English version of this page

Katja Haaversen-Westhassel Skjølberg

Førstelektor
Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag
Telefon
+47 38141611
Mobiltelefon
+4792410080
Kontor HU019 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Jeg er førstelektor i statsvitenskap og ansatt ved Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, Universitetet i Agder. Jeg underviser internasjonale forhold, samt fagdidaktikk og samfunnskunnskap på PPU og i lektorutdanningen 8-13. Mine forskningsinteresser er primært innenfor skole- og utdanningsforskning, samfunnsfag og fagdidaktikk, terrorisme og radikalisering. Jeg er spesielt interessert i samfunnsfagets rolle i forebyggingen av utenforskap, ekstreme holdninger og handlinger, samt undervisning om kontroversielle, sensitive og emosjonelle tema. 

Forskning

Utvalgte pågående prosjekter: 

  • Prosjektleder Kompetansehevingsprosjekt - undervisning om seksuell trakassering i skolen (Bufdirprosjekt)
  • Kartlegging av strukturell rasisme i Kristiansand kommune (Forskningsmidler Kristiansand kommune)
  • Prosjektleder forskningsprosjektet «Profesjonsutvikling gjennom Lesson Study - En undersøkelse av praksislæreres erfaring med Lesson Study som metode for profesjonsutvikling.» (Forskningsmidler LU 2022 og 2023)
  • Klasseromsforskning – samfunnsfagene i praksis og studenter i forskningsprosjekt 

Medlem av Forskningsgruppen Europeisk integrasjon og transnasjonal styring https://www.uia.no/forskning/samfunnsvitenskap/europeisk-integrasjon-og-transnasjonal-styring

Medlem av ForskningsgruppenSamfunnsfagdidaktikk og utdanningsforskning https://www.uia.no/content/search?q=forskningsgrupppen%20utdanningsforskning.. 

Medlem av Jean Monnet Centre of Excellence, Erasmus plus ved Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, UiA. 

Prosjektleder for forskningsprosjektet Samfunnsfag i praksis og studenter i forskningsprosjekt, 2021-24. Dette er et større datainnsamlingsprosjekt om ulike sider ved samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinn og i videregående skole. Prosjektet er tildelt forskningsmidler fra Avdeling for lærerutdanning for 2021.

Prosjektleder forskningsprosjektet «The battle of ideas» - skolen som arena for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme, 2017-19. Prosjekt gjennomført i samarbeid med Irene Trysnes og Plattform - Norsk institutt for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme. Prosjektet ble tildelt forskningsmidler fra Avdeling for lærerutdanning for 2017.

Prosjektleder, sammen med Irene Trysnes, forskningsprosjektet Klasseromsforskning – studenter i forskningsprosjekt, ved UiA 2017-18.

 

Faglige interesser

Globalisering og internasjonal politikk; konflikt og fredsproblematikk; radikalisering, terrorisme og voldelig ekstremisme; samfunnsvitenskapelig metode; variert undervisning og aktiv læring; fagdidaktikk i samfunnsfag; samfunnsfag, demokrati og dannelse; skolen og samfunnsfaget som arena for forebygging av radikalisering; kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i samfunnsfag 

Utvalgte publikasjoner

Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2024). Strukturell rasisme i Kristiansand kommune. Forskningsrapport mai 2024. 

Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Trysnes, Irene; Furrebøe, Elise Frølich (2023). Is the coronavirus created by the government to control us? Critical thinking and conspiracy beliefs among Norwegian youth in upper secondary schools. Journal of Social Science Education. ISSN: 1611-9665. 22 (4). s 1 - 27. doi:10.11576/jsse-6295.

Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja H-W (2022). Ekstreme ytringer i klasserommet.. Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. ISBN: 9788215049212. Universitetsforlaget. kapittel 2. s 52 - 69.

Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2022). Mot et allmenndannende ferdighetsfag? En analyse av vitenskapelige metodiske ferdigheter i samfunnsfag.. Nye spadestikk i samfunnsfagdidaktikken. ISBN: 9788245037913. Fagbokforlaget. s 105 - 124.

Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Trysnes, Irene (2021). A, C eller F? Sensorers refleksjoner omkring vurdering av bacheloroppgaver. En smak av forskning. Bacheloroppgaven som prosjekt, prosess og produkt. ISBN: 978-82-02-70942-6. Cappelen Damm Akademisk. kapittel 26. s 261 - 270.

Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2020). Hva, hvordan, hvorfor? En studie av norske lærere og elevers erfaringer med lekser i samfunnsfag. Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education. ISSN: 2000-9879. 10 (4). s 36 - 59.

