Utviklingsområde 3: Elevrollen

Skolens utgangspunkt

Med bakgrunn i skolens kartlegging kan dere nå jobbe med utviklingsområdet «Elevrollen». På denne siden finner dere arbeidsmåter og tiltak som har vært prøvd ut i andre skoler og som kan bidra til videreutvikling i deres skole.

Dette utviklingsområde har vist seg å være viktig for at skolen skal utvikle seg til et inkluderende fellesskap. Ved å jobbe med felles forventninger til Elevrollen, vil dere kunne bli mer samstemte i hva dere forventer av skolens elevrolle fra første og til syvende eller tiende trinn.

Gjennom faglig og praktisk arbeid vil dere kunne nå målene om forutsigbarhet for elevene og en bevissthet om å støtte elevene i utviklingen av sin unike elevrolle i møte med skolens forventninger.

Her følger tre faglige presentasjoner som dere kan bruke i arbeidet med utviklingsområdet.

Faglig innspill

  1. Forventninger til elevrollen i skoleorganisasjonen (ppt)
  2. Elevrollen i elevperspektiv (ppt)
  3. Elevrollen, forventninger og inkludering (ppt)

I prosjekt School-In utviklet skolene tiltak som de prøvde ut i skolegården, i klasserommet, i lokalmiljøet eller i skole-hjem-samarbeidet. Vi deler noen av deres ideer her, men det er best hvis personalet selv utvikler egne ideer som passer hos dere. Dere vet best hva som fungerer hos dere.

Eksempler på spørsmål til Dialogcafe

  • Her får dere en liste med forslag til spørsmål til dialogcafe. Velg de som dere synes passer best til deres formål eller lag deres egne med ideer fra disse spørsmålene:

  • Hvordan kan felles forventinger til elevrollen styrke elevenes livsmestring?
  • Hva må vi gjøre for å vise at vi forventer at elevene vil medvirke?
  • Hvilke felles forventninger kan gjelde for elevene i klasserommet på både små- og stor-trinnet?
  • Hvilke felles forventninger kan legge grunnlaget for elevenes trygghet på skolen?
  • Hvilke felles forventninger har dere til elevenes faglige arbeid?
  • Hvordan kan vi unngå å senke forventninger til elevene unødig?
  • Hvordan kan forventninger skape tilhørighet?
  • Hvorfor er tydelige forventninger overfor elevene viktig ift arbeid med den overordnede delen av læreplanen?
  • Hvorfor er en bevissthet om felles forventninger hos de ansatte i skolen viktig for å utvikle skolen som organisasjon?
  • Hvilke felles faglige forventninger møter dere elevene med på dere skolen?
  • Hvilke sosiale forventninger skal til for å få en god start på dagen, faglig og sosialt?
  • På hvilke måter kan dialog om felles forventninger brukes for å håndtere felles regler?
  • På hvilken måte kan dialog om felles forventninger forbedre samarbeidet?
  • Hvordan kan fokus på samstemthet gjøre elevrollen tydeligere?
  • Hvordan kan personalets samstemthet gjøre elevrollen tydeligere?
  • Hvorfor kan uklare forventninger til elevrollen være problematisk?
  • Hvilke felles forventninger vil vi ha til elevrollen?
  • Hvilke forventninger til atferd vil vi i personalet forplikte oss på?
  • Hvordan vil elevene merke at vi har felles forventninger til elevrollen?

Eksempler på tiltak fra arbeid med Refleksjonssirkel

Personalet forteller at de hadde Post-it lapper på pc og i bøker for å huske dette gjennomgående gjennom dagen. Det hadde stor effekt både for hva de voksne la merke til, og ga god stemning i dialogen med ulike elever. Dette tiltaket fikk ringvirkninger både til elevsamtalen og skole-hjem-samtalen

I elevsamtaler tar jeg frem det positive som er gitt som tilbakemelding. I skole-hjem- samtalen tas det positive tilbakemeldte opp igjen – elever har kommentert at dette var noe de satte stor pris på.

Flere eksempler på tiltak

  • Klasseregler henger i alle klasserom og alle jobber for å konkretisere og følge dem opp.
  • Alle har felles forventninger til oppstart av timene – mindre tilfeldig, mere likt.  Elevene vet hva som forventes av dem når timen starter - i alle timer, alle fag.
  • Oppfølging av lekser – jobbe for lik praksis på oppfølging og bruk av frister. Jobbe for samstemt bruk av visma når det gjelder innlevering av oppgaver på småskoletrinn og ungdomstrinn.
  • Forventning om at alle ansatte leser mail for å sikre informasjonsflyt.
  • Småskoletrinnet øker forventningen om at elevene kan arbeide i lengre økter, som neste trinn i skolen får nytte av.
  • Samtale med klassen om trivsel for alle – følge opp med forventninger til elever og lærere.
  • Utarbeide fellesskapsregler for kantina sammen med elevrådet ved skolen – lærere og lever forventes å følge opp.
  • Like forventninger til innsats – lærerne utvikler varierte arbeidsoppgaver og knytter forventningene til innsatsen.

Teori og forskning på utviklingsområdet

Elevrollen kan beskrives som et sett med forventninger som skolens personale møter elevene med. Forventningene kan være svært forskjellige på ulike skoler. Noen steder er lydighet og arbeidsro det viktigste, mens på andre skoler verdsettes kreativitet og selvstendighet.

Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre, men det krever at elevene som begynner på disse skolene tilpasser seg ulike sett med forventninger. Vi kan gå ut fra at det er enklere å finne sin plass på skoler der personalet er samstemte i sine forventninger til elevrollen, enn der det er uklart og forskjellig fra klasserom til klasserom.

Forskning viser at lærere senker forventningene sine til ulike grupper elever og elevene merker det godt når de ikke får like forventninger som de andre i klassen. De føler seg annerledes og lurer på hvorfor de voksne ikke har tro på at de kan mestre det samme som de andre.

Å møte elever med like forventninger til elevrollen betyr ikke at elevene skal bli like, men at alle får muligheten til å strekke seg og utforme sin rolle på sin egen måte. Det motsatte er at vi fratar dem denne muligheten og definerer hva de kan klare uten å gi de sjansen til å mestre.

Les mer

  • Dalehefte, I.M. & Midtsundstad, J.H. (Under publisering). How teachers’ perceptions of expectations related to schools’ context predict roles and views in school. School Effectiveness and School Improvement.
  • Diamond, J. B. & Randolph, A. and Spillane, I.P. (2004). Teachers’ Expectations and Sense of Responsibility for Student Learning: The importance of Race, Class, and Organizational Habitus. Anthropology & Education Quarterly 35(1):75-98.
  • Horrigmo, K.J. & Midtsundstad, J.H. (Under publisering). Schools’ Prerequisites for Inclusion – the Interplay between Location, Commuting, and Social Ties. International Journal of Inclusive Education
  • Midtsundstad, J.H. (2019). Lokal skoleutvikling. Sammenhengen mellom sted, roller og undervisning. Bergen: Fagbokforlaget
  • Midtsundstad, J. H. (2017). Fra bekymring til forandring - å veilede i elevrollen ved hjelp av Drop-In metoden. Didaktisk praksis 5.-10.trinn. Gyldendal Akademisk. s 103 - 118.
  • https://www.dropinmetoden.no/

 

Publisert 12. juni 2024 - Sist endret 12. juni 2024