English version of this page

Profesjoner og profesjonelle i samarbeid

  • Profesjonsutdanninger i endring
  • Kvaliteter og utfordringer i profesjonelt arbeid
  • Yrkesidentitet, selvoppfatning og yrkesetikk i møtet med mottakeren av tjenesten og med statlige og politiske retningslinjer.
  • Rådgiving og veiledning

Program

I de siste 20 årene har det pågått en moderniseringsprosess i offentlig sektor som berører ulike profesjoner sin utdanning og hverdagserfaringer. Overnasjonale diskurser har satt en ny dagsorden med utviklingstrekk som globalisering, mobilitet, konkurranse og økt bruk av digitalisering både i utdanning og i yrkesutøvelsen. Endringene utfordrer profesjonenes arbeid, deres selvoppfatninger og ansvarsområder. I tillegg ser vi i dag en samfunnskontekst i Norge og Europa preget av økende ulikhet, polarisering, antisemittisme og rasisme, noe som aktualiserer spørsmål om hvordan vi kan leve sammen i dagens mangfoldige samfunn.

For å styrke demokratiet som et grunnleggende prinsipp i utdanning og i profesjoners yrkesutøvelse, har Institutt for pedagogikk en satsing kalt Demokratisk mobilisering. Målet er å sette søkelys på ulike sider ved demokratisk opplæring som medvirkning, verdi- og kunnskapsformidling, individualitet og klassefellesskap.

Forskergruppa har tre forskningsfelt som belyser hverandre:

  1. Forskning på barnehage – og lærerutdanningers innhold og organisering og på samarbeidet mellom utdanning og yrkesutøvelse.
  2. Undersøkelser av institusjonelle praksiser, profesjoners yrkesutøvelse, etikk, samarbeidsrelasjoner, yrkesidentitet og betydningen av sted og institusjonens lokalisering.
  3. Demokratisk opplæring og danning i barnehage- og skole, elev-elev relasjoner, betydningen av klasse- og skolemiljøet og skolen i nærmiljøet

Prosjekter og søknader

PhD-prosjekt står nederst og i kursiv

Prosjekt 1
Hvordan kan skole og lærerutdanning forebygge antidemokratiske holdninger og gruppefiendtlighet? Utvikling av kompetanser i et trepartssamarbeid.

  • Innhold
    Prosjektets mål er to-delt: 1) Å utvikle kunnskaper om praktiske utfordringer som lærere står overfor i klasserommet når det gjelder hat-prat, fordommer etc. samt å utvikle undervisningsmåter som ivaretar verdier som mangfold og inkludering. 2) Å etablere et laboratorium for kunnskapsutvikling i et jevnbyrdig trepartssamarbeid.
  • Samarbeidspartnere
    ARKIVET – freds og menneskerettssenter
    En lærerutdanningsskole
    Senter for studier av Holocaust og livssynsminioriteter (HL-senteret).
  • Kontaktperson i forskningsgruppe
    Aslaug Kristiansen, Kristin Endresen-Maharaj og Åse Haraldstad

Prosjekt 2
Meningstab og meningsdannelse i lærer-og pædagog uddannelserne i Norden (2020 – 2023). Erasmus pluss prosjekt.

  • Innhold
    Prosjektet vil nytenke nordiske utdanninger og danningstradisjoner med henblikk på å styrke rekrutteringen til lærer - og pedagog utdanningene i Norden samt øke anerkjennelsen og legitimiteten til disse profesjonene.
  • Samarbeidspartnere
    Ledelse: Syddansk Universitet. Andre samarbeidspartnere er VIA university College, Högskolan Väst.
  • Kontaktperson i forskningsgruppe
    Aslaug Kristiansen, Ingunn E. Stray, Kristin Endresen-Maharaj og Åse Haraldstad

Prosjekt 3
A leading team in times of change

  • Innhold
    Prosjektets formål er å undersøke hvordan lærere i ulike team erfarer samarbeid, opplevd støtte og muligheter til å påvirke prosesser når de arbeider med å implementere ny læreplan (LK20).
  • Samarbeidspartnere
    Universitetet i Sørøst-Norge
  • Kontaktperson i forskningsgruppe
    Esther T. Canrinus

Prosjekt 4
Praksislæreres rolle som lærerutdannere.
- Hva vektlegger praksislærere i lærererstudentenes praksisstudie?

