English version of this page

Kunst og barn & unge

Hva preger kunst og kultur for, av og med barn og unge? Hvordan erfares kunst- og kulturinitiativer av de unge selv? 

Bildet viser lekende kunst for barn

Illustrasjonsbilde: Cleo's Fremtid av Jeppe Kristensen (Foto: Christine Helland)

Barn og unge er et kulturpolitisk satsingsområde. Dette har resultert i et mangfold av kunst og kulturtilbud for denne målgruppen, og samtidig diskusjoner vedrørende kunstnerisk autonomi og instrumentell styring.

Hva forsker vi på?

  • Vi utforsker kategorien "barn og unge" og problematiserer målgrupperetorikken i norsk kulturpolitikk
  • Vi undersøker kunstens potensial ved å se på hvilken rolle visuell kunst, musikk og teater kan spille i barn og unges liv
  • Vi forsker på og initierer kunst- og kunstdidaktiske prosjekter innenfor institusjonelle rammer som for eksempel skoler, barnehager, kulturskoler, kunstmuseer, gallerier, teatre og konsertscener
  • Vi ser på barn og unges selvorganiserte estetiske praksis på nettbaserte kommunikasjonsplattformer, sosiale medier og arenaer mer eller mindre styrt av de unge selv
  • Vi forsker på sammenhenger mellom kunst og lek, kunst og pedagogikk og undersøker hvordan kunst og estetisk praksis i kunstneriske og kunstdidaktiske kontekster kan ha betydning for hvordan barn og unge former seg, formes og transformeres som mennesker
  • Vi undersøker forbindelseslinjer mellom kunst, estetikk, demokratisk praksis og politikk

Forskningsgruppen har medlemmer og samarbeidspartnere på tvers av institusjoner, faggrenser og kunstneriske uttrykksformer og ivaretar ulike forskningstilnærminger, fra tradisjonell akademisk forskning, til aksjonsforskning og kunstnerisk utviklingsarbeid.

Pågående prosjekter

Illeris, Helene med samarbeidspartnere (bl a Lisbet Skregelid). AFBLU A/r/tographic fieldwork as an approach to “sustainable development” in Norwegian art teacher education.  Støttet av FoU i lærerutdanningen, Universitetet i Agder

Illeris, Helene med samarbeidspartnere (bl a Lisbet Skregelid). The pedagogy of imaginative dialogue. Støttet av Erasmus Pluss 

Skregelid, Lisbet med samarbeidspartnere (bl a Helene Illeris, Kristine Kolloen og Anne Eftevaag) (2021-2023) pARTiciPED. Empowering student teachers for cross-sectorial collaborations with The Cultural Schoolbag (TCS) in Norwegian Schools and leading WP4 UiA Lab for initiating dissensus and exploring the edges in between art and education. Støttet av NFR, Norsk forskningsråd. https://www.hiof.no/lu/english/research/projects/participed/ 

Balsnes, Anne med samarbeidspartnere (2019) sang i barnehage/skole og sosiale fellesskap. Kulturrådet

Skregelid, Lisbet, Holdhus, Kari, Karlsen, Kristine Høeg, Østern, Tone Pernille (2019-) Agenda Kunstdidaktikk. Norges Forskningsråd https://www.facebook.com/groups/317363862227687/  

Klungland, Monica (2019): Fellesveven – kom og vev ditt bidrag. Veveprosjekt for barn i samarbeid med Sørlandets kunstmuseum og Kristiansand kommune i forbindelse med En by for alle. 2019.02.04 – 2019.04.03

Skregelid, Lisbet med samarbeidepartnere (2019) DKS i lærerutdanningen – en pilot. FoU i lærerutdanningen, Universitetet i Agder

Svingen-Austestad, Anna med samarbeidspartnere (2019) Lab: Skala 1. FoU i lærerutdanningen, Universitetet i Agder

Balsnes, Anne; Bjørnestøl Beckmann Hege; Christensen, Jorun med samarbeidspartnere (2019) Sangbarsk – sang i barnehage og skole. FoU i lærerutdanningen, Universitetet i Agder

Herwell, Ole Kristian; Liene, Anne-Mette (2018-) «Utforskning av digitale muligheter i kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) i barnehagelærerutdanningen. FoU i barnehagelærerutdanningen, Universitetet i Agder

Wergeland, Tor Jarle; Skregelid, Lisbet (2018-) På nett med kunst og håndverk. Del av Prodig https://www.uia.no/om-uia/prosjekter/prodig 

Skregelid, Lisbet; Svingen-Austestad, Anna (2017-) Aksjon#2 Ommøbleringer mellom kunst og lek, pedagogikk og didaktikk. FoU i lærerutdanning, Universitetet i Agder https://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/forskning-i-laererutdanningene/fou-midler-i-laererutdanningene 

