English version of this page

Monica Klungland

Førsteamanuensis
Institutt for visuelle og sceniske fag
Telefon
+47 38142297
Mobiltelefon
+4799709927
Kontor G2033 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

 

Jeg er utdannet førskolelærer og har arbeidet 11 år i grunnskolen som kontaktlærer og faglærer hovedsakelig i kunst og håndverk og i norsk.

Parallelt med jobben som lærer gjennomførte jeg studiet Master i Kunstfag ved UiA og leverte våren 2016 oppgaven Fra nøster til baller – en studie av elevers møte med håndverk og materialer i et felles, utendørs veveprosjekt.

Høsten 2016 begynte jeg å arbeide som universitetslektor i kunst og håndverk ved Fakultet for kunstfag ved UiA og underviste ved barnehagelærerutdanningen i KKK 100 Kunst, kultur og kreativitet og i KH 206 Forming.

Høsten 2017 ble jeg tilsatt i en stipendiatstilling og tatt opp ved doktorgradsprogrammet Kunst i kontekst. sommeren 2021 disputerte jeg for doktorgrad med avhandlingen Materiell-kollektiv praksis. En tilnærming til fagdidaktikk for kunst og håndverk utviklet i veveprosjektet Veve i åpne dører. Jeg er spesielt opptatt av leken som ressurs i barns skapende prosesser og mulige sammenhenger mellom lek og samtidskunst.

Forskning

Faglige interesser

Jeg underviser i kunst og håndverk/ forming og i Kunst, kultur og kreativitet. Jeg interesserer meg spesielt for materialet tekstil og utforskning av tekstile håndverksteknikker.

 

Jeg er også interessert i fagdidaktiske problemstillinger og forsker på og ønsker å bidra til en utvidet forståelse av fagets didaktiske potensiale.

Publikasjoner

  • Hauen, Mali & Klungland, Monica (2023). “Trembling Moments”: To develop methods for co-creating data with pupils in the kulturskole. Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM). ISSN 1892-042X. 14(1), s. 59–81. doi: 10.7577/rerm.5031. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skregelid, Lisbet & Klungland, Monica (2023). Editorial: Arts in Action: Urgencies in Art and Art Education. APRIA [Artez Platform for Research Interventions of the Arts]. ISSN 2589-9007. doi: 10.37198/APRIA.05.06.A1.
  • Klungland, Monica; Jamouchi, Samira; Eriksen, Helen & Hauen, Mali (2023). MATERIAL TOUCH. APRIA [Artez Platform for Research Interventions of the Arts]. ISSN 2589-9007.
  • Liene, Anne-Mette & Klungland, Monica (2023). Visuelle bilder i bevegelse - Å skape rom og tid i barnehagebarns lek og bevegelser med nøster. Techne Serien. ISSN 1238-9501. 30(2), s. 34–46. doi: 10.7577/TechneA.5177. Fulltekst i vitenarkiv
  • Klungland, Monica & Liene, Anne-Mette (2023). Skape nye rom, ny tid og nye bevegelser - Tverrestetisk undervisning i kunstfag i barnehagelærerutdanningen. Nordic Journal of Art and Research (A & R). ISSN 2535-7328. 12(2), s. 1–22. doi: 10.7577/ar.5131. Fulltekst i vitenarkiv
  • Shields, Alison; Cloutier, Geneviève; Fursman, Joanna; Lara-Osuna, Rocío; Castillo Inostroza, Jessica & Arias-Camisón, Alicia [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2023). Inhabiting/Living Practice: An Emergent Collaborative Arts-Based Exhibition . I Mreiwed, Hala; Carter, Mindy R.; Hashem, Sara & Blake-Amarante, Candace H. (Red.), Making Connections in and Through Arts-Based Educational Research. Springer Nature. ISSN 978-981-19-8027-5. s. 167–181. doi: 10.1007/978-981-19-8028-2_13.
  • Klungland, Monica (2023). Romtidmaterialisering og subjektivering: Kunst-og håndverksdidaktikk under posthumane betingelser. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. ISSN 1890-9515. 16(2). doi: 10.7577/formakademisk.4799. Fulltekst i vitenarkiv
  • Klungland, Monica (2022). Materiell-kollektiv praksis som pedagogisk tilnærming for kunst og håndverk. I Skregelid, Lisbet & Knudsen, Kristian Nødtvedt (Red.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202763299. s. 95–116. doi: https:/doi.org/10.23865/noasp.163. Fulltekst i vitenarkiv
  • Klungland, Monica (2020). Forskerposisjoner i tilblivelse - intra-aksjon mellom en forsker og elever med kamera i et sammenvevd kunstdidaktisk møte. I Smith, Kari (Red.), Validity and Value of Teacher Education Research. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-3381-6. s. 255–270.

