Norwegian version of this page

Katja Haaversen-Westhassel Skjølberg

Associate Professor
Department of Political Science and Management
Phone
+47 38141611
Mobile phone
+4792410080
Office HU019 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Areas of responsibility

I am an associate professor of political science at the Department of Political Science and Management, University of Agder. I teach international relations, as well as subject didactics and social studies in different teacher education programmes. My research interests are in school and education research, social studies and subject didactics, terrorism and radicalization. I am particularly interested in the role of the social sciences in the prevention of exclusion, radicalisation and extremism.

Research

Academic interests

Globalization and international politics; conflict and peace issues; radicalization, terrorism and violent extremism; social science method; varied teaching and active learning; professional didactics in social sciences; social science, democracy and education; school and social science as an arena for the prevention of radicalization.

Tuition

 

Lecturer and supervisor of the Bachelor's program in political science, primarily within international politics. Also teaches social sciences didactics at PPU and in lecturer education, as well as mentors teacherstudents in their bachelor's and master's theses.

Publications

  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Trysnes, Irene & Furrebøe, Elise Frølich (2023). Is the coronavirus created by the government to control us? Critical thinking and conspiracy beliefs among Norwegian youth in upper secondary schools. Journal of Social Science Education. ISSN 1611-9665. 22(4), p. 1–27. doi: 10.11576/jsse-6295. Full text in Research Archive
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2022). Mot et allmenndannende ferdighetsfag? En analyse av vitenskapelige metodiske ferdigheter i samfunnsfag. . In Børhaug, Kjetil; Hunnes, Odd Ragnar & Samnøy, Åshild (Ed.), Nye spadestikk i samfunnsfagdidaktikken. Fagbokforlaget. ISSN 9788245037913. p. 105–124.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja H-W (2022). Ekstreme ytringer i klasserommet. . In Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (Ed.), Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. Universitetsforlaget. ISSN 9788215049212. p. 52–69.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2021). A, C eller F? Sensorers refleksjoner omkring vurdering av bacheloroppgaver. In Stuvøy, Ingvill; Tøndel, Gunhild & Tjora, Aksel (Ed.), En smak av forskning. Bacheloroppgaven som prosjekt, prosess og produkt. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-70942-6. p. 261–270.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2020). Hva, hvordan, hvorfor? En studie av norske lærere og elevers erfaringer med lekser i samfunnsfag. Nordidactica. ISSN 2000-9879. 10(4), p. 36–59. Full text in Research Archive
  • Skjølberg, Katja & Lia, Brynjar (2004). Warum es zu Terrorismus kommt - Ein Überblick über Theorien und Hypothesen zu den Ursachen des Terrorismus. ?. 6(1), p. 121–163.
  • Skjølberg, Katja (2001). Etnisk mangfold, legitimitet og konflikt: Mønstre i vesteuropeisk separatisme 1950-95 Ethnic Pluralism, Legitimacy and Conflict: West-European Separatism 1950-95. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift. ISSN 0801-1745. 17(3), p. 322–345.