  • Innhold
    En undersøkelse basert på 104 refleksjonsnotater fra deltagere på et skolebasert emne i veiledningspedagogikk. Deltagerne svarer på spørsmålet; Hva vil det si for deg å være lærerutdanner.
  • Samarbeidspartnere
    - Ivor Goodson, Professor in learning theory, England.
    - Stig– Børje Asplund, Karlstad University, Sweden
  • Kontaktperson i forskningsgruppe
    Helene Eikeland

Prosjekt 5
The narrative capital and re-selfing of migrant teachers.

  • Innhold
    The inquiry aims to contribute to the field of narrative studies and teacher education by discussing issues like narrative resources with which individuals not only render accounts but flexibly respond to transitions and critical events in their life to find a teaching position in the Norwegian school environment
  • Samarbeidspartnere
    Ivor Goodson, Professor in learning theory, England.
  • Kontaktperson i forskningsgruppe
    Helene Eikeland

Prosjekt 6
Internalization@Home

  • Innhold

    Internasjonalisering av lærerutdanningene uten å reise til utveksling. I dette prosjektet undersøker vi bruken av digitale verktøy for samhandling mellom lærerstudenter i forskjellige land. Les mer her

  • Kontaktperson i forskningsgruppe    
    Irina Ivashenko Amdal

Prosjekt 7
Medvirkning i lærerutdanning

  • Innhold
    I dette prosjektet undersøker vi hvordan lærerstudenter forstår medvirkning samt hvorvidt deres forståelse er i sammenheng med deres opplevelse av å være med på å utforme undervisning i lærerutdanningen.
  • Kontaktperson i forskningsgruppe    

    - Irina Ivashenko Amdal
    - Kristin Endresen-Maharaj

Prosjekt 8
Praksislærer som lærerutdanner

  • Innhold
    «Jeg er en lærerutdanner!». En studie av praksislæreres forståelse av rollen som lærerutdanner. Denne kvalitative undersøkelsen er basert på analysen av 104 refleksjonsnotater fra lærerutdannere i praksisfeltet. Deltagerne ble bedt om å reflektere over sin lærerutdannerrolle.
  • Kontaktperson i forskningsgruppe

    - Irina Ivashenko Amdal
    - Line Mastad

Prosjekt 9
Teachers encountering 9 A

  • Innhold
    Prosjektet belyser individuelle forskjeller i læreres opplevelse av og tilnærming til opplæringslovens kapittel 9 A (elevenes rett til et godt psykososialt miljø). Viktige moment er self-efficacy, job satisfaction, etisk orientering og responsibility.
  • Kontaktperson i forskningsgruppe

    Annette Denfeld

Prosjekt 10
Democratic practices in school, childrens democratic agency in moments of disturbance.

  • Innhold
    Hva er egentlig uro og forstyrrelser i skolen? Hvordan forhandles dette og i hvilken grad virker det inn på barn som demokratiske subjekt? Prosjektets formål er å utvikle kunnskap om barns demokratiske handlingsrom i skolen, samt forstyrre og utvide tilgjengelig forståelser av sammenhengen mellom uro, forstyrrelser og demokrati/medborgerskap i opplæringen.
  • Kontaktperson i forskningsgruppe

    - Lene Cherize
    - Haugland Sirevåg

Prosjekt 11
Adolescents’ bystander intentions in situations of verbal abuse among peers in the school environment

  • Innhold
    This project examines the predictability of adolescents' various intentions to intervene in a hypothetical situation of verbal abuse among peers. It applies among others the Theory of Planned Behaviour (Ajzen) and Social Cognitive Theory (Bandura) in a rather young research field and context.
  • Kontaktperson i forskningsgruppe

    Mareike Brehmer

Prosjekt 12
Platsens betydelse för att främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.

  • Innhold
    Hur förhåller sig lärare och annan skolpersonal till den livsrytm och de värden som finns i glesbygd och också de framtidsutsikter som presenteras för den uppväxande generationen?
  • Kontaktperson i forskningsgruppe

    Maria Brännvall

Nettverk

Relevant ph.d.-studieprogram

Ph.d. - Spesialisering i pedagogikk

Deltakere

Emneord: Lærerutdanning og pedagogikk, Samfunnsfag
Publisert 25. mars 2024 10:36 - Sist endret 28. mai 2024 09:42