-
Jensen, Andreas Reier & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2024).
Profesjonsutvikling gjennom Lesson Study - en undersøkelse av læreres og skolelederes erfaring med Lesson Study som metode for skolebasert profesjonsutvikling.
-
Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2023).
Identitetsutvikling og felleskap - Perspektiver på rasisme og grensearbeid i skolen.
-
Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja H-W
(2023).
Læreres håndtering av ekstreme ytringer i klasserommet .
-
Skjølberg, Katja H-W & Trysnes, Irene
(2022).
Hvordan arbeide med diskriminerende holdninger og ekstreme ytringer i klasserommet.
-
Skjølberg, Katja H-W & Trysnes, Irene
(2022).
KONTROVERSIELLE,
EMOSJONELLE & SENSITIVE TEMA
I SKOLEN - Lærerstrategier i møte med diskriminerende holdninger og ekstreme ytringer i klasserommet.
-
Skjølberg, Katja H-W
(2022).
Fake news, konspirasjonsteorier og kritisk tenkning.
-
Skjølberg, Katja H-W
(2021).
Kommunekonferansen 2021 - De unge som faller utenfor.
[Internet].
https://www.klp.no/kurs-og-konferanser/kommunekonferansen .
-
Skjølberg, Katja H-W
(2021).
Hatet som dreper - norsk høyreekstremisme før og etter 22. juli, og veien videre.
-
Skjølberg, Katja H-W
(2021).
Hatet som dreper - norsk høyreekstremisme før og etter 22. juli, og veien videre.
-
Skjølberg, Katja H-W
(2021).
Hatet som dreper - norsk høyreekstremisme før og etter 22. juli, og veien videre.
-
Skjølberg, Katja H-W
(2021).
Hatet som dreper - norsk høyreekstremisme før og etter 22. juli, og veien videre.
-
Skjølberg, Katja H-W
(2021).
«Hatet som dreper - norsk høyreekstremisme før og etter 22. juli, og veien videre».
-
Skjølberg, Katja H-W
(2021).
Folkerettens moralske dilemma - realpolitikk versus idealpolitikk i det internasjonale samfunnet .
-
Skjølberg, Katja H-W
(2021).
Folkerettens moralske dilemma - Syria fra Arabisk vår til borgerkrig og internasjonal innblanding.
-
Skjølberg, Katja H-W
(2021).
Folkerettens moralske dilemma - en innføring i folkeretten og menneskerettighetenes stilling i det internasjonale lovverket.
-
Skjølberg, Katja H-W
(2021).
Gjesteforelesning om høyreekstremisme og oppgjøret etter 22. juli.
-
Skjølberg, Katja H-W & Ruhaven, Ingvild
(2021).
Konspirasjonsteorier - hva, hvem, hvorfor?
-
Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja H-W
(2021).
Rasisme og ekstreme ytringer .
-
Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja H-W
(2021).
Mot et allmenndannende ferdighetsfag? En analyse av vitenskapelige metodiske ferdigheter i læreplaner i samfunnsfag.
-
Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Vasstrøm, Mikaela; Skarpenes, Ove; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Tømte, Cathrine Edelhard
[Show all 7 contributors for this article]
(2021).
Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen?
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
-
Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Skarpenes, Ove; Vasstrøm, Mikaela Lise Modalen; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Jore, Mari Kristine
[Show all 7 contributors for this article]
(2021).
Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen?
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2020).
Det internasjonale samfunnet og krigen i Syria - Folkerettens moralske dilemma.
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2020).
Om krigen i Syria - hva, hvem, hvor, hvorfor, hvordan?
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2020).
Folkeretten og menneskerettighetenes stilling i internasjonal politikk.
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel & Trysnes, Irene
(2020).
Læreres erfaringer med og håndtering av ekstreme ytringer i klasserommet.
-
Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2019).
Leksepraksis i samfunnsfag.
-
Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2019).
Ståa i samfunnsfag. Leksepraksis i samfunnsfag. .
[Radio].
Nrk sørlandet.
-
Trysnes, Irene & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2018).
Klasseromsforskning - samfunnsfag i praksis.
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2017).
«Kvalitetsmeldingen – Current Status and Ongoing Challenges in Norway».
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2017).
«Mangfold som en ledelsesutfordring».
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel & Trysnes, Irene
(2017).
"Å gjøre et emne om til et forskningsprosjekt".
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2017).
«Syria og folkerettens moralske dilemma – en storpolitisk ingrediens i oppskriften på radikalisering i Norge» .
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2017).
‘It’s The End of The World As We Know It (And I Feel Fine?)’ .
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2016).
"kurs i presentasjonsteknikk og kommunikasjon".
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2016).
Diverse gjesteforelesninger om terrorisme, krig og fred, internasjonal politikk og krigen i Syria.
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2015).
«Folkerettens moralske dilemma – statlig suverenitet versus menneskerettigheter i Syria».
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel & Trysnes, Irene
(2015).
«Best Practice – bruk av rollespill i lærerutdanningene».
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2015).
«Folkeretten versus menneskerettighetene i internasjonal politikk».
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2015).
«Sikkerhetsdilemmaet i internasjonal politikk».
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2015).
Diverse gjesteforelesninger om terrorisme, internasjonal politikk og krigen i Syria .
-
Trondal, Jarle & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2015).
Defekt krisehåndtering?
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2014).
