Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk
KristiansandEt veiledet doktorgradsprogram vil gi deg bred faglig innsikt, teoretisk og metodisk. Fordypningen i et faglig felt vil gi deg kvalifikasjoner til å utføre videre selvstendig forskning innen humaniora og pedagogikk.
![To damer som snakker sammen på biblioteket (foto)](https://www.uia.no/studier/program/phd-program-i-humaniora-og-pedagogikk-/bilder/foto-jon-petter-thorsen-aptum-4590.jpg)
Fakta om programmet
- Oppstart:
- Etter avtale
Om forskerutdanningen
Doktorgradsutdanningen er en veiledet forskerutdanning. Ph.d.-kandidatene får formell opplæring og veiledning som gir dem en bred faglig innsikt både teoretisk og metodisk, og en videre fordypning slik at de blir i stand til å utføre selvstendig forskning. Målet for utdanningen er at kandidatene skal oppnå vitenskapelig kompetanse på høyeste nivå, samt å videreutvikle kandidatenes kvalifikasjoner for forskning og annet arbeid innen de aktuelle fagområdene.
Opptakskrav
Opptak på ph.d.-programmet ved Fakultet for humaniora og pedagogikk forutsetter eksamen av høyere grad innen et av fagene som undervises ved fakultetet, eller utdanning som fakultetet vurderer som likeverdig. Det kan tas opp studenter med en internasjonal mastergrad.
For øvrig henvises til Forskrift om graden ph.d. samt utfyllende regler for ph.d.-graden ved Fakultet for humaniora og pedagogikk.
Generell beskrivelse
Doktorgradsutdanningen er en veiledet forskerutdanning. Ph.d.-kandidatene får formell opplæring og veiledning som gir dem en bred faglig innsikt både teoretisk og metodisk, og en videre fordypning slik at de blir i stand til å utføre selvstendig forskning. Målet for utdanningen er at kandidatene skal oppnå vitenskapelig kompetanse på høyeste nivå, samt å videreutvikle kandidatenes kvalifikasjoner for forskning og annet arbeid innen de aktuelle fagområdene.
Ph.d.-graden tildeles på grunnlag av
- gjennomført og godkjent opplæringsdel
- vitenskapelig avhandling
- doktorgradsprøve (en prøveforelesning og en disputas)
Doktorgradsprogrammet er normert til 180 studiepoeng, det vil si tre års studium.
Opplæringsdelen går parallelt med avhandlingsarbeidet gjennom hele avtaleperioden, er individuell for hver enkelt ph.d.-kandidat, og settes opp i samarbeid med veileder. Målet for opplæringsdelen er både at kandidatene skal få en breddedimensjon i ph.d.-studiet, og at emnene skal støtte opp om avhandlingsarbeidet, både teoretisk og metodisk. Gjennom kurs, seminarer og konferanser skal studentene bli fortrolig med vitenskapelig tenkning og praksis, med særlig vekt på aktuell og problemorientert forskning.
Opplæringsdelen skal være på 30 studiepoeng, og er satt sammen slik:
Obligatorisk del (mellom 12 og 15 studiepoeng):
- HP-600: Vitenskapsteori, metodologi og forskningsetikk, 10 stp
- Deltakelse på fortrinnsvis internasjonale forskningskonferanser med paper/foredrag/ abstrakt, som vektes med minst 1 stp - max 3 stp, og
- Annen formidlingsaktivitet (populærvitenskapelig artikkel, kronikk, foredrag, podkast, annen utadrettet formidlingsaktivitet), som vektes med minst 1 stp - max 2 stp
Valgfri del (mellom 15 og 18 studiepoeng):
- Tematiske kurs og metodekurs som kandidaten velger i samråd med veileder
Valg av emner skjer i samråd med veileder. Valgfrie emner tas fortrinnsvis ved UiA, eller ved en av forskerskolene fakultetet er tilknyttet. Etter søknad er det mulig å få godkjent alternative relevante emner ved andre doktorgradsutdanninger eller tilsvarende nivå. Poeng for deltakelse på internasjonale konferanser m.v. skal være forhåndsgodkjent av veileder og spesialiseringsleder.
Hver ph.d.-kandidat får oppnevnt en hovedveileder og en medveileder.
Kandidatene innlemmes også i en eller flere av fakultetets forskningsgrupper.
Læringsutbytte
Kandidater som har fullført en ph.d.-utdanning i humaniora og pedagogikk skal ha følgende læringsutbytte etter fullført opplæring og innlevert avhandling:
Kunnskaper
Kunnskaper
Etter oppnådd ph.d.-grad vil kandidaten
- ha vitenskapelig kompetanse på høyeste nivå og være i kunnskapsfronten innenfor sitt fagområde
- kunne vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder, vitenskapelig tenkning og forskning
- kunne bidra gjennom egen forskning til utvikling av ny kunnskap
Ferdigheter
Etter oppnådd ph.d.-grad vil kandidaten vil være i stand til å
- formulere vitenskapelige problemstillinger, samt planlegge og gjennomføre forskning og utviklingsarbeid innen eget fagområde
- drive egen forskning på høyt internasjonalt nivå
- håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap innenfor fagområdet
Generell kompetanse
Etter oppnådd ph.d.-grad vil kandidaten være i stand til å
- identifisere relevante problemstillinger og utøve sin forskning selvstendig, etisk, og med faglig integritet
- styre komplekse faglige og tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter
- formidle resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler
- delta i debatter innenfor eget fagområde i nasjonale og internasjonale fora
- vurdere behovet for, ta initiativet til, og drive innovasjon
Arbeids- og vurderingsformer
Selvstendig forskningsarbeid, (inter)nasjonal konferansedeltakelse med egne bidrag, seminar og kurs, diskusjoner, fremlegg i ph.d.-seminar.
