English version of this page

Verónica Adriana Pájaro

Førsteamanuensis
Institutt for nordisk og mediefag
Telefon
+47 38141323
Kontor E2058 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Jeg forsker på språk og makt i interaksjon og diskurs med en interesse for migrasjon, arbeid og utdanning. Jeg underviser og veileder om flerspråklighet, norsk som andrespråk, kommunikasjon og digital diskurs i disiplin programmer og på lærerutdanningene. Jeg har en doktorgrad i sosiolingvistikk fra Multiling Senter for flerspråklighet ved Universitetet i Oslo. Avhandlingen min analyserte forhandlingen av profesjonelle identiteter og flerspråklige repertoarer i autentiske jobbintervjuer i Norge.

I 2021 ga heg ut boken Andrespråkslæring hos voksne. Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner sammen med Professor Marte Monsen (HINN)

Jeg er med i styret i language and work gruppen, et internasjonalt forskernettverk interessert i språk, arbeid og sosial ulikhet. I perioden 2022-2024 er jeg gjesteforsker hos Workers Innovation Centre -CITRA i Buenos Aires, Argentina.

Forskning

  • Flerspråklighet
  • Norsk som andrespråk
  • Språk og arbeid
  • Språk og migrasjon
  • Kritisk sosiolingvistikk
  • Interaksjonell sosiolingvistikk
  • Diskursanalyse
  • Narrative analyse

Formidling

Pájaro, Verónica (2023) "'Your silence will not protect you': Audre Lordes essays og lyrikk” Foredrag i fagseminaret Interseksjonalitet: Hva er det og hva betyr det?, organisert av forskuergruppen Claimed Pasts og Skeive sørlandsdager på UiA, 23. august 2023.

Pájaro, Verónica (2021) «Hvor kommer du egentlig fra?» Innlegg i spalten «språksøndag» i nettavisen Utrop, 07. mars 2021. https://www.utrop.no/plenum/ytringer/249087/

Pájaro, Verónica (2019) «Leger på jobbintervju følte seg fremmedgjorte». Intervju i nettavisen Utrop, 21. februar 2019. https://www.utrop.no/nyheter/innenriks/34682/

Pájaro, Verónica and Hansen, P. (2017). ”Språkferdighetene dine forteller ikke hvor du kommer fra” (’Your language skills cannot tell where you are from’) Dagbladet, 24. februar 2017. 

Pájaro, Verónica (2013). Innvandrere i jobbintervjuer. Intervju i ‘Radio Migrapolis’, NRK, 20. oktober 2013

Pájaro, Verónica (2013). “’Min verste opplevelse?’: Høyutdannede innvandrere i norske jobbintervjuer”, Språklig mangfold i arbeidslivet - risiko eller resurs?, Åpen seminar på Nasjonalbiblioteket, 15. oktober 2013

Undervisning

Vår 2024

KOM401 Tekst og diskursanalyse (fordypningsemne i masterprogram i kommunikasjon)

NO919 Innføring i norsk som andrespråk for voksenopplæring (EVU)

Høst 2023

NO401 Språk og makt (fordypningsemne i masterprogram i nordisk)

Veiledning

Jeg veileder MA og PhD prosjekter om flerspråklighet, diskursanalyse, interaksjon, språk i arbeidsliv, digital diskurs og kommunikasjon og sosiokullturell lingvistikk eller lingvistisk antropologi. Ta kontakt hvis du vil jobbe med meg.