«Menneskerettighetene i det internasjonale samfunnet».
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2014).
"Er demokrati en forutsetning for menneskerettigheter?" .
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2014).
«Kan sikkerhetsdilemmaet i internasjonal politikk løses?» .
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2012).
"Det er ytringsfrihet i Norge. 3 om hatvideoen".
[Newspaper].
VG papir.
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2012).
"Fryktens logikk – terror som virkemiddel" - "Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor".
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2011).
"Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for vg3, lærer Stein Rafoss, Vågsbygd videregående.
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2011).
"Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for VG3, lærer Tommy Halvorsen.
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2011).
"Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for vg1 samfunnsfag, lærer Tommy Halvorsen.
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2011).
"Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." For vg1 samfunnsfag, lærer Ingrid K. Syvertsen.
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2011).
"Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for klasse 1STI ved KKG.
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2011).
"Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for 1STI ved KKG.
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2011).
"Én manns terrorist - en annen manns frihetskjemper. Terrorismens hva, hvem, hvordan og hvorfor." for klasse 1STH ved KKG.
-
Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel
(2011).
"Terror uten sidestykke".
[Newspaper].
Fædrelandsvennen papir.
-
-
-
Skjølberg, Katja & Lia, Brynjar
(2007).
FACTS AND FICTION IN THEORIES OF TERRORISM - An Expanded and Updated Review of the Literature on Causes of Terrorism.
Show summary
This essay presents a critical survey of the academic literature on the causes of domestic political violence and terrorism. Drawing on a broad specter of research on peace and civil conflict, this study focuses primarily on theories that seek to explain why some societies are more exposed to domestic terrorism than others, i.e. theories on individual, group and societal levels of analysis. The study underscores the importance of understanding terrorism in its socio-political context, identifying political and socio-economic conditions that are likely to generate high levels of terrorism. Being a relatively comprehensive survey of theories on the causes of terrorism, the study is presumably useful for students and scholars in the field of terrorism research, as well as for practitioners and policy-makers involved in planning long-term preventive and counter-terrorism strategies.
-
Skjølberg, Katja & Nordås, Ragnhild
(2007).
Ethnic Pluralism and State Legitimacy: Ethno-Regionalist Terrorism in Western Europe, 1950-2004.
Show summary
Despite the absence of enduring interstate conflicts and civil wars, Western Europe has been continuously exposed to ethno-regionalist terrorist attacks in the post-World War period. This paper presents a theoretical model that can account for the incidence and variation in ethno-regionalist terrorism, and empirical tests of these factors in a cross-national analysis of 18 countries in Western Europe in the period 1950?2004. We focus on three broad factors: ethnic pluralism, legitimacy of state rule, and socioeconomic development. Ethnic pluralism appears to be an important condition for the mobilization to ethno-regionalist terrorism, and ethnic conflict in general is related to problems of state legitimacy. A range of factors that might challenge state legitimacy are identified. The empirical analysis indicates that ethnically fractionalized states and states with some degree of regional autonomy are more at risk of ethno-regionalist terrorism. States with proportional representation systems are significantly less at risk than states with other majoritarian systems and non-democracies. We also find that regional socioeconomic inequality increases terror risk, and some indication that the risk of ethno-regionalist terror events also increases in times of economic decline.
-
Skjølberg, Katja
(2003).
Ethnic mobilization in western Europe.
-
Skjølberg, Katja & Lia, Brynjar
(2003).
Facts and Fiction in Theories of Terrorism - A Review of Research Literature on Causes of Terrorism.
-
Engene, Jan Oskar & Skjølberg, Katja
(2002).
Data on Intrastate Terrorism: The TWEED Project.
-
Skjølberg, Katja
(2000).
Ethnic Pluralism, Legitimacy and Conflict, West-European Separatism 1950-90.
-
Skjølberg, Katja
(1999).
Ethnic Separatism in Western Europe, 1950-95.
-
Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja H-W & Synnes, Ronald Mayora
(2024).
Strukturell rasisme i Kristiansand kommune.
Kristiansand kommune.
Show summary
I denne rapporten presenteres resultater fra en større kartlegging av strukturell rasisme i Kristiansand kommune. Hovedfokus i rapporten har vært på hvordan ungdommer med etnisk minoritetsbakgrunn erfarer rasisme i sin skolehverdag, i møte med offentlige tjenester og i overgangen til arbeidslivet i Kristiansand. I prosjektet har vi tatt i bruk ulike metoder, vi har kartlagt tiltak mot rasisme i kommunen, foretatt kvalitative intervjuer med elever, lærere, og rådgivere i videregående skole og gjennomført en spørreundersøkelse blant elever i samme kohort. Rapporten inneholder også en teoretisk del hvor vi gjennomgår ulike perspektiver på rasisme, samt en oversikt over nyere forskning på feltet. Målet med denne rapporten er både å avdekke rasisme og rasistiske strukturer, og også å identifisere og gi innspill til tiltak som kan bidra til å redusere forekomsten av strukturell rasisme i kommunene. Rapporten er utarbeidet på oppdrag av Bystyret i Kristiansand kommune og inngår som en del av kommunens prosjekt Flere i Arbeid.
-
-
Skjølberg, Katja
(2000).
Voldsalarm - en programevaluering av et forebyggende tiltak mot gjentatt kvinnemishandling.
Politihøgskolen.
ISSN 8278080259.
-