Lia, Brynjar & Katja H-W Skjølberg, 2005. Causes of Terrorism: An Expanded and Updated Review of the Literature, FFI Research Report-2004/04307. Kjeller: Forsvarets Forskningsinstitutt.      https://publications.ffi.no/nb/item/causes-of-terrorism-an-expanded-and-updated-review-of-the-literature

Lia, Brynjar & Katja H-W Skjølberg, 2004. Warum es zu Terrorismus kommt – Ein Überblick über Theorien und Hypothesen zu den Ursachen des Terrorismus, Journal für Konflikt- und Gewaltforschung 1/2004: 121-163.

Skjølberg, Katja H-W, 2001. Etnisk mangfold, legitimitet og konflikt: Mønstre i vesteuropeisk separatisme 1950–95, Norsk statsvitenskapelig tidsskrift 17(3): 323–345.

Lia, Brynjar & Katja H-W Skjølberg, 2000. Why Terrorism Occurs - A Survey of Theories and Hypotheses on the Causes of Terrorism. FFI rapport. 02769. Kjeller: Forsvarets forskningsinstitutt.  https://www.ffi.no/en/publications-archive/why-terrorism-occurs-a-survey-of-theories-and-hypotheses-on-the-causes-of-terrorism

Skjølberg, Katja H-W (2000): Voldsalarm. En programevaluering av et forebyggende tiltak mot gjentatt kvinnemishandling. PHS Forskning 2000:3. Oslo: Politihøgskolen.

Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel, 1998. Etnisk mangfold, legitimitet og konflikt: Vesteuropeisk separatisme 1950–95. Hovedoppgave for cand.polit graden. Trondheim: Institutt for sosiologi og statsvitenskap, Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet.

Formidling

"Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen?", Kronikk Fedrelandsvennen 10. april 2021 https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/9O1nwq/kroken-paa-doera-for-den-allmenndannende-enhetsskolen  

Katja H-W Skjølberg, Nov 2020, Folkerettens moralske dilemma - digital forelesning i tre deler i forbindelse med Eilert Sundt elevdagen 2020 https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-samfunnsvitenskap/eilert-sundt-prisen/elevdagen/fagstoff-til-elevdagen 

Katja H-W Skjølberg, 2019, ‘Hva slags verden er det vi lever i?’, Fedrelandsvennen 13. febr. 2019 https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/BJQbdG/hva-slags-verden-er-det-vi-lever-i.

Katja H-W Skjølberg, 2017, ‘It’s The End of The World As We Know It (And I Feel Fine?)’, Fedrelandsvennen 30.jan 2017 https://www.fvn.no/mening/i/dWkxw/its-the-end-of-the-world-as-we-know-it-and-i-feel-fine.

Trondal, Jarle og Katja H-W Skjølberg, 2015, ‘Defekt krisehåndtering?’, Fedrelandsvennen 2.nov 2015 https://www.fvn.no/mening/i/E25KK/defekt-krisehaandtering.

Undervisning

Faglærer samfunnsfagdidaktikk på PPU og i lektorutdanningen i samfunnskunnskap (SV-144/SV-145, SV-412/SV-414, SV-429). 

Faglærer og veileder Bachelorprogram i statsvitenskap, primært innenfor internasjonal politikk (ST-102).

Veiledning bachelor- og masteroppgaver, primært på lektorstudiet i samfunnskunnskap.

Diverse gjesteforelesninger om følgende tema: internasjonal politikk; terrorisme, folkeretten og folkerettens moralske dilemma med bakteppe i  krigen i Syria og Yemen; samfunnsfagdidaktikk; muligheter og utfordringer i den flerkulturelle skolen; kritisk dannelse og demokratiopplæring; forebygging av radikalisering; Fake news, konspirasjonsteorier og radikalisering

Kort biografi

  • Universitetet i Agder, Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag (2002-)
  • Lektor i samfunnsfag ved Kristiansand katedralskole gimle (20% stilling 2011-2012)
  • Forskningsmedarbeider/Stipendiat ved Forsvarets forskningsinstitutt, Avdeling for systemanalyse (1999-2002)
  • Forskningsmedarbeider ved Politihøgskolen (1998-99)
  • Studentassistent NTNU diverse emner statsvitenskap grunnfag
  • Lærer i russisk ved Aftenskolen i Kristiansand (1993-1994)