Segrov Mortensen, Karl Olav; Skregelid, Lisbet m. fl (2017): BARNAS Kunstmuseum - Rundebordssamtaler, Sørlandets Kunstmuseum. Vri Agder (Norges Forskningsråd) https://www.skmu.no/barnas-kunstmuseum/

Seljeseth, Jorunn (2017). Venner – iscenesatt lyrikk og poesi for 1–3åringer (Kunstnerisk utviklingsprosjekt)

Christensen, Jorun; Balsnes, Anne (2017-2018) "Toddaprosjektet" - samarbeid grunnskole - kulturskole. Knuden Kristiansand Kulturskole - UiA, Fakultet for kunstfag

Liene, Anne-Mette; Segrov Mortensen, Karl Olav (2016): Kunstformidlingsprosjekt for barn i alderen 2 år i BARNAS kunstmuseum, ved Sørlandets kunstmuseum. Pilotprosjekt. Samarbeid med kunsterne Trond Nicholas Perry og Marit Roland. Kunstløftet.

Utvalgte publikasjoner

2021

Balsnes, A. & Christensen, J. (2021). Vivv-vinn? En studie av "Sentrum-prosjektet" - et samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. I: B. T. Bandlien, I. O. Olaussen, M. A. Letnes, E. Angelo. Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cappelen Damm Akademisk. https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/152

Skregelid, L. (2021). DKS må inn i lærerutdanningen. Kronikk 27.10.21 Periskop. http://www.periskop.no/kronikk-dks-ma-inn-i-laererutdanningen/ 

Skregelid, L. (2021). Betydningen av kunstkonfrontasjoner: – Denne kunsten er så provoserandes at eg anbefaler å sjå den. Periskop 2021.12. 5 http://www.periskop.no/betydningen-av-kunstkonfrontasjoner-denne-kunsten-er-så-provoserandes-at-eg-anbefaler-å-sjå-den/  

Skregelid, L. (2021). Encounters with the World through Cultural Schoolbag Workshops for Teacher Students . Nordic Journal of Art and Research, 10(2). https://doi.org/10.7577/information.4449 

Skregelid, L. (2021).Politikk eller poetikk? Potensialer i kunstens ambivalens for demokrati og medborgerskap. FORM årg. 55., nr. 2/2021 https://www.kunstogdesign.no/nyhetssaker/politikk-eller-poetikk

Skregelid, L. (2021). Zoom in on Dry Joy—Dissensus, Agonism and Democracy in Art Education. Education Sciences. ISSN: 2227-7102. 11 (1). doi:https://doi.org/10.3390/educsci11010028.

2020

Skregelid, L. (2020) Kunstens betydning og skolens rolle. Kronikk i Fædrelandsvennen. 2020.28.09. Også publisert her: https://www.uia.no/nyheter/kunstens-betydning-og-skolens-rolle 

Skregelid, L. (2020). Den nødvendige kunstdebatten. Kronikk. Fedrelandsvennen 2020. 16. 6/uia.no https://www.uia.no/nyheter/den-noedvendige-kunstdebatten 2020. 25. 6

Skregelid, L. (2020), Tensed possibilities: The Cultural Schoolbag as dissensus in teacher education, I: Örtegren H. & Widén A. Lärarutbildning& konstpedagogik: Några Nordiska Nedslag. Tilde. RAPPORT nr.17 2020. INSTITUTIONEN FÖR ESTETISKA ÄMNEN UMEÅ UNIVERSITET. isbn: 978-91-7264-535-6. https://www.umu.se/contentassets/c87eeac40fcb43069f07c3fb5b980664/tilde_rapport_nr_17.pdf 

Skregelid, L. (2020), ‘A call for dissensus in art education!’, International Journal of Education Through Art, 16:2, pp. 161–176, doi: https://doi. org/10.1386/eta_00024_1

Karlsen, K. H., Skregelid. L., Holdhus, K. (2020.01.10). Velmenende, men uforpliktende strategi. Utdanning. Hentet frahttps://www.utdanningsnytt.no/laereplaner-laererutdanning-praktisk-estetiske-fag/styrking-av-praktisk-og-estetisk-innhold-i-skolenvelment-men-uforpliktende-strategi/227587

2019

Herwell, O. K. (2019) Estetisk oppdragelse, medbestemmelse og demokrati – et kunstprosjekt. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen. https://kunstkultursenteret.no/ressursbase/estetisk-oppdragelse-medbestemmelse-og-demokrati-et-kunstprosjekt/ 

