2-årig master

Industriell økonomi og teknologiledelse, sivilingeniør

Grimstad

På IndØk kombineres teknologi, økonomi og ledelse. Du lærer å analysere, utvikle og lede store prosjekter og innovasjonsprosesser.

Tre studenter samarbeider rundt et bord
Foto: UiA

Fakta om programmet

Studiepoeng:
Studiets varighet:
2 år
Organisering
Heltid
Oppstart:
Høst 2024
Åpner for søking:
1. februar
Ordinær søknadsfrist:
15. april
Studieplasser:

Om studiet

Industriell økonomi- og teknologiledelse (IndØk) kombinerer teknologiske ingeniørfag på bachelornivå, med økonomi- og ledelsesfag på masternivå. Kombinasjonen av kunnskap om både teknologi, økonomi og ledelse gjør deg attraktiv på arbeidsmarkedet, med kompetanse til å analysere, utvikle og lede store prosjekter, innovasjonsprosesser og teknologiorienterte forretningsområder.

Masterprogrammet er internasjonalt akkreditert av AACSB – The Association to Advance Collegiate Schools of Business.

Hva lærer du?

• Du lærer om styring og ledelse av eksterne og interne store prosjekter, som kjennetegnes av komplekse og sammensatte verdikjeder med mange grensesnitt, hyppige endringer og store gjensidige avhengigheter.
  • Du vil få fordypning innenfor prosjektledelse og planlegging, bedriftsøkonomi og strategisk økonomistyring, verdikjeder og leverandørmarkeder, innovasjonsprosesser og risikostyring.
  • Du gis trening i å jobbe metodisk og analytisk med fagområdene, og vil utføre mange oppgaver i prosjektarbeid sammen med bedrifter.

Undervisningsspråk: Norsk (enkelte emner kan bli gitt på engelsk)

Praksis

UiA tilbyr en unik mulighet for internship (praksis) i masterprogrammet. I nest siste semester kan du søke om internship i en lokal virksomhet i Agder eller i en nordisk virksomhet i en fremvoksende økonomi i Asia eller Afrika. Praksis lokalt tas i kombinasjon med to valgemner ved Handelshøyskolen ved UiA.

IndØk-studentenes linjeforening sørger for møtepunkter og tett kontakt mellom studenter og bedrifter. Tilnærmet alle masteroppgaver utføres i samarbeid med næringslivet.

Utveksling

Du kan søke om å dra på utveksling til utlandet i nest siste semester på dette studiet.

Handelshøyskolen ved UiA er internasjonalt akkreditert av AACSB (the Association to Advance Collegiate Schools of Business). Akkrediteringen åpner dørene for samarbeid med gode institusjoner verden over. Vi har samarbeidsavtale med mange universiteter og høyskoler i utlandet. Dette gir deg mulighet til å dra på utveksling til gode institusjoner andre steder i verden.

Et utvekslingsopphold vil gi et sosialt utbytte og en større innsikt i og forståelse for internasjonale og globale spørsmål og utfordringer. For mange gir også utvekslingsoppholdet en mulighet for internasjonal nettverksbygging.

Hit kan du reise på utveksling i dette studiet

Alt du trenger å vite om utveksling

Jobb- og karrieremuligheter

Studiet gir deg relevant kunnskap for varierte stillinger i næringslivet, både operativt og på ledernivå. Kombinasjonen av bachelorgrad innenfor ingeniørfag og mastergrad i økonomi og ledelse gjør våre indøk-studenter ettertraktet i blant annet konsulentselskaper, prosjektindustri og teknologiselskaper. Mange får tilbud om jobb før de er ferdig med studiet.

Videre studier

Masterstudiet gir grunnlag for opptak til doktorgradsutdanning. Fullført femårig utdanning gir graden master i teknologi – sivilingeniør.

Søknad og opptak

Søk Lokalt opptak innen 15. april

Søknadsfrist er 1. mars for noen søkere

Opptakskrav

Opptakskravet er fullført og bestått treårig bachelorstudium i ingeniørfag, basert på nasjonal rammeplan.

Videre stilles følgende krav som delvis går ut over minimumskravene i rammeplanen:

• Minst 25 studiepoeng i relevant matematikk
  • Minst 5 studiepoeng i statistikk
  • Minst 7,5 studiepoeng i fysikk
  • Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre.

For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder.

Bachelorstudier fra UiA som kan kvalifisere

Tilsvarende studier fra andre utdanningsinstitusjoner kan også kvalifisere - se nærmere info under Opptakskrav.

Poenggrenser ved forrige opptak

Poenggrensene endrer seg fra år til år, avhengig av karakterene til de som søker studiene. Det gir altså bare en indikasjon på om du får studieplass.

• Forrige opptak: 3,09

Om poengberegning og poenggrenser i lokalt opptak

Karakterkalkulator på utdanning.no

Spørsmål om opptak til studiet?

Slik søker du

Kontakt opptakskontoret: opptak@uia.no

Bilde av Jorunn Våle
Studieveileder