Se alle arbeider i Cristin

  • Skregelid, Lisbet & Klungland, Monica (2024). Hvorfor kunst i barnehage og skole?
  • Klungland, Monica; Skregelid, Lisbet & Liene, Anne-Mette (2023). Kunst er viktig - Ikke nyttig.
  • Klungland, Monica & Liene, Anne-Mette (2023). Kunst og psykisk helse - Energiverket Bragdøya.
  • Klungland, Monica & Liene, Anne-Mette (2023). Å skape performative uttrykk med punkt og linje - Performance Lecture.
  • Klungland, Monica (2023). Romtidmaterialisering og subjektivering. Kunst- og håndverksdidaktikk under posthumane betingelser.
  • Klungland, Monica & Liene, Anne-Mette (2023). Vi nøster sammen. (Praksisfortelling/workshop).
  • Klungland, Monica & Arnesen, Camilla (2022). Lek med farger, strek og form. https://www.barnehageforum.no.
  • Liene, Anne-Mette & Klungland, Monica (2022). Å nøste - workshop.
  • Klungland, Monica (2022). Material-collective practice.
  • Klungland, Monica (2022). Touched by the sight of hands touching yarn touching hands.
  • Klungland, Monica (2022). Material-collective ethnography as teaching method in art education.
  • Klungland, Monica (2022). Presentasjon av GLU master K&H UiA.
  • Liene, Anne-Mette & Klungland, Monica (2022). Winding up - workshop .
  • Liene, Anne-Mette & Klungland, Monica (2022). Å nøste - Hvordan rom og tid skapes i barnehagelærerstudenter og barnehagebarns lek og bevegelser med nøster .
  • Jamouchi, Samira; Klungland, Monica; Eriksen, Helen & Hauen, Mali (2022). Stitch Sisters. Time of material through wool. .
  • Klungland, Monica (2022). Presentasjon av PhD-avhandling Materiell-kollektiv praksis.
  • Klungland, Monica & Liene, Anne-Mette (2022). Å nøste - En tverrfaglig tilnærming til skapende kunstnerisk praksis.
  • Klungland, Monica (2022). Materiell-kollektiv etnografi som undervisningsmetode i estetiske fag.
  • Klungland, Monica (2021). Materiell-kollektiv praksis som tilnærming for estetiske fag.
  • Klungland, Monica (2021). Presentasjon av avhandling Materiell-kollektiv praksis.
  • Klungland, Monica (2021). Materiell-kollektiv praksis. En tilnærming til fagdidaktikk for kunst og håndverk.
  • Klungland, Monica (2021). Materiell-kollektiv etnografi.
  • Klungland, Monica (2021). Material-collective practice. A pedagogical approach for arts and crafts education.
  • Klungland, Monica (2021). Materiell-kollektiv praksis - En tilnærming til fagdidaktikk for kunst og håndverk.
  • Eriksen, Helen; Klungland, Monica & Jamouchi, Samira (2021). Forskning i Praksisfeltet.
  • Klungland, Monica (2020). Fellesrom eller rom for seg selv? – Vevefellesskap i tilblivelse og tilblivelser i vevefelleskap.
  • Jamouchi, Samira & Klungland, Monica (2020). Performativ tilnærming til materialer og teknikker i kunst & håndverk.
  • Klungland, Monica (2019). “An Educational Context with a Whirl of Yarn” – A Performative Approach to Arts and Craft Education. .
  • Klungland, Monica (2019). “An Educational Context with a Whirl of Yarn” – A Performative Approach to Arts and Craft Education.
  • Klungland, Monica (2019). Et virvar av snorer - Det performative som pedagogisk tilgang i kunst- og håndverksfaget.
  • Klungland, Monica (2019). En annerledes undervisning med et virvar av snorer – Hvordan kan det performative være en mulig pedagogisk tilgang i kunst- og håndverksundervisningen? .
  • Illeris, Helene; Kallio-Tavin, Mira; Klungland, Monica; Jamouchi, Samira; Godin, Marie-Andrée & Pinto, Tiago [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). Artistic inquiry in the making – experiences from a Nordic doctoral course performing research in a local setting.
  • Illeris, Helene; Klungland, Monica; Jamouchi, Samira & Eriksen, Helen (2019). Inhabiting materials – making rhythm – exploring community.
  • Skregelid, Lisbet; Illeris, Helene; Klungland, Monica & Svingen-Austestad, Anna (2019). Nåtidige blikk på kjerneelementer og forslag til ny læreplan.
  • Klungland, Monica; Skregelid, Lisbet; Illeris, Helene & Svingen-Austestad, Anna (2018). Creativity, contemporaneity, criticality — Towards new core elements in Norwegian Art and Craft Education.
  • Klungland, Monica (2018). Weawe in Open Doors. Entangled Encounter with Art and Materials in an Educational Context.
  • Klungland, Monica (2018). Veve i åpne dører.
  • Skregelid, Lisbet; Wergeland-Yates, Marit; Stoveland, Inger-Margrethe; Skogen, Anita; Svingen-Austestad, Anna & Fugli, Ida [Vis alle 14 forfattere av denne artikkelen] (2018). Siloen og betydningen av kunstens plass i samfunnet. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Skregelid, Lisbet; Svingen-Austestad, Anna; Illeris, Helene & Klungland, Monica (2018). På vei mot nye kjerneelementer i kunst og håndverksfaget? Forslag til en nåtidig fagtenkning.
  • Klungland, Monica & Myrann, Turid (2017). Vev en verden. FORM. ISSN 0805-9144. 1500(3), s. 20–20.
  • Klungland, Monica (2017). Fra nøster til baller. FORM. ISSN 0805-9144. 1500(3), s. 18–19.
  • Myrann, Turid & Klungland, Monica (2017). Vev en verden: På Uiversitetet i Agder har barnehagelærerstudentene arbeidet med vevehåndverk. Studentene arbeidet i stort format og rokkeringer var rammen for veven . Hundre rokkering-vever endte opp i en stor installasjon. Prosjektet inviterer barn til opplevelser, utforsking, skaperglede, improvisasjon og lek. FORM. ISSN 0805-9144.
  • Klungland, Monica (2015). Å veve er å leve! FORM. ISSN 0805-9144. 4800(1), s. 26–27.
  • Klungland, Monica (2021). Materiell-kollektiv praksis. En tilnærming til fagdidaktikk for kunst og håndverk utviklet i veveprosjektet: Veve i åpne dører. University of Agder. ISSN 978-82-8427-027-2. Fulltekst i vitenarkiv
  • Klungland, Monica & Skregelid, Lisbet (2016). Fra nøster til baller. En studie av elevers møte med håndverk og materialer i et felles, utendørs veveprosjekt. Universitetet i Agder.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:50