Elnan, M. (2019) Mot, motstand og dilemmaer Oppdragsteater for et ungt publikum om et tabubelagt tema. I: Böhnisch S. & Eidsaa (ed.) Kunst og konflikt. Teater, Visuell kunst og musikk i kontekst. Oslo: Universitetsforlaget https://www.idunn.no/kunst_og_konflikt/5_mot_motstand_og_dilemmaer 

Liene, A,M (2019) Målgruppetenkning som konflikt og ressurs Et spenningsfylt møte mellom visuell kunstner og to-åringer. I: Böhnisch S. & Eidsaa (ed.) Kunst og konflikt. Teater, Visuell kunst og musikk i kontekst. Oslo: Universitetsforlaget https://www.idunn.no/kunst_og_konflikt/9_maalgruppetenkning_som_konflikt_og_ressurs 

Skregelid, L. (2019) Dissens makes sense? Mellom motstand og mening i møter med kunst I: Böhnisch S. & Eidsaa (ed.) Kunst og konflikt. Teater, Visuell kunst og musikk i kontekst. Oslo: Universitetsforlaget https://www.idunn.no/kunst_og_konflikt/8_dissens_makes_sense  

Skregelid, L. (2019) Tribuner for dissens. Ungdoms møter med samtidskunst. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. https://www.cappelendammundervisning.no/_tribuner-for-dissens-lisbet-skregelid-9788202566593  

2018

Herwell, O. K. (2018) En klode full av plast. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen. https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2021/10/En-klode-full-av-plast-071021.pdf 

Illeris, Helene (2018). “The poetic self is not a fiction” – undersøgelser af æstetisk erfaring i kollektive læreprocesser med samtidskunst. Æstetik og Pædagogik. ISBN: 978-87-500-5300-2. Akademisk Forlag. kapitel 7. s 143 - 164.

Kolloen Nilsen, Kristine & Segrov Mortensen, Karl Olav (2018) Kunstsilo for barn og unge (2018.22.3).Fedrelandsvennen (avis)  https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/oR8bRB/Kunstsilo-for-barn-og-unge

Skregelid, L. (2018) Generasjon prestasjon og kunsten å mestre livet (2018.28.9) Fedrelandsvennen (avis) og UiAs nettsider: https://www.uia.no/nyheter/generasjon-prestasjon-og-kunsten-aa-mestre-livet 

Skregelid L., Wergeland-Yates M., Stoveland I.M., Skogen A., Svingen-Austestad A., Fugli I., Christensen J., Takle T., Klungland M., Wergeland T.J., Elnan M., Herwell O.K., Illeris H., Bjørkvik A. (2018) Siloen og betydningen av kunstens plass i samfunnet (2018. 25.1). Fedrelandsvennen (avis) https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/G1Qqbx/Siloen-og-betydningen-av-kunstens-plass-i-samfunnet  

2017:

Skregelid, L (2017) Tilbakeblikk på TrafoTransit. Trafo.no 2017-12-21 https://www.trafo.no/nyheter/3572-Tilbakeblikk-på-TrafoTransit

Christensen, J. (2017). Gehør og instrument. Instrumentrelatert gehørtrening i ulike sjangre. Kristiansand: Portal Forlag. 89 s. (bok)

Christensen, J. & Balsnes, A. H. (2018) Instrumentopplæring forbedret klassemiljøet. Fædrelandsvennen  s. 20

Eriksen, Helen (2017).  Kjernen er praksis, ikke produkt. www.periskop.no:http://www.periskop.no/kjernen-praksis-produkt/, Oslo, Norway. (artikkel)

Illeris, Helene (2017). Subjectivation, togetherness, environment. Potentials of participatory art for Art for Sustainable Development (AESD). InFormation, Nordic Journal of Art and Research 6(1), 1-16.(artikkel) https://journals.hioa.no/index.php/information/article/view/2166/1955

Klungland. Monica (2017): Fra nøster til baller. FORM – fagdidaktisk tidsskrift for kunst og design, nr. 3, side 18-19 

Liene. A. M (2017) Motstand som kvalitet. DRAMA, dramapedagogisk tidsskrift 1/2017

Myrann, Turid og Klungland, Monica (2017): Vev en verden. FORM – fagdidaktisk tidsskrift for kunst og design, nr. 3, side 20

Svingen-Austestad, Anna: (2017). Questions… Concerning the Production of Subjectivity – On Aesthetic Practices in Art, Craft and Design Studies [Formgivingsfag]. Oslo, Arkitektur og designhøgskolen I Oslo [ph.d-avhandling]

