Forskningsgrupper
Ansvarsområde
Marius Igland (universitetslektor i musikkpedagogikk), er utøvende rytmisk gitarist innen jazz & populærmusikk, og er født i Grimstad, Norge i april 1989. Etter hans masteravhandling Musikk som kunst - En refleksjon over opplevelse, funksjon og mening (UiA, 2015; veileder professor Knut Tønsberg), har han undervist i flere ulike skoleslag som kulturskolen, videregående skole, private musikkskoler og høyere utdanning.
Igjennom jazzsekstetten Mirage Ensemble gav han ut albumet Memory Happens Now (LOS 128-2), i 2014 og i 2017 utga den gitarbaserte kvintetten URO ut albumet OR (LOS 159-2). Komposisjon og improvisasjon står sentralt i hans musikk hvor estetikken kan beskrives som arkitektonisk og melodisk med melankolske undertoner.
Som musikkforsker er han interessert i musikkens relasjonelle karakter og dens betydning for mennesket. Igjennom forskningsgruppen Kunst og barn & unge, var han med som kapittelforfatter i antologien Kunstens betydning? som ble utgitt på Cappelen Damm Utdanning i 2022.
Igland jobber som akademisk koordinator i UiA's samskapingslab Art & Aesthetics in Contemporary Society i den europeiske universitetsalliansen FORTHEM, som har som mål å skape nye arenaer i samfunnet for meningsfull utveksling igjennom kunstneriske og estetiske prosesser og tilnærminger.
Forskning
Min forskning fokuserer på musikkfilosofi i skjæringsfeltet mellom musikkutdanning, utøvingspraksiser og eksistensiell betydning. Jeg er spesielt interessert i improvisasjon, rytme, synkronisering og lytting.
Formidling
Møt en Agder forsker
Musikk som arena for demokrati og medborgerskap - Å eie sin egen stemme i møtet med andre.
Dahlske Videregående Skole
18.oktober 2022
Populærvitenskapelig foredrag
Undervisning
Jeg underviser hovedsakelig i rytmisk akusisk- og elektrisk gitar, instrumental metode/metodikk, samspill og ensembleledelse.
Emneansvarlig:
- Etter- og videreutdanning:
- MU-916 - Instrumental metode og varierte undervisningsmetoder i kulturskolen
- Bachelor-nivå:
- MUK175/255/309/311 - Utøvende emner ved bachelor utøvende klassisk musikk - Spesialiseringen To hovedområder.
Fagansvar:
- Samspill, musikkårsstudium
- Ensembleledelse, musikkårsstudium
- Akkompagnement, sang og gitar, musikkårsstudium
- Hovedinstrument, rytmisk gitar, musikkårsstudium
- Metodikk, grunnskolelærerutdanning i musikk