha autonomi og å være sosialt tilhørig. På bakgrunn av SDT utvidet Prenzel (1995) sin interesseteori til en modell konkret for undervisning med ytterligere tre betingelser: innholdets relevans og kvaliteten på klasseledelse, samt underviserens interesse og engasjement. Disse seks betingelsene i undervisning har vist seg å henge sammen med hvorvidt elever føler seg motivert i undervisningen og hvordan elevene opplever læringsprosessen. I School-In ble det fokusert på hvordan disse seks betingelsene konkret kunne se ut i undervisningen. F.eks. kan skolens lokalmiljø være nyttig for å gjøre undervisningens innhold relevant for så mange elever som mulig, da lokalmiljøet er en fellesnevner som stort sett alle elevene kjenner og forholder seg til.

Les mer:

Dalehefte, I.M. & Midtsundstad, J.H. (2019). Linking school’s local context to instruction – An important characteristic of the in-service teacher professionalization in School-In. In: T. Janik, I.M. Dalehefte, & S. Zehetmeier (Eds.). Supporting Teachers: Improving Instruction. Examples of Research-based In-service Teacher Education (pp. 77-88). Münster. Waxmann.

Deci, E.L., Vallerand, R.J., Pelletier, L.G. & Ryan, R.M. (1991). Motivation and Education: The Self-Determination Perspective, Educational Psychologist, 26(3-4), (325-346), DOI: 10.1080/00461520.1991.9653137

Olsen, A.M.E. (2020). Dybdelæring i matematikkundervisningen En mixed methods videostudie om lærerens faglige forventninger til elevene og tilrettelegging for overflate-og dybdelæring i syv skoleklasser på 7., 8. og 9. trinn. (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand

 

Publisert 12. juni 2024 - Sist endret 12. juni 2024