English version of this page

Flerspråklighet i samfunn og utdanning

I verdenssammenheng er flerspråklighet på både individ- og samfunnsnivå svært utbredt. Få (om noen) samfunn kan sies å være enspråklige. Slik er det både i en nåtidig kontekst og i et historisk perspektiv. Forskningsgruppa Flerspråklighet i samfunn og utdanning er opptatt av språk og flerspråklighet som fenomen på både individnivå og samfunnsnivå, og har en spesifikk interesse for barnehage, skole og høyere utdanning. Moderne globalisering, internasjonalisering og migrasjon gjør flerspråklighet og kunnskap om flerspråklighet og flerkulturalitet høyaktuelt både nasjonalt og internasjonalt. Nasjonalt kommer dette for eksempel tydelig frem i offentlige dokumenter, i utdanningssystemets styringsverktøy, rammeplaner og læreplaner og i offentlig og privat virksomhet. Internasjonalt vektlegges dette blant annet i Det felles europeiske rammeverket for språk.

Flerspråklighet innebærer tilegnelse og anvendelse av ulike språklige ressurser som førstespråk, andrespråk og fremmedspråk, i tillegg til å utvikle literacy i møte med et stadig mer komplekst samfunn. Å utvikle literacy innebærer å arbeide med skriftlige, muntlige og multimodale tekster og medier i ulike situasjoner, og ved bruk av ulike språk og andre semiotiske ressurser.

Vi har som mål å utvikle kunnskap om sammenhenger både internt i språk (på ulike nivåer) og mellom språklige varieteter og språksamfunn, om undervisning og læring av førstespråk, andrespråk og fremmedspråk gjennom å kartlegge forskningen på feltet, bidra til økt forskning gjennom å utvikle og delta i ulike forskningsprosjekter og være en arena for formidling av forskning.

Våre forskningsfelt

• Flerspråklighet og flerkulturalitet
  • Undervisning og læring av førstespråk, andrespråk og fremmedspråk
  • Minoritetsspråk og majoritetsspråk