Tidligere masterstudenter:
Maria Nyheim (2022): Politiets bruk av TikTok og plattformens særegenhet — fra ungdommens perspektiv
Julie Liljeroth (2022): Feminisme på Intstagram – mer enn en selfie,
Katarina Evjen (2022): Youtube-influencerens retorikk En analyse av influencerens søken etter tillit og lojalitet
Siv Evelyn Flesvig Siri (2022): Politiets digitale identitet - En kritisk diskursanalyse av politiets nettpatrulje på TikTok,
Henriette Frinsberg (2022): To Zoom or not to Zoom?: Digital veiledning i fagbibliotek

Kort biografi

2022 - 2024 Gjesteforsker CITra, Buenos Aires, Argentina

2021 -          Førsteamanuensis i nordisk språkviteksap- Universitetet i Agder

2019 - 2021 Førsteamanuensis i norsk språkvitenskap - Universitetet i Sørøst Norge

2017 - 2018 Høgskolelektor i norsk - Høgskolen i Innlandet

2012 - 2016 Doktorgradsstipendiat - Multiling senter for flerspråklighet - Universitetet i Oslo

Publikasjoner

  • Pájaro, Verónica (2022). Scripts and texts as technologies of refugee governmentality in the Norwegian introduction programme. I Monsen, Marte & Steien, Guri Bordal (Red.), Language Learning and Forced Migration. Multilingual Matters. ISSN 9781800412255. s. 49–69.
  • Pájaro, Verónica (2022). 'Model minorities' in a 'sociolinguistic paradise': How Latin-American migrants talk about job interviews in Norway. I Lane, Pia; Kjelsvik, Bjørghild & Myhr, Annika Bøstein (Red.), Negotiating Identities in Nordic Migrant Narratives: Crossing Borders and Telling Lives. Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-030-89108-4. s. 83–110.
  • Pájaro, Verónica & Steien, Guri Bordal (2021). Nok norsk til å få jobb? En narrativ tilnærming til jobbintervju og språk. I Monsen, Marte & Pájaro, Verónica (Red.), Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202687373. s. 237–258.
  • Pájaro, Verónica & Monsen, Marte (2021). Norskopplæring for voksne: en kritisk sosiolingvistisk tilnærming. I Monsen, Marte & Pájaro, Verónica (Red.), Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202687373. s. 11–28.