View all works in Cristin

  • Jensen, Andreas Reier & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2024). Profesjonsutvikling gjennom Lesson Study - en undersøkelse av læreres og skolelederes erfaring med Lesson Study som metode for skolebasert profesjonsutvikling.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2023). Identitetsutvikling og felleskap - Perspektiver på rasisme og grensearbeid i skolen.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja H-W (2023). Læreres håndtering av ekstreme ytringer i klasserommet .
  • Skjølberg, Katja H-W & Trysnes, Irene (2022). Hvordan arbeide med diskriminerende holdninger og ekstreme ytringer i klasserommet.
  • Skjølberg, Katja H-W & Trysnes, Irene (2022). KONTROVERSIELLE,  EMOSJONELLE & SENSITIVE TEMA I SKOLEN - Lærerstrategier i møte med diskriminerende holdninger og ekstreme ytringer i klasserommet.
  • Skjølberg, Katja H-W (2022). Fake news, konspirasjonsteorier og kritisk tenkning.
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Kommunekonferansen 2021 - De unge som faller utenfor. [Internet]. https://www.klp.no/kurs-og-konferanser/kommunekonferansen .
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Hatet som dreper - norsk høyreekstremisme før og etter 22. juli, og veien videre.
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Hatet som dreper - norsk høyreekstremisme før og etter 22. juli, og veien videre.
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Hatet som dreper - norsk høyreekstremisme før og etter 22. juli, og veien videre.
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Hatet som dreper - norsk høyreekstremisme før og etter 22. juli, og veien videre.
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). «Hatet som dreper - norsk høyreekstremisme før og etter 22. juli, og veien videre».
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Folkerettens moralske dilemma - realpolitikk versus idealpolitikk i det internasjonale samfunnet .
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Folkerettens moralske dilemma - Syria fra Arabisk vår til borgerkrig og internasjonal innblanding.
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Folkerettens moralske dilemma - en innføring i folkeretten og menneskerettighetenes stilling i det internasjonale lovverket.
  • Skjølberg, Katja H-W (2021). Gjesteforelesning om høyreekstremisme og oppgjøret etter 22. juli.
  • Skjølberg, Katja H-W & Ruhaven, Ingvild (2021). Konspirasjonsteorier - hva, hvem, hvorfor?
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja H-W (2021). Rasisme og ekstreme ytringer .
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja H-W (2021). Mot et allmenndannende ferdighetsfag? En analyse av vitenskapelige metodiske ferdigheter i læreplaner i samfunnsfag.
  • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Vasstrøm, Mikaela; Skarpenes, Ove; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Tømte, Cathrine Edelhard [Show all 7 contributors for this article] (2021). Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Skarpenes, Ove; Vasstrøm, Mikaela Lise Modalen; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Jore, Mari Kristine [Show all 7 contributors for this article] (2021). Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2020). Det internasjonale samfunnet og krigen i Syria - Folkerettens moralske dilemma.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2020). Om krigen i Syria - hva, hvem, hvor, hvorfor, hvordan?
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2020). Folkeretten og menneskerettighetenes stilling i internasjonal politikk.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel & Trysnes, Irene (2020). Læreres erfaringer med og håndtering av ekstreme ytringer i klasserommet.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2019). Leksepraksis i samfunnsfag.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2019). Ståa i samfunnsfag. Leksepraksis i samfunnsfag. . [Radio]. Nrk sørlandet.
  • Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2018). Klasseromsforskning - samfunnsfag i praksis.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2017). «Kvalitetsmeldingen – Current Status and Ongoing Challenges in Norway».
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2017). «Mangfold som en ledelsesutfordring».
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel & Trysnes, Irene (2017). "Å gjøre et emne om til et forskningsprosjekt".
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2017). «Syria og folkerettens moralske dilemma – en storpolitisk ingrediens i oppskriften på radikalisering i Norge» .
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2017). ‘It’s The End of The World As We Know It (And I Feel Fine?)’ . Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2016). "kurs i presentasjonsteknikk og kommunikasjon".
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2016). Diverse gjesteforelesninger om terrorisme, krig og fred, internasjonal politikk og krigen i Syria.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2015). «Folkerettens moralske dilemma – statlig suverenitet versus menneskerettigheter i Syria».
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel & Trysnes, Irene (2015). «Best Practice – bruk av rollespill i lærerutdanningene».
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2015). «Folkeretten versus menneskerettighetene i internasjonal politikk».
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2015). «Sikkerhetsdilemmaet i internasjonal politikk».
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2015). Diverse gjesteforelesninger om terrorisme, internasjonal politikk og krigen i Syria .
  • Trondal, Jarle & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2015). Defekt krisehåndtering? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2014). «Menneskerettighetene i det internasjonale samfunnet».
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2014). "Er demokrati en forutsetning for menneskerettigheter?" .
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2014). «Kan sikkerhetsdilemmaet i internasjonal politikk løses?» .
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2012). "Det er ytringsfrihet i Norge. 3 om hatvideoen". [Newspaper]. VG papir.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2012). "Fryktens logikk – terror som virkemiddel" - "Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor".
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for vg3, lærer Stein Rafoss, Vågsbygd videregående.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for VG3, lærer Tommy Halvorsen.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for vg1 samfunnsfag, lærer Tommy Halvorsen.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." For vg1 samfunnsfag, lærer Ingrid K. Syvertsen.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for klasse 1STI ved KKG.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for 1STI ved KKG.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for klasse 1STH ved KKG.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "Terror uten sidestykke". [Newspaper]. Fædrelandsvennen papir.
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). Skal det være en forsker til lunsj?
  • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2011). "En annerledes terrorhandling". [Newspaper]. TEFT Forskningsmagasin frå Universitetet i Agder.
  • Skjølberg, Katja & Lia, Brynjar (2007). FACTS AND FICTION IN THEORIES OF TERRORISM - An Expanded and Updated Review of the Literature on Causes of Terrorism.
  • Skjølberg, Katja & Nordås, Ragnhild (2007). Ethnic Pluralism and State Legitimacy: Ethno-Regionalist Terrorism in Western Europe, 1950-2004.
  • Skjølberg, Katja (2003). Ethnic mobilization in western Europe.
  • Skjølberg, Katja & Lia, Brynjar (2003). Facts and Fiction in Theories of Terrorism - A Review of Research Literature on Causes of Terrorism.
  • Engene, Jan Oskar & Skjølberg, Katja (2002). Data on Intrastate Terrorism: The TWEED Project.
  • Skjølberg, Katja (2000). Ethnic Pluralism, Legitimacy and Conflict, West-European Separatism 1950-90.
  • Skjølberg, Katja (1999). Ethnic Separatism in Western Europe, 1950-95.
  • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja H-W & Synnes, Ronald Mayora (2024). Strukturell rasisme i Kristiansand kommune. Kristiansand kommune.
  • Lia, Brynjar & Skjølberg, Katja (2005). Causes of Terrorism: An Expanded and Updated Review of the Literature. ISSN 8246409492.
  • Skjølberg, Katja (2000). Voldsalarm - en programevaluering av et forebyggende tiltak mot gjentatt kvinnemishandling. Politihøgskolen. ISSN 8278080259.

View all works in Cristin

Published Apr. 16, 2024 11:27 AM