Valberg, Tony (2017). Being-with: Access to relation, Participation, and Togetherness in Contemporary Art. InFormation, Nordic Journal of Art and Research 6(1). (Artikkel). https://journals.hioa.no/index.php/information/article/view/2133/1940

2016:

Herwell, Ole Kristian (2016): "Elever utsmykker sin nye skole". Utdanning nr.21/9 2016

Illeris, Helene. (2016). Learning bodies engaging with art: Staging aesthetic experiences in museum education. International Journal of Education Through Art, 12(2) 153-165. (Artikkel)

Illeris, Helene. (2016). Billedpædagogik og bæredygtighed. Udkast til en didaktisk platform. Billedpædagogisk Tidsskrift 2016 (3), 20-25. (Artikkel)

Klungland, Monica (2016): Fra nøster til baller. En studie av elevers møte med håndverk og materialer i et felles, utendørs veveprosjekt. Masteroppgave. Universitetet i Agder

Seljeseth, Jorunn (2016). De minste barnas lek er et dikt. Tidsskriftet Barn nr. 2. Norsk senter for barneforskning.(Artikkel)

Skregelid, Lisbet (2016) Tribuner for dissens. En studie av ungdomsskoleelevers møter med samtidskunst i en skole- og kunstmuseums kontekst. : Universitetet i Oslo, Det utdanningsvitenskapelige fakultet 2016 378 s. (phd-avhandling)

2015:

Christensen, Jorun; Liene, Anne-Mette: Gyldne øyeblikk i et forbrenningsanlegg - musikk og teater i møte med industri. Utdanning 18/15 Utdanning.no  https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2015/oktober/gylne-oyeblikk-i-et-forbrenningsanlegg--musikk-og-teater-i-mote-med-industri/ 

Illeris, Helene, Gothlund, Anette, Thrane, Kirstine (Red) (2015).EDGE : 20 essays on contemporary art education. Multivers 2015 ISBN 9788779173866

Illeris, Helene (2015) ‘Just building’: Togetherness as art and education in a Copenhagen neighborhood. Visual arts research, 41 (1), 67-83. (Artikkel)

Illeris, Helene (2015). Searching for environmental sustainability: Art education for sustainable development (AESD) in Nordic art education. In M. Kallio-Tavin & J. Pullinen (Eds.), Coversations on Finnish art education (pp. 278-293). Helsinki, Finland: Aalto ARTS books. (kapitel i bok)

Johnsrud, Ellen, Skregelid, Lisbet; Svingen-Austestad, Anna (2015) Poetic Strategies as Event: On Actions in The Art, Craft and Design Classroom. I: EDGE: 20 essays on contemporary art education. Multivers 2015 ISBN 9788779173866. s. 110-123  

Johnsrud, Ellen, Skregelid, Lisbet; Svingen-Austestad, Anna (2015) Poetiske strategier. FORM 2015 ;Volum 3. s. 26-27 (Artikkel)

Herwell, Ole Kristian: "Verdens største brødelg." Verktøykassa. Pedagogisk forum, nr. 01 2015 (Artikkel)

Seljeseth, Jorunn (2015). En visuell diktbok for barn og voksne. Tittel: Et rom her og et rom der – poesi i rom. (Kunstnerisk utviklingsprosjekt)

Klungland. Monica (2015): Å veve er å leve. FORM – fagdidaktisk tidsskrift for kunst og design, nr. 1, side 26-27

Doktoravhandlinger

Lisbet Skregelid (2016). Tribuner for dissens. En studie av ungdomsskoleelevers møter med samtidskunst i en skole- og kunstmuseumskontekst. Det utdanningsvitenskapelige fakultet. Oslo, Universitetet i Oslo. [ph.d-avhandling]

Anna Svingen-Austestad (2017). Questions… Concerning the Production of Subjectivity – On Aesthetic Practices in Art, Craft and Design Studies [Formgivingsfag]. Oslo, Arkitektur og designhøgskolen I Oslo [ph.d-avhandling]

Monica Klungland (2021). «Materiell-kollektiv praksis: En tilnærming til fagdidaktikk for kunst og håndverk utviklet i veveprosjektet Veve i åpne dører. Fakultet for kunstfag. Kristiansand, Universitetet i Agder [ph.d-avhandling]

Samarbeidspartnere

Cappelen Damm Akademisk

FLUKS - UiAs senter for ung kunst og kultur 

Kunstsilo

NORCE

Kulturtanken

Relevant ph.d.-program

Ph.d-program i kunstfag, spesialisering kunst i kontekst

Deltakere

Emneord: Kunstfag, Lærerutdanning og pedagogikk, media- og kommunikasjonsfag
Publisert 6. mars 2024 16:09 - Sist endret 27. mai 2024 14:51