Publikasjoner

  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Trysnes, Irene & Furrebøe, Elise Frølich (2023). Is the coronavirus created by the government to control us? Critical thinking and conspiracy beliefs among Norwegian youth in upper secondary schools. Journal of Social Science Education. ISSN 1611-9665. 22(4), s. 1–27. doi: 10.11576/jsse-6295. Fulltekst i vitenarkiv
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2022). Mot et allmenndannende ferdighetsfag? En analyse av vitenskapelige metodiske ferdigheter i samfunnsfag. . I Børhaug, Kjetil; Hunnes, Odd Ragnar & Samnøy, Åshild (Red.), Nye spadestikk i samfunnsfagdidaktikken. Fagbokforlaget. ISSN 9788245037913. s. 105–124.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja H-W (2022). Ekstreme ytringer i klasserommet. . I Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (Red.), Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. Universitetsforlaget. ISSN 9788215049212. s. 52–69.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2021). A, C eller F? Sensorers refleksjoner omkring vurdering av bacheloroppgaver. I Stuvøy, Ingvill; Tøndel, Gunhild & Tjora, Aksel (Red.), En smak av forskning. Bacheloroppgaven som prosjekt, prosess og produkt. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-70942-6. s. 261–270.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2020). Hva, hvordan, hvorfor? En studie av norske lærere og elevers erfaringer med lekser i samfunnsfag. Nordidactica. ISSN 2000-9879. 10(4), s. 36–59. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skjølberg, Katja & Lia, Brynjar (2004). Warum es zu Terrorismus kommt - Ein Überblick über Theorien und Hypothesen zu den Ursachen des Terrorismus. ?. 6(1), s. 121–163.
  • Skjølberg, Katja (2001). Etnisk mangfold, legitimitet og konflikt: Mønstre i vesteuropeisk separatisme 1950-95 Ethnic Pluralism, Legitimacy and Conflict: West-European Separatism 1950-95. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift. ISSN 0801-1745. 17(3), s. 322–345.

