English version of this page

Institutt for idrettsvitenskap og kroppsøving

Utforsk studier innen idrett eller friluftsliv, på bachelor- eller masternivå. Vår tilnærming kombinerer forskning og teori med praktisk erfaring.

Image may contain: Joint, Shoe, Shorts, yoga pant, Blue.

Om instituttet

Institutt for idrettsvitenskap og kroppsøving tilbyr årsstudium i friluftsliv, årsstudium i idrett og bachelorprogram i idrett, samt masterprogram i idrettsvitenskap. Våre utdanninger legger grunnlaget for diverse karrierer innen idrettsfeltet.

Vi tilbyr også idrett i lektorutdanningen og kroppsøving i grunnskolelærerutdanningen, samt fysisk aktivitet og utefag som del av barnehagelærerutdanningen. Instituttet har også idrettsemner som del av Akademisk e-sport bachelorprogram. I tillegg tilbys en rekke etter- og videreutdanningstilbud.

Gjennom samarbeid med skoler, idrettsklubber og forskningsmiljøer tilbys våre studenter relevante praksisplasser og prosjektmuligheter, noe som styrker deres yrkeskompetanse.

Vårt forskningsarbeid spenner fra fysiologiske studier til pedagogiske og psykologiske aspekter ved idrett, friluftsliv, kroppsøving, lek og fysisk aktivitet. Gjennom aktiv deltakelse i forskningsprosjekter får våre masterstudenter relevant og førstehåndserfaring og kunnskap som beriker deres akademiske og profesjonelle utvikling.

Bildet viser ishockeyspillere i garderoben for pep-talk

Fra instituttet

Derfor er garderobemøter viktig for topplag

Les saken her

Prioriterte samarbeidspartnere

Tegnet illustrasjon som viser mennesker med puslespillbrikker for å symbolisere samarbeid

Vi samarbeider med ulike idrettslag, foreninger, videregående skoler og organisasjoner om blant annet prosjekter og forskning, hospiteringsordninger og praksis for studenter.

Våre prioriterte samarbeidspartnere

Fysiske tester i laboratorium

Tredemølle, test, treningslaboratorium

Vi tilbyr en rekke fysiske tjenester innen utholdenhet, styrke, spenst og hurtighet.

Mer om testene, priser, booking, m.m.

PhD Courses in Sport Sciences

Bildet kan inneholde: sykkelstyre, engineering, sportsutstyr, shorts, fritid.

Det finnes individuelle kurs i idrettsvitenskap i hele Skandinavia som våre doktorgradsstudenter kan ta.

Se alle våre tilbud

Etter- og videreutdanning

Vi tilbyr en rekke videreutdanninger innenfor helse- og idrettsfag tilpasset ulike behov i arbeidslivet. Alle studiene er på deltid og er samlingsbasert. Noen studier gratis å ta, mens andre studier har studieavgift.

Se alle våre studier her