English version of this page

Praksis, undervisning, policy i lærerutdanning (PUPIL)

PUPIL sitt forskningsfokus er rettet mot sentrale i lærerutdanningene temaer og bygger på et sentralt prinsipp for kvalifisering av fremtidige lærere om at denne kvalifiseringen foregår både på campus og ute i praksis på skolene.

Blant de temaene som PUPIL setter søkelyset på er:

  • betydning av estetiske læringsprosesser for kvalifisering av fremtidige lærere
  • lærerstudentenes profesjonsfaglig digitale kompetanse
  • utvikling av innovative undervisningsmetoder i GLU
  • internasjonalisering av lærerutdanning (internasjonalisering hjemmefra)
  • utøvelsen av lærerutdannerrollen på campus og i praksisfeltet
  • skikkethetsvurdering av lærerstudenter på campus og i praksis
  • ulike former for læreres profesjonsutvikling i skolen
  • betydning av den skolebaserte veiledningspedagogikk for skolens praksis

Pågående felles forskningsprosjekter

Pedagogikkfagets betydning for lærerstudentenes profesjonelle utvikling (2022-2026).

Andre forskningsprosjekter til gruppas medlemmer

  • Etnisk mangfold i grunnskolelærerutdanning (Irina Ivashenko Amdal)
  • Hvordan opplever lærerstudenter estetiske læringsprosesser i pedagogikkfaget, gjennom arbeid med estetiske aktiviteter? (Kristin Blakstad, Christine Watne Kristiansen, Adina Nydahl)


  •  

Relevant ph.d.-program

Ph.d. program i humaniora og pedagogikk

Deltakere

Emneord: Lærerutdanning og pedagogikk
Publisert 25. mars 2024 10:13 - Sist endret 25. juni 2024 10:59