-
-
-
Klungland, Monica & Liene, Anne-Mette
(2023).
Kunst og psykisk helse - Energiverket Bragdøya.
-
Klungland, Monica & Liene, Anne-Mette
(2023).
Å skape performative uttrykk med punkt og linje - Performance Lecture.
-
Klungland, Monica
(2023).
Romtidmaterialisering og subjektivering. Kunst- og håndverksdidaktikk under posthumane betingelser.
-
Klungland, Monica & Liene, Anne-Mette
(2023).
Vi nøster sammen. (Praksisfortelling/workshop).
-
-
Liene, Anne-Mette & Klungland, Monica
(2022).
Å nøste - workshop.
-
Klungland, Monica
(2022).
Material-collective practice.
-
Klungland, Monica
(2022).
Touched by the sight of hands touching yarn touching hands.
-
Klungland, Monica
(2022).
Material-collective ethnography as teaching method in art education.
-
Klungland, Monica
(2022).
Presentasjon av GLU master K&H UiA.
-
Liene, Anne-Mette & Klungland, Monica
(2022).
Winding up - workshop .
-
Liene, Anne-Mette & Klungland, Monica
(2022).
Å nøste - Hvordan rom og tid skapes i barnehagelærerstudenter og barnehagebarns lek og bevegelser med nøster .
-
Jamouchi, Samira; Klungland, Monica; Eriksen, Helen & Hauen, Mali
(2022).
Stitch Sisters. Time of material through wool. .
Vis sammendrag
This Stitch Sister performance lecture will invite participants into a material-collective practice. We
will experience the “time of material” through wool - from its extraction from the living body of the
sheep and onward in the creative processes such as carding, felting and weaving into a textile
artefact. This rhizomatic and entangled performative event aims suggests the materialization of
textile as much as collectivity and connectedness between the participants.
Material-collective practice is a term for an art and craft practice that contains a specific
understanding of the material, the collective and subject existence. The materials are given a
significant role in the process of making, and both human beings and the material world, as well as
time and space are created in a collective practice. The theoretical framework includes agential
realism and intra-action (Barad, 2007), and the notion of rhizomatic connections (Deleuze and
Guattari, 1980).
This praxis is relevant for artist/teacher student/participant situations. We see the presentation
contributing to the theme of the conference by inviting its public to act with us and the materials.
We insist on art as an action that goes beyond linguistic/semiotic interpretations.
-
Klungland, Monica
(2022).
Presentasjon av PhD-avhandling Materiell-kollektiv praksis.
-
Klungland, Monica & Liene, Anne-Mette
(2022).
Å nøste - En tverrfaglig tilnærming til skapende kunstnerisk praksis.
-
Klungland, Monica
(2022).
Materiell-kollektiv etnografi som undervisningsmetode i estetiske fag.
-
Klungland, Monica
(2021).
Materiell-kollektiv praksis som tilnærming for estetiske fag.
-
Klungland, Monica
(2021).
Presentasjon av avhandling Materiell-kollektiv praksis.
-
Klungland, Monica
(2021).
Materiell-kollektiv praksis. En tilnærming til fagdidaktikk for kunst og håndverk.
-
Klungland, Monica
(2021).
Materiell-kollektiv etnografi.
-
Klungland, Monica
(2021).
Material-collective practice. A pedagogical approach for arts and crafts education.
-
Klungland, Monica
(2021).
Materiell-kollektiv praksis - En tilnærming til fagdidaktikk for kunst og håndverk.
-
Eriksen, Helen; Klungland, Monica & Jamouchi, Samira
(2021).
Forskning i Praksisfeltet.
-
Klungland, Monica
(2020).
Fellesrom eller rom for seg selv? – Vevefellesskap i tilblivelse og tilblivelser i vevefelleskap.
-
Jamouchi, Samira & Klungland, Monica
(2020).
Performativ tilnærming til materialer og teknikker i kunst & håndverk.
-
Klungland, Monica
(2019).
“An Educational Context with a Whirl of Yarn” – A Performative Approach to Arts and Craft Education. .
-
Klungland, Monica
(2019).
“An Educational Context with a Whirl of Yarn” – A Performative Approach to Arts and Craft Education.
-
Klungland, Monica
(2019).
Et virvar av snorer - Det performative som pedagogisk tilgang i kunst- og håndverksfaget.
-
Klungland, Monica
(2019).
En annerledes undervisning med et virvar av snorer – Hvordan kan det performative være en mulig pedagogisk tilgang i kunst- og håndverksundervisningen? .
-
Illeris, Helene; Kallio-Tavin, Mira; Klungland, Monica; Jamouchi, Samira; Godin, Marie-Andrée & Pinto, Tiago
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2019).
Artistic inquiry in the making
– experiences from a Nordic doctoral course performing research in a local setting.
-
Illeris, Helene; Klungland, Monica; Jamouchi, Samira & Eriksen, Helen
(2019).
Inhabiting materials – making rhythm – exploring community.
-
Skregelid, Lisbet; Illeris, Helene; Klungland, Monica & Svingen-Austestad, Anna
(2019).
Nåtidige blikk på kjerneelementer og forslag til ny læreplan.
-
Klungland, Monica; Skregelid, Lisbet; Illeris, Helene & Svingen-Austestad, Anna
(2018).
Creativity, contemporaneity, criticality — Towards new core elements in Norwegian Art and Craft Education.
-
Klungland, Monica
(2018).
Weawe in Open Doors. Entangled Encounter with Art and Materials in an Educational Context.
-
Klungland, Monica
(2018).
Veve i åpne dører.
-
Skregelid, Lisbet; Wergeland-Yates, Marit; Stoveland, Inger-Margrethe; Skogen, Anita; Svingen-Austestad, Anna & Fugli, Ida
[Vis alle 14 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
Siloen og betydningen av kunstens plass i samfunnet.
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
-
Skregelid, Lisbet; Svingen-Austestad, Anna; Illeris, Helene & Klungland, Monica
(2018).
På vei mot nye kjerneelementer i kunst og håndverksfaget? Forslag til en nåtidig fagtenkning.
-
Klungland, Monica & Myrann, Turid
(2017).
Vev en verden.
FORM.
ISSN 0805-9144.
1500(3),
s. 20–20.
-
Klungland, Monica
(2017).
Fra nøster til baller.
FORM.
ISSN 0805-9144.
1500(3),
s. 18–19.
-
Myrann, Turid & Klungland, Monica
(2017).
Vev en verden: På Uiversitetet i Agder har barnehagelærerstudentene arbeidet med vevehåndverk. Studentene arbeidet i stort format og rokkeringer var rammen for veven . Hundre rokkering-vever endte opp i en stor installasjon. Prosjektet inviterer barn til opplevelser, utforsking, skaperglede, improvisasjon og lek.
FORM.
ISSN 0805-9144.
-
Klungland, Monica
(2015).
Å veve er å leve!
FORM.
ISSN 0805-9144.
4800(1),
s. 26–27.
-
Klungland, Monica
(2021).
Materiell-kollektiv praksis. En tilnærming til fagdidaktikk for kunst og håndverk utviklet i veveprosjektet: Veve i åpne dører.
University of Agder.
ISSN 978-82-8427-027-2.
Fulltekst i vitenarkiv
-
Klungland, Monica & Skregelid, Lisbet
(2016).
Fra nøster til baller. En studie av elevers møte med håndverk og materialer i et felles, utendørs veveprosjekt.
Universitetet i Agder.