English version of this page

Erik Aasland

Førsteamanuensis
Institutt for idrettsvitenskap og kroppsøving
Telefon
+47 38141569
Mobiltelefon
+4792821421
Kontor I2016 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Forskningsgruppeleder ROPE (Research in Outdoor- and Physical Education)

Fagkoordinator kroppsøving i grunnskolelærerutdanning

Jeg har jobbet flere år som lærer i videregående skole der jeg har undervist idrettsfag, kroppsøving og norsk. Fra 2011 til 2018 jobbet jeg som høgskolelektor og stipendiat på OsloMet, institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, kroppsøvingsseksjonen. Jeg ble ansatt ved UiA mai 2018, og underviser og veileder grunnskolelærerstudenter i kroppsøving (syklus 2).

Forskning

Jeg disputerte april 2019. Tittelen på avhandlingen er: Konstitueringen av "kroppsøving" i undervisningspraksis. En diskursteoretisk studie av undervisningspraksiser i videregående skole. I avhandlingsarbeidet får jeg fram hvordan og hvorfor undervisningspraksis i kroppsøving foregår slik det gjøres. 

Kroppsøving og skolen er interesseområder for min forskning.

Publikasjoner

  • Aasland, Erik & Haugen, Tommy (2024). Klasseledelse i kroppsøving - en undersøkelse av ulike undervisningspraksiser. I Røynesdal, Øystein & Thorjussen, Ingfrid M. (Red.), Kroppsøving i praksis: læreplanbegreper, klasseledelse og undervisningsmetode. Universitetsforlaget. ISSN 9788215063744. s. 77–92.
  • Aasland, Erik & Engelsrud, Gunn (2023). Kunnskapsformer i kroppsøvingslæreres undervisning – en analyse av profesjonskunnskap. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 17(3). doi: 10.5617/adno.9962. Fulltekst i vitenarkiv
  • Aasland, Erik & Ørbæk, Trine (2023). Elevsentrert undervisning i dans, Et anerkjennende kroppsøvingsfag . Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202763343. s. 165–185.
  • Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik & Løndal, Knut (2023). Krenkelser og patologier i norsk kroppsøving - En kunnskapsgjennomgang , Et anerkjennende kroppsøvingsfag . Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202763343. s. 53–79.
  • Haugen, Tommy & Aasland, Erik (2022). Motorikkrelaterte begreper i læreplaner i kroppsøving 1922-2020. I Kvikstad, Ingvild (Red.), Motorikk i et didaktisk perspektiv. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205563001. s. 179–193.
  • Aasland, Erik & Engelsrud, Gunn (2021). Structural Discrimination in Physical Education. The “Encounter” Between the (White) Norwegian Teaching Content in Physical Education Lessons and Female Students of Color's Movements and Expressions. Frontiers in Sports and Active Living. ISSN 2624-9367. 3, s. 1–11. doi: 10.3389/fspor.2021.769756. Fulltekst i vitenarkiv
  • Borgen, Jorunn Spord; Løndal, Knut; Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik & Lyngstad, Idar (2020). Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå - muligheter og utfordringer. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. ISSN 2535-7697. 14(3), s. 58–79. doi: 10.23865/UP.V14.2486. Fulltekst i vitenarkiv
  • Aasland, Erik (2019). Kan kroppsøving forsvinne som skolefag? I Vinje, Erlend Ellefsen & Skrede, Joar (Red.), Fremtidens kroppsøvingslærer. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-59214-1. s. 190–207.
  • Aasland, Erik; Walseth, Kristin & Engelsrud, Gunn Helene (2019). The constitution of the ‘able’ and ‘less able’ student in physical education in Norway. Sport, Education and Society. ISSN 1357-3322. 25(8), s. 479–492. doi: 10.1080/13573322.2019.1622521. Fulltekst i vitenarkiv
  • Aasland, Erik & Engelsrud, Gunn (2017). «Det er lett å se hvem av dere som har god innsats» : om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 1(3), s. 5–17. doi: 10.23865/jased.v1.889.
  • Aasland, Erik; Walseth, Kristin & Engelsrud, Gunn (2017). The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy. ISSN 1740-8989. 22(5), s. 490–501. doi: 10.1080/17408989.2016.1268590. Fulltekst i vitenarkiv
  • Aasland, Erik & Brøgger, Rein Magnus Jensen (2013). Klasseledelse i kroppsøving. I Christensen, Hanne & Ulleberg, Inger (Red.), Klasseledelse, fag og danning. Gyldendal Akademisk. ISSN 978-82-05-42558-3. s. 125–138.