Se alle arbeider i Cristin

  • Monsen, Marte & Pájaro, Verónica (2021). Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202687373. 268 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Pájaro, Verónica (2023). Multilingual Repertoires in Norwegian Job Interviews: Assets or Liabilities?
  • Pájaro, Verónica (2023). "Model Minorities" in a "Sociolinguistic Paradise" Latin Amerikanske innvandrere i norske jobbintervjuer.
  • Pájaro, Verónica (2023). Performances of «new» racial identities. The case of feminismo villero in Argentina.
  • Opsahl, Toril; Svennevig, Jan; Urbanik, Pawel Kazimierz; Goncalves, Kellie; Pájaro, Verónica & Arum, Nuranindia Endah (2023). Multilingualism in the workplace.
  • Pájaro, Verónica (2022). Technologies of refugee government: Intake interviews and the institutional regulation of newly-arrived refugees to Norway.
  • Pájaro, Verónica (2022). Visible and invisible competences. Mapping refugees’ linguistic, educational and work experiences at intake interviews in Norway.
  • Kinn, Kari; Pájaro, Verónica & Lund Stokka, Marie (2021). A new approach to heritage Norwegian: Norwegian in Latin America.
  • Pájaro, Verónica (2021). Feminismo villero: Language, class, gender and race in Argentina’s feminist movement.
  • Pájaro, Verónica (2019). Leger på jobbintervju følte seg fremmedgjorte. [Avis]. Utrop.
  • Pájaro, Verónica (2019). Performances av flerspråklige ferdigheter på jobbintervjuer.
  • Pájaro, Verónica (2019). Language ideologies, ethnic and class positionings in the narratives of Spanish speaking Latin American migrants in Oslo.
  • Pájaro, Verónica (2019). “Negro de alma”: La construcción de clase, raza y etnicidad en “lo blanco” en la Argentina actual. .
  • Pájaro, Verónica (2018). Tilstrekkelige norskkunnskaper” språklige krav i ansettelsesprosesser for turnusleger i Norge.
  • Pájaro, Verónica (2018). Governmentality in action? A case for taking an interactional perspective in the study of language ideologies and multilingual competences.
  • Pájaro, Verónica (2018). “Tilstrekkelige norskkunnskaper”Operasjonaliseringen av språklige krav i ansettelsesprosesser for turnusleger i Norge.
  • Pájaro, Verónica (2018). Who gets to pass? Performances of professional selves and language competences in job interviews in multilingual Norway.
  • Pájaro, Verónica (2018). Privileged Precarity. The deregulation of the national labor market and its consequences for young Norwegian doctors.
  • Pájaro, Verónica & Steien, Guri Bordal (2018). Flerspråklighet i den norske skolen.
  • Pájaro, Verónica (2017). Negotiating professional identities in job interviews.
  • Pajaro, Veronica (2017). Commodification? Multilingual repertoires in job interviews.
  • Pajaro, Veronica (2017). Multilingual competences in a languagized labor market: Naming languages and conveying skills in recruitment processes.
  • Hansen, Pernille & Pajaro, Veronica (2017). Språkferdighetene dine forteller ikke hvor du kommer fra. Dagbladet. ISSN 0805-3766.
  • Pajaro, Veronica (2016). Multilingual repertoires in job interviews: How are candidates’ multilingual competencies made visible (and invisible) in recruitment processes? .
  • Pajaro, Veronica (2016). "Hvor er du egentlig fra?" Getting acquainted with and othering minority background applicants in Norwegian job interviews.
  • Pajaro, Veronica (2014). Context and Interaction.
  • Pajaro, Veronica (2014). Epistemic status and the interactional construction of applicants’ background in job interviews.
  • Pajaro, Veronica (2014). Samkonstruksjonen av profesjonelle identiteter i jobbintervjuer: turnusleger med minoritetsbakgrunn i ett norsk helseforetak.
  • Pajaro, Veronica (2013). Migrantes Latinoamericanos Noruega. Categorizaciones y construcción de identidad.
  • Pajaro, Veronica (2013). Innvandrere i jobbintervjuer. [Radio]. Radio Migrapolis, NRK.
  • Ims, Ingunn Indrebø & Pajaro, Veronica (2013). En komplementerende kvantitativ og kvalitativ tilnærming til folkelingvistiske merkelapper på språkbruk i flerspråklige Oslo – Oslo- testen som språkideologisk filter.
  • Røyneland, Unn; Svennevig, Jan & Pajaro, Veronica (2013). Claiming and resisting a Norwegian Identity in conversation.
  • Pajaro, Veronica (2013). "Min verste opplevelse?": Høyutdannede innvandrere i norske jobbintervjuer.
  • Pajaro, Veronica (2013). Categorizations, language ideologies and the construction of professional identities in job interview narratives.
  • Pajaro, Veronica (2012). "Y como no entras dentro de ninguna de las categorías eres, pues, algo un poco exótico": Categorization and identity construction in the narratives of three Latin American migrants in Oslo.
  • Pajaro, Veronica (2011). Speaking Norwegian: language proficiency and identity negotiation in migrant's job interview narratives.
  • Pajaro, Veronica (2011). Hablar noruego: competencia lingüística y categorización en Buenos narrativas de entrevistas de trabajo de migrantes latinoamericanos en Oslo.
  • Pajaro, Veronica (2010). "Challenging group-categories: a cognitive linguistic contribution to a sociolinguistic analysis".
  • Pajaro, Veronica (2005). Hilse med hånd eller kinn. I Aambø, Reidun (Red.), Typisk norsk å være uhøflig? Innvandrere har ordet. Kulturbro Forlag. ISSN 82-91234-35-3.
  • Pájaro, Verónica (2018). Who gets to pass? Performances of professional selves and language competences in job interviews in multilingual Norway. Universitetet i Oslo.
  • Randen, Gunhild Tveit; Monsen, Marte; Steien, Guri Bordal; Hagen, Karianne & Pájaro, Verónica (2018). Norskopplæring for voksne innvandrere - en kunnskapsoppsummering. Kompetanse Norge.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:47