PUPIL sitt forskningsfokus er rettet mot sentrale i lærerutdanningene temaer og bygger på et sentralt prinsipp for kvalifisering av fremtidige lærere om at denne kvalifiseringen foregår både på campus og ute i praksis på skolene.
Blant de temaene som PUPIL setter søkelyset på er:
- betydning av estetiske læringsprosesser for kvalifisering av fremtidige lærere
- lærerstudentenes profesjonsfaglig digitale kompetanse
- utvikling av innovative undervisningsmetoder i GLU
- internasjonalisering av lærerutdanning (internasjonalisering hjemmefra)
- utøvelsen av lærerutdannerrollen på campus og i praksisfeltet
- skikkethetsvurdering av lærerstudenter på campus og i praksis
- ulike former for læreres profesjonsutvikling i skolen
- betydning av den skolebaserte veiledningspedagogikk for skolens praksis
Pågående felles forskningsprosjekter
Pedagogikkfagets betydning for lærerstudentenes profesjonelle utvikling (2022-2026).
Andre forskningsprosjekter til gruppas medlemmer
- Etnisk mangfold i grunnskolelærerutdanning (Irina Ivashenko Amdal)
- Hvordan opplever lærerstudenter estetiske læringsprosesser i pedagogikkfaget, gjennom arbeid med estetiske aktiviteter? (Kristin Blakstad, Christine Watne Kristiansen, Adina Nydahl)