Se alle arbeider i Cristin

  • Spencer, Matthew; Aasland, Erik; Hansen, Bjørge Hermann & Berntsen, Sveinung (2023). Hva vil du lese om i Vitensporten? . Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Aasland, Erik (2023). En fars tilbakemelding om datteras opplevelse av et «nytt» kroppsøvingsfag . Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik; Løndal, Knut; Jordet, Arne Hilmar Nikolaisen Jordet; Hovi-Gulowsen, Kathrine & Abeslen, Kristian [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2023). Et anerkjennende kroppsøvingsfag.
  • Aasland, Erik (2022). Elevene skal ikke trimmes i kroppsøving. lokalavisen fedrelandsvennen.
  • Aasland, Erik (2022). “Easy street” meets educational practices/values in Physical Education. Experiences from a one-year action research project.
  • Aasland, Erik & Engelsrud, Gunn (2022). Kunnskapsformer som kommer til uttrykk i lærerens undervisning i kroppsøving.
  • Aasland, Erik & Ørbæk, Trine (2022). Kroppslig læring og samspill ved bruk av dans som læringsaktivitet.
  • Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik & Løndal, Knut (2022). Krenkelser og patologier i norsk kroppsøving – en målrettet kunnskapsoversikt over empirisk forskning i perioden 1990-2020. .
  • Laxdal, Aron Gauti; Stenqvist, Thomas Birkedal & Aasland, Erik (2022). Utfordringer og muligheter knyttet til tilpasset undervisning i friluftsliv: En kvalitativ case-studie.
  • Aasland, Erik (2021). Kroppsøvingsfaget endres. Hva betyr det for ditt barn? . Sunnmørsposten. ISSN 1503-9056.
  • Aasland, Erik (2021). Kroppsøvingsfaget endres. Hva betyr det for ditt barn? . Adresseavisen. ISSN 0805-3804.
  • Aasland, Erik (2021). Kroppsøvingsfaget endres. Hva betyr det for ditt barn? . Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Aasland, Erik (2021). Kroppsøvingsfaget endres. Hva betyr det for ditt barn? . Folkebladet.no.
  • Aasland, Erik (2021). Kroppsøvingsfaget endres. Hva betyr det for ditt barn? . Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Aasland, Erik & Bjørke, Lars (2021). Kroppsøvingsfaget – nye praksiser og muligheter.
  • Aasland, Erik (2021). Kroppsøving som læringsfag i skolen.
  • Strand, Christine Ulsnes & Aasland, Erik (2021). Elevvurdering i kroppsøving. En kvalitativ undersøkelse av ungdomsskolelæreres beskrivelser av vurderingspraksiser i kroppsøving.
  • Aasland, Erik & Bjørke, Lars (2021). Hva er god kroppsøving? [Internett]. Utdanningsforbundet - lærerrommet (podcasts).
  • Aasland, Erik (2021). Strid om gymtimene. [TV]. NRK Dagsnytt 18.
  • Aasland, Erik (2020). Nei til eksamen i kroppsøving. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
  • Aasland, Erik & Moen, Kjersti Mordal (2020). Derfor er eksamen i kroppsøving en dårlig idé. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Aasland, Erik; Moen, Kjersti Mordal & Mathisen, Gunnar (2020). Et fornyet kroppsøvingsfag - noen fagdidaktiske betraktninger. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 32(1), s. 36–40.
  • Aasland, Erik & Jensen, Rein Magnus (2020). Klasseledelse i Kroppsøving. I Christensen, Hanne & Ulleberg, Inger (Red.), Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205531871.
  • Aasland, Erik (2019). Kroppsøving som læringsfag i skolen.
  • Aasland, Erik (2019). Vurdering i kroppsøving.
  • Borgen, Jorunn Spord; Løndal, Knut; Lyngstad, Idar; Moen, Kjersti Mordal & Aasland, Erik (2019). Mastergrad i kroppsøving og idrettsfag – fra mulighet til krav .
  • Aasland, Erik (2019). Hvordan kan kroppsøvingslæreren bidra til elevenes læring i samsvar med gjeldende planverk?
  • Aasland, Erik; Walseth, Kristin & Engelsrud, Gunn (2018). The Discursive Constitution of Student «Ability» in Physical Education .
  • Moen, Kjersti Mordal; Engelsrud, Gunn; Aasland, Erik; Løndal, Knut; Lyngstad, Idar Kristian & Borgen, Jorunn Spord (2018). Kjære anonym mamma. Ingen barn skal oppleve å være verdt kun en liten strek på en idrettsdag. Din historie viser at hensikten med idrettsdager må etterspørres. . Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Aasland, Erik; Walseth, Kristin & Engelsrud, Gunn (2018). Den diskursive konstitueringen av den "dyktige" og "mindre dyktige" elev i norsk kroppsøving.
  • Aasland, Erik (2018). Kan kroppsøving forsvinne som skolefag?
  • Aasland, Erik & Engelsrud, Gunn (2018). Kroppsøving bør tilpasses alle elever. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Aasland, Erik & Engelsrud, Gunn (2017). «DET ER LETT Å SE HVEM AV DERE SOM HAR GOD INNSATS». OM ELEVERS INNSATS OG LÆRERENS BLIKK I KROPPSØVING.
  • Aasland, Erik; Walseth, Kristin & Engelsrud, Gunn (2016). The changing values in vigorous activity, and the paradox of utilizing exercise as punishment in physical education.
  • Aasland, Erik (2015). Utfordringer i kroppsøvingsfaget. Hva sier forskningen?
  • Aasland, Erik (2015). Kroppsøving på timeplanen. Hvordan foregår det?
  • Aasland, Erik (2014). En kunnskapsteoretisk drøfting av kunnskapsbegrepet i kroppsøvingsfagets læreplan.
  • Aasland, Erik (2014). En kunnskapsteoretisk drøfting av kunnskapsbegrepet i kroppsøvingsfagets læreplan.
  • Aasland, Erik (2013). Kroppsøving i teori og praksis. Kunnskap i fagets læreplan.
  • Aasland, Erik (2012). Klasseledelse i kroppsøving.
  • Aasland, Erik (2019). Konstitueringen av “kroppsøving”. En diskursteoretisk studie av undervisningspraksiser i videregående skole. OsloMet - storbyuniversitetet. ISSN 9788283641585.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:04