Se alle arbeider i Cristin

  • Jensen, Andreas Reier & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2024). Profesjonsutvikling gjennom Lesson Study - en undersøkelse av læreres og skolelederes erfaring med Lesson Study som metode for skolebasert profesjonsutvikling.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2023). Identitetsutvikling og felleskap - Perspektiver på rasisme og grensearbeid i skolen.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja H-W (2023). Læreres håndtering av ekstreme ytringer i klasserommet .
  • Skjølberg, Katja H-W & Trysnes, Irene (2022). Hvordan arbeide med diskriminerende holdninger og ekstreme ytringer i klasserommet.
  • Skjølberg, Katja H-W & Trysnes, Irene (2022). KONTROVERSIELLE,  EMOSJONELLE & SENSITIVE TEMA I SKOLEN - Lærerstrategier i møte med diskriminerende holdninger og ekstreme ytringer i klasserommet.
  • Skjølberg, Katja H-W (2022). Fake news, konspirasjonsteorier og kritisk tenkning.
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Kommunekonferansen 2021 - De unge som faller utenfor. [Internett]. https://www.klp.no/kurs-og-konferanser/kommunekonferansen .
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Hatet som dreper - norsk høyreekstremisme før og etter 22. juli, og veien videre.
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Hatet som dreper - norsk høyreekstremisme før og etter 22. juli, og veien videre.
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Hatet som dreper - norsk høyreekstremisme før og etter 22. juli, og veien videre.
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Hatet som dreper - norsk høyreekstremisme før og etter 22. juli, og veien videre.
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). «Hatet som dreper - norsk høyreekstremisme før og etter 22. juli, og veien videre».
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Folkerettens moralske dilemma - realpolitikk versus idealpolitikk i det internasjonale samfunnet .
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Folkerettens moralske dilemma - Syria fra Arabisk vår til borgerkrig og internasjonal innblanding.
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Folkerettens moralske dilemma - en innføring i folkeretten og menneskerettighetenes stilling i det internasjonale lovverket.
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Gjesteforelesning om høyreekstremisme og oppgjøret etter 22. juli.
  • Skjølberg, Katja H-W & Ruhaven, Ingvild (2021). Konspirasjonsteorier - hva, hvem, hvorfor?
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja H-W (2021). Rasisme og ekstreme ytringer .
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja H-W (2021). Mot et allmenndannende ferdighetsfag? En analyse av vitenskapelige metodiske ferdigheter i læreplaner i samfunnsfag.
  • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Vasstrøm, Mikaela; Skarpenes, Ove; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Tømte, Cathrine Edelhard [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Skarpenes, Ove; Vasstrøm, Mikaela Lise Modalen; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Jore, Mari Kristine [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2020). Det internasjonale samfunnet og krigen i Syria - Folkerettens moralske dilemma.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2020). Om krigen i Syria - hva, hvem, hvor, hvorfor, hvordan?
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2020). Folkeretten og menneskerettighetenes stilling i internasjonal politikk.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel & Trysnes, Irene (2020). Læreres erfaringer med og håndtering av ekstreme ytringer i klasserommet.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2019). Leksepraksis i samfunnsfag.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2019). Ståa i samfunnsfag. Leksepraksis i samfunnsfag. . [Radio]. Nrk sørlandet.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2018). Klasseromsforskning - samfunnsfag i praksis.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2017). «Kvalitetsmeldingen – Current Status and Ongoing Challenges in Norway».
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2017). «Mangfold som en ledelsesutfordring».
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel & Trysnes, Irene (2017). "Å gjøre et emne om til et forskningsprosjekt".
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2017). «Syria og folkerettens moralske dilemma – en storpolitisk ingrediens i oppskriften på radikalisering i Norge» .
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2017). ‘It’s The End of The World As We Know It (And I Feel Fine?)’ . Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2016). "kurs i presentasjonsteknikk og kommunikasjon".
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2016). Diverse gjesteforelesninger om terrorisme, krig og fred, internasjonal politikk og krigen i Syria.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2015). «Folkerettens moralske dilemma – statlig suverenitet versus menneskerettigheter i Syria».
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel & Trysnes, Irene (2015). «Best Practice – bruk av rollespill i lærerutdanningene».
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2015). «Folkeretten versus menneskerettighetene i internasjonal politikk».
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2015). «Sikkerhetsdilemmaet i internasjonal politikk».
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2015). Diverse gjesteforelesninger om terrorisme, internasjonal politikk og krigen i Syria .
  • Trondal, Jarle & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2015). Defekt krisehåndtering? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2014). «Menneskerettighetene i det internasjonale samfunnet».
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2014). "Er demokrati en forutsetning for menneskerettigheter?" .
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2014). «Kan sikkerhetsdilemmaet i internasjonal politikk løses?» .
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2012). "Det er ytringsfrihet i Norge. 3 om hatvideoen". [Avis]. VG papir.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2012). "Fryktens logikk – terror som virkemiddel" - "Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor".
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for vg3, lærer Stein Rafoss, Vågsbygd videregående.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for VG3, lærer Tommy Halvorsen.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for vg1 samfunnsfag, lærer Tommy Halvorsen.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." For vg1 samfunnsfag, lærer Ingrid K. Syvertsen.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for klasse 1STI ved KKG.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for 1STI ved KKG.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for klasse 1STH ved KKG.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Terror uten sidestykke". [Avis]. Fædrelandsvennen papir.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). Skal det være en forsker til lunsj?
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "En annerledes terrorhandling". [Avis]. TEFT Forskningsmagasin frå Universitetet i Agder.
  • Skjølberg, Katja & Lia, Brynjar (2007). FACTS AND FICTION IN THEORIES OF TERRORISM - An Expanded and Updated Review of the Literature on Causes of Terrorism.
  • Skjølberg, Katja & Nordås, Ragnhild (2007). Ethnic Pluralism and State Legitimacy: Ethno-Regionalist Terrorism in Western Europe, 1950-2004.
  • Skjølberg, Katja (2003). Ethnic mobilization in western Europe.
  • Skjølberg, Katja & Lia, Brynjar (2003). Facts and Fiction in Theories of Terrorism - A Review of Research Literature on Causes of Terrorism.
  • Engene, Jan Oskar & Skjølberg, Katja (2002). Data on Intrastate Terrorism: The TWEED Project.
  • Skjølberg, Katja (2000). Ethnic Pluralism, Legitimacy and Conflict, West-European Separatism 1950-90.
  • Skjølberg, Katja (1999). Ethnic Separatism in Western Europe, 1950-95.
  • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja H-W & Synnes, Ronald Mayora (2024). Strukturell rasisme i Kristiansand kommune. Kristiansand kommune.
  • Lia, Brynjar & Skjølberg, Katja (2005). Causes of Terrorism: An Expanded and Updated Review of the Literature. ISSN 8246409492.
  • Skjølberg, Katja (2000). Voldsalarm - en programevaluering av et forebyggende tiltak mot gjentatt kvinnemishandling. Politihøgskolen. ISSN 8278080259.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:27