English version of this page

Kristin Endresen-Maharaj

Førsteamanuensis
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 38141874
Mobiltelefon
+4748442505
Kontor E2316 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Forskergruppe:

Profesjoner og profesjonelle i samarbeid

https://www.uia.no/forskning/humaniora-og-pedagogikk/profesjoner-og-profesjonelle-i-samarbeid

Praksis, undervisning, policy i lærerutdanning (PUPIL)

https://www.uia.no/forskning/humaniora-og-pedagogikk/praksis-undervisning-policy-i-laererutdanning-pupil

 

Forskning

Demokratiopplæring

Kritisk tenkning

Lærerutdanning 

 

Faglige interesser

Lærerutdanning

Demokratiopplæring

Kritisk tenkning 

Mangfold og inkludering i skolen 

Voksenpedagogikk

 

 

Formidling

10. Desember 2020

Kompetanse Norge

Samling for læreplangrupper i norsk og samfunnskunnskap (voksenopplæringen) 

Foredrag: Kritisk tenkning i klasserommet

 

2017-2018

Fylkesmannen i Rogaland (for voksenopplæringen)

Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder (for voksenopplæringen)

Fylkesmannen i Troms (for voksenopplæringen)

Fylkesmannen i Møre og Romsdal (for voksenopplæringen)

Fylkesmannen i Vestfold (for voksenopplæringen)

Ullensaker og Skedsmo kommune (for voksenopplæringen)

Bærum kommune (for voksenopplæringen)

Foredrag: Hvordan fremme refleksjon og kritisk tenkning i voksenopplæringen?

Undervisning

Basiskurs i universitetspedagogikk (UNIPED)

https://www.uia.no/senter-og-nettverk/uia-puls-pedagogisk-utviklings-og-laeringssenter/basiskurs-i-universitetspedagogikk

https://www.uia.no/en/centres-and-networks/uia-puls/basis-course-in-university-pedagogy

Skolen i et pluralistisk samfunn

https://www.uia.no/studieplaner/topic/PED427-1

https://www.uia.no/studieplaner/topic/PED429-1

Den forskende, nyskapende og etisk bevisste lærer

https://www.uia.no/studieplaner/topic/PED426-1

https://www.uia.no/studieplaner/topic/PED428-1

Elevens faglige, sosiale og personlige utvikling og læring i et mangfoldig klasserom

https://www.uia.no/studieplaner/topic/PED159-1

https://www.uia.no/studieplaner/topic/PED160-1

Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling i et mangfoldig klasserom

https://www.uia.no/studieplaner/topic/PED156-1

https://www.uia.no/studieplaner/topic/PED157-1

Values in Democratic Education

ValiDE student exchange

Democracy and education

https://www.uia.no/en/studieplaner/topic/PED240-1

Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (heltid)

https://www.uia.no/studier/praktisk-pedagogisk-utdanning-for-yrkesfag-heltid (PPUY heltid) PED332

https://www.uia.no/studier/praktisk-pedagogisk-utdanning-for-yrkesfag-heltid PED333

Andrespråksopplæring og kulturkunnskap

https://www.uia.no/studieplaner/topic/NO-142-1?year=2021

Kort biografi

2018-nåtid: Institutt for pedagogikk, Universitetet i Agder, 

Faglærer

2020: Kompetanse Norge / Foredragsholder og konsulent ifb nye læreplaner for voksenopplæringen. 

2020 Oxford Research: Evalueringsarbeid. 

2017-2018:  Kompetanse Norge / Fylkesmannen i Rogaland/Aust- og Vest-Agder/Troms/Møre og Romsdal/Vestfold. Ullensaker og Skedsmo kommune. Lyngdal voksenopplæring.

Foredragsholder

2016: Kompetanse Norge / Oppgavekommisjonen til Statsborgerprøven. Utarbeidelse av en ny samfunnskunnskapsprøve på norsk (prøven oppfyller et av kravene til norsk statsborgerskap f.o.m. 01.01.2017)

2014-2018: Voksenopplæring

Lærer, eksaminator, sensor, kartlegging av nye deltakere, verneombud

2009-2014: S R Maharaj Attorneys (Sør-Afrika)

Office Manager

2006-2007: University of KwaZulu-Natal Durban - Department of Community Development and Adult Learning, BA Community Development (Sør-Afrika)

Tutor, Veileder, Foreleser 

Publikasjoner

  • Haraldstad, Åse; Kristiansen, Aslaug & Endresen, Kristin (2024). Hva får lærere til å bli i skolen? Meningsbærende element i læreryrket. I Bøje, Jan Ditlev; Kristiansen, Aslaug; Gustafsson Nyckel, Jan & Rothuizen, Jan Jaap (Red.), Professionsuddannelser i krise? Rekrutteringsproblemer, meningstab og meningsdannelse i nordiske lærer- og pædagoguddannelser. Erasmus pluss prosjekt. Syddansk Universitetsforlag. ISSN 978-87-408-3509-0.
  • Endresen, Kristin; Kristiansen, Aslaug & Haraldstad, Åse (2024). Mening som en kollektiv prosess – samskaping mellom lærerstudenter, praksislærere i «lærerutdanningsskoler» og faglærere på universitetet. I Bøje, Jan Ditlev; Kristiansen, Aslaug; Gustafsson Nyckel, Jan & Rothuizen, Jan Jaap (Red.), Professionsuddannelser i krise? Rekrutteringsproblemer, meningstab og meningsdannelse i nordiske lærer- og pædagoguddannelser. Erasmus pluss prosjekt. Syddansk Universitetsforlag. ISSN 978-87-408-3509-0.
  • Amdal, Irina Ivashenko & Endresen, Kristin (2023). How Do Pre-Service Teachers Understand and Experience Participation in Teacher Education? Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. ISSN 2535-7697. 17(2), s. 34–52. doi: 10.23865/up.v17.5191. Fulltekst i vitenarkiv
  • Endresen, Kristin (2013). Popular education in three organisations in Cape Town, South Africa. Studies in the Education of Adults. ISSN 0266-0830. 45(1), s. 27–40. doi: 10.1080/02660830.2013.11661639.
  • Endresen, Kristin & von Kotze, Astrid (2004). Living while being alive. International Journal of Lifelong Education. ISSN 0260-1370. 20(5), s. 345–360.

Se alle arbeider i Cristin

  • Brehmer, Mareike & Endresen-Maharaj, Kristin (2024). Presentation of ValiDE: Values in Democratic Education.
  • Endresen-Maharaj, Kristin; Kristiansen, Aslaug & Haraldstad, Åse (2024). Exploring teachers approaches to polarization tendencies in groups of pupils.
  • Kristiansen, Aslaug; Endresen-Maharaj, Kristin & Haraldstad, Åse (2024). Exploring teachers approaches to polarization tendencies in student groups.
  • Endresen-Maharaj, Kristin (2024). Arbeid med demokratiforståelse i skole og lærerutdanning .
  • Elmies-Vestergren, Alexander; Aarli, Eivind; Haldammen, Eva Nordby; Amdal, Irina Ivashenko; Endresen-Maharaj, Kristin & Haraldstad, Åse (2024). Vi trenger et rikere bilde av lærervirkeligheten. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Kostøl, Elin Marie Frivold; Matre, Marianne Engen; Schønberg, Hilde Wallerud; Øgård, Monika; Lund, Ingrid & Haldammen, Eva Nordby [Vis alle 32 forfattere av denne artikkelen] (2023). Stopp nedbemanningen i skolen. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Kristiansen, Aslaug; Haraldstad, Åse & Endresen, Kristin (2023). – Læreryrket må fylles med mening igjen. [Internett]. https://www.uia.no/nyheter/laereryrket-maa-fylles-med-mening.
  • Haraldstad, Åse; Kristiansen, Aslaug & Endresen, Kristin (2023). Hva får lærere til å bli i skolen?Meningsbærende element i læreryrket.
  • Endresen, Kristin; Kristiansen, Aslaug & Haraldstad, Åse (2023). Mening som en kollektiv prosess - samskaping mellom lærerstudenter, praksislærere i lærerutdanningsskoler og faglærere på universitetet.
  • Amdal, Irina Ivashenko & Endresen, Kristin (2023). How Do Pre-Service Teachers Understand and Experience Participation in Teacher Education?
  • Ivashenko Amdal, Irina & Endresen, Kristin (2023). Students’ participation: how it is understood and experienced by second-year teacher students.
  • Schnebel, Stefanie; Visotschnig, Marion; Brehmer, Mareike; Demeshkant, Nataliia & Endresen, Kristin (2023). Values in Democracy Education -Integrating a Joint Study Program in Teacher Education to Foster Teacher Students’ Competencies and Beliefs.
  • Haldammen, Eva Nordby & Endresen, Kristin (2023). Lærerne og lærerutdanningen er god nok. [Avis]. Fædrelandsvennen.
  • Endresen, Kristin & Haldammen, Eva Nordby (2023). Lærerne og lærerutdanningen er god nok. [Radio]. NRK P1 .
  • Endresen, Kristin; Aslaug, Kristiansen & Åse, Haraldstad (2022). Exploring teachers approaches to polarization tendencies in the context of pupil’s interaction.
  • Kristiansen, Aslaug; Endresen, Kristin & Haraldstad, Åse (2022). Exploring teachers’ approaches to polarization tendencies in the context of pupil’s interaction.
  • Amdal, Irina Ivashenko & Endresen, Kristin (2022). Students’ participation: how it is understood and experienced by second-year teacher students.
  • Ivashenko Amdal, Irina & Endresen, Kristin (2022). Students’ participation: how it is understood and experienced by second-year teacher students .
  • Endresen, Kristin; Haraldstad, Åse & Kristiansen, Aslaug (2021). Dialogue and critical thinking as prevention against antidemocratic attitudes .
  • Endresen, Kristin (2021). Overordnet del i et voksenperspektiv – med fokus på kritisk tenkning, og demokrati og medborgerskap.
  • Endresen, Kristin (2020). Kritisk tenkning i klasserommet.
  • Kristiansen, Aslaug; Haraldstad, Åse; Eikeland, Helen & Endresen, Kristin (2019). DEMBRA-tematikk i pedaogogikkundervisningen - tilbakeblikk og veien videre.
  • Endresen, Kristin (2017). Hvordan fremme refleksjon og kritisk tenkning i voksenopplæringen? .
  • Endresen, Kristin (2008). Citizenship education in Cape Town: Struggling to learn or learning to struggle? .
  • Endresen, Kristin (2004). Living while being alive: The role of adult education in the Treatment Action Campaign .

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:04