-
Grini, Monica
(2024).
Skarpe sting i Nasjonalmuseet – og det var på tide.
www.forskning.no.
Show summary
Kan kunsten bidra i sannhets- og forsoningsarbeid? I fjor leverte Kommisjonen som skulle granske fornorskingspolitikk og urett begått overfor samer, kvener/norskfinner og skogfinner, sin rapport. Nå kan det oppleves en utstilling i Nasjonalmuseet som går rett i kjernen av dette arbeidet.
-
-
Grini, Monica; Oskal, Nils; Arkotong, Longkumer; Sikku, Katarina Pirak & Moranngam, Khaling
(2024).
Patterns of Repatriation .
Show summary
Repatriation in museums and similar institutions is often understood as the physical return of cultural objects to source communities. As the Sámi scholar Veli-Pekka Lehtola (2018) has argued, repatriation is not only about returning cultural objects, but more importantly it allows communities to reconstruct and re-integrate knowledge into their practices in myriad and creative ways. This session
explores how artists engage with these issues through two central questions: What are their methods? And how do they deal with the challenging memories and histories that can accompany repatriation? And, is repatriation the right term to address these processes?
The Sámi artist Katarina Pirak Sikku has strived to work with the archive after the Swedish State Institute for Racial Biology – now placed in the Library of Uppsala University – without echoing the structures that first created it. In a recent work she made soft covers for each of the albums with images of Sámi people from the archive, dressed the photo albums in fabrics and patterns from the
areas where the images were taken. In this way, they were cared for and ‘brought home’, even if they could not leave the physical place where they are stored. Another example is the Naga artist Moranngam Khaling, or Mo Naga, who has revitalised the rich tattooing culture amongst the Nagas of India. He works with skin to create what he calls "stories told in ink", using themes related to traditional designs from textiles, beadwork, and forms of material and visual culture. His inking is a way to reconnect with memories and practices of the past, reinterpreting them for young Nagas and global audiences
-
Grini, Monica
(2024).
Kategorien 'indiansk' i Kongens kunstkammer.
-
-
Grini, Monica
(2024).
Kan vi snakke om samisk kunst? Panelsamtale i tilknytning til den kommende utstillingen "Urfolkshistorier".
Show summary
Velkommen til gratis samtale i anledning samenes nasjonaldag tirsdag 6. februar!
Hvordan definerer «vi» samisk kunst og hvorfor skal vi snakke om det? Hvem utøver og hvordan utøves samisk kunst i dag (og i morgen)? Og hvor synlig er kunsten nasjonalt og internasjonalt?
Vi markerer samenes nasjonaldag 6. februar med den første av flere tematiske samtaler knyttet til utstillingen Urfolkshistorier, som åpner 26. april i Stenersen.
Kvelden innledes med et kort foredrag av kurator Irene Snarby og følges av en panelsamtale mellom Snarby, kunsthistoriker Monica Grini (UiT/UiA), og Katarina Dorothea Isaksen, kunstner-, kurator og leder av Bergen sameforening.
Det vil også åpnes for både spørsmål og korte innlegg fra publikum.
Om panelet
Irene Snarby er doktorgradsstipendiat i kunsthistorie ved UiT, Norges arktiske universitet, hvor hun forsker på verkene til kunstneren Iver Jåks, og abstrakte konsepters tilknytning til kunst og dannelse av nye forståelser. Hun har jobbet som konservator ved De Samiske Samlinger – RiddoDuottarMuseat i Kárášjohka / Karasjok, vært medlem av Sametingets innkjøpsutvalg for samtidskunst, samt skrevet om og vært redaktør for utgivelser om samisk kunst i over tjue år.
Hun har hele tiden undervist og holdt foredrag om emnet, kuratert utstillinger i inn- og utland og har i tillegg vært rådgiver for utstillingsprosjekter som «Sakahàn: International Indigenous Art», ved National Gallery of Canada og «There is no» på Nordnorsk kunstmuseum. Snarby er kurator for den samiske delen av Urfolkshistorier, som åpner hos 26. april.
Monica Grini er førsteamanuensis II i medie- og dokumentasjonsvitenskap ved UiT Norges arktiske universitet og postdoktor i forskergruppen Claimed Pasts, ved Universitetet i Agder (UiA). Hun spesialiserer seg i museologi, historiografi, samt visuell- og materiell kultur, med en langvarig interesse for samisk historie-, kunst og kultur i forskning, undervisning og formidling.
Grini har jobbet som leder for utdanning og offentlig program, konstituert direktør og medkurator ved RomssaDáiddasiida / Tromsø Kunstforening. Hun har også jobbet med kunstformidling hos Pilotgalleriet (Buskerud kunstsenter) og som gallerisjef hos Kistefos-museet.
Katarina Dorothea Isaksen jobber som kunstner, kurator og innehar verv som leder for Bergen sameforening. Hun står blant annet bak det eksperimentelle lydkunstgalleriet- og kunstverket Jiennagoahti, sammen med grunnlegger Elin Mir, hvor besøkende selv låner nøkkel til besøk på egen hånd. Jiennagoahti huser per i dag verk av Joar Nango, Katarina Spik Skum, Máret Rávdná Buljo, Keviselie og Isaksen selv. Galleriet programmerer i tillegg lydkunstverk løpende gjennom året, og prosjektets plassering er nøye utvalgt for å generere refleksjoner rundt spørsmålet: «Hva har et samisk lydkunstgalleri på Vestlandet å gjøre?»
Praktisk informasjon
Samtalen ledes av Sindre Nordås Viulsrød (Kode).
Sted: Festsalen i Permanenten
Arrangementet er gratis. Det trenges derfor ingen billett.
-
Grini, Monica
(2024).
New Perspectives on Sámi History. The Work of Art and Artists
.
-
Grini, Monica
(2024).
Hvem sin historie? Samisk kunst og nasjonale fortellinger .
Show summary
Historie kan betegne både fortid og fortelling. Hvem sin fortid og hvilke fortellinger er det vi møter i de nasjonale museene, i historiebøkene og i kunstneres fremstillinger? Med et historisk perspektiv som strekker seg fra 1800-tallet og frem til i dag tar foredraget for seg det nasjonale rammeverket i slike fremstillinger og undersøker hvilken plass samisk materiale har fått. Søkelyset settes særlig på samisk kunst som en alternativ form for historiefortelling som utfordrer det etablerte rammeverket og belyser nye sider ved historiske hendelser.
-
-
Grini, Monica
(2023).
Presentation of ongoing research.
-
-
-
Grini, Monica
(2023).
Presentasjon av forskningsartikkel "Arresting Actors: A Sámi Drum and its Caretaker(s)".
-
Grini, Monica
(2022).
Sámi Art and the Art of Norwegian Art History.
-
-
Stien, Hanne Hammer; Haugdal, Elin Kristine & Grini, Monica
(2022).
Nordlige verdensgjøringer: Presentasjon av Kunst og kultur 2-3 2022.
-
-
-
-
-
-
Grini, Monica
(2022).
Samisk kunst og norsk kunsthistorie: Delvise forbindelser.
Show summary
Kveldens to foredrag undersøker på helt ulikt vis det samiske i norsk kunst- og arkitekturhistorie. Monica Grini undersøker hvordan det samiske har blitt ekskludert fra et nasjonalt narrativ, mens Martin Braathen undersøker et arkitektonisk fenomen i Sápmi i lys av internasjonal arkitekturhistorie.
-
-
Putz, Maria-Elena & Grini, Monica
(2021).
I Sámi. Arte e cultura dell’unica popolazione indigena europea.
Artribune.
p. 51–55.
-
-
-
Grini, Monica
(2021).
Paneldeltager: "De gamle må ut! Debatt om kunsthistoriefagets rolle og framtid".
Show summary
Hvordan skrive kunsthistorie i fremtiden? I en kunstoffentlighet hvor ideer om globalisering, post-kolonial erkjennelse, identitetspolitikk og kulturbegreper stadig endres kreves det en bevisst, kunnskapsrettet og kritisk tilnærming
historiefaget. Hva trenger man for å kunne skrive en mer inkluderende kunsthistorie i fremtiden og er kunsthistorieutdannelsen relevant for de som ønsker å gjøre det?
Kunsthistorisk Forening og Fagutvalget for Kunsthistorie ved Universitetet i Oslo inviterer til debatten De gamle må ut! på Vega Scene fredag 27. August kl. 19.00. Debatten kan også følges ved digital strømming.
Vi har invitert fire kunsthistorikere med forskjellige teoretiske og metodologiske utgangspunkt, og som jobber innenfor ulike utdanningsinstitusjoner og museer i Norge, for å sette søkelys på hvilke perspektiver og eventuelle endringer som er nødvendig for å holde faget aktuelt og relevant:
Ina Blom (UiO)
Monica Grini (UiT)
Ulla Angkjær Jørgensen (NTNU)
Åsmund Torkildsen (KHIO og Drammens Museum)
Debattleder: Andreas Breivik.
I 2020 ble det klart at Art History Department ved Yale University faser ut et av sine eldste og mest populære fag, “Introduction to Art History: Renaissance to the Present” på grunn av at emnet i all hovedsak presenterte en ”idealisert, vestlig ”kanon”. De siste par årene har det også i Norge pågått en debatt om
avkolonisering i akademia og i kunstoffentligheten. Behovet for en revurdering av
den (kunst)historiske kanons innhold og aktualitet, inkludering av tidligere
marginaliserte stemmer og en kritikk av den eurocentriske dominansen i
kunsthistoriefaget, er stadig aktuell og presserende. De gamle må ut! vil i en offentlig paneldebatt