Hver ph.d.-spesialisering arrangerer jevnlig framleggsseminarer, der kandidater presenterer eget arbeid samt kommenterer andres framlegg. Deltakelse i disse er obligatorisk.
Den mest arbeidskrevende og utfordrende delen av doktorgradsutdanningen er å skrive avhandling. Avhandlingen skal være et selvstendig forskningsarbeid, presentere ny faglig kunnskap og ligge på et nivå som tilsier at den vil kunne publiseres som en del av fagets vitenskapelige litteratur. Avhandlingen kan være en monografi eller et artikkelbasert arbeid.
Alle ph.d.-kandidater ved Fakultet for humaniora og pedagogikk skal gjennomføre midtveisseminar og sluttseminar.
Hvilke arbeids- og vurderingsformer som benyttes i de enkelte ph.d.-emner omtales i beskrivelsen av emnene.
Spesialiseringer
Ph.d.-programmet ved Fakultet for humaniora og pedagogikk har følgende spesialiseringer:
Spesialisering i litteraturvitenskap
Spesialiseringen i litteraturvitenskap fokuserer på teori, tolkning og kritikk av litteratur, samt deres samspill med tilstøtende områder som historie, minnestudier, film og visuell kunst. Instituttet oppfordrer studentene til å utvikle sine ferdigheter i tekstanalyse samtidig som de utfordres til å reflektere teoretisk over skrive- og lesesituasjoner, samt forbindelsen mellom litteratur og andre områder av menneskelig erfaring. Opplæringsdelen bidrar til å utvikle denne bredden, men doktorgradsprogrammet gir også studentene stor fleksibilitet til å forme sin egen studieretning og forfølge sine individuelle intellektuelle interesser.
- E-post
- unni.langas@uia.no
- Telefon
- +47 38 14 20 75
Spesialiseringen i religion, filosofi og historie
Spesialiseringen i religion, filosofi og historie rekrutterer kandidater som ønsker å skrive en doktoravhandling innenfor religion, filosofi eller historie, eller arbeide tverrfaglig. Doktorgradsutdanningen tar sikte på å studere metodologiske, teoretiske og substansielle spørsmål som er relevante for fagområdene. Det finnes både formelle og uformelle arenaer for diskusjon av prosjektene. Videre er instituttet tilknyttet regionale og nasjonale forskerskoler som tilbyr relevante kurs for hver disiplin. Hver måned møtes gruppen av doktorgradsstudenter med seniorforskere i seminarer der studentoppgaver diskuteres i en uformell setting. Studentene kan bli medlemmer i en av våre forskningsgrupper som har som mål å bygge samarbeidsprosjekter.
- E-post
- christoph.kalter@uia.no
- Telefon
- +47 38 14 24 17
Spesialiseringen i språkvitenskap
Spesialiseringen i språkvitenskap inkluderer alle områder innen språkvitenskap samt de relaterte feltene oversettelsesstudier og kommunikasjonsstudier. Spesialiseringen gir høy grad av fleksibilitet når det gjelder teoretiske og metodologiske tilnærminger i forskningen. Språkvitenskap utforsker språkets struktur, dets rolle i menneskelig aktivitet og dets forhold til biologiske, psykologiske, kulturelle og sosiale domener, og gir et vindu inn mot kognisjon og sinn, mennesker og samfunn. Spesialiseringen rekrutterer derfor kandidater med fokus på språkstruktur, språkfunksjon og språkbruk, og både synkron og diakron forskning er oppfordret. Spesialiseringen tilbyr kurs som reflekterer at språk kan utforskes fra ulike vinkler.
- E-post
- linda.r.wheeldon@uia.no
- Telefon
- +47 38 14 14 84
Spesialiseringen i pedagogikk
Spesialiseringen i pedagogikk muliggjør studiet av spørsmål knyttet til generell utdanning, spesialundervisning og profesjonalisering av utdanning som barnehagelærerutdanning, lærerutdanning og yrkesfaglærerutdanning. Kunnskap, kompetanse, sosialisering, "Bildung", undervisning, læring, forholdene for faglig utvikling, institusjonell organisering og utdanningspolitikk er relevante fokusområder i pedagogisk forskning.
- E-post
- ilmi.willbergh@uia.no
- Telefon
- +47 38 14 12 46
Jobb- og karrieremuligheter
Kandidater fra ph.d.-programmet jobber i akademia, i offentlig sektor og i organisasjoner og i privat sektor.
Hvor havner våre kandidater?
Mange av de uteksaminerte doktorgradskandidatene jobber i akademia, både ved UiA og andre utdanningsinstitusjoner. Eksternt finansierte kandidater går som regel tilbake til sin faste jobb og fortsetter med forskning i egen virksomhet.
Disputaser
Søknad og opptak
Se utfyllende regler for opptak til Ph.d.-program i Humaniora og pedagogikk.
Ytterligere informasjon
Informasjon for ph.d.-kandidater ved Fakultet for humaniora og pedagogikk
Kontakt
- E-post
- turid.s.aasebo@uia.no
- Telefon
- +47 38 14 12 28
- E-post
- lise.moss@uia.no
- Telefon
- +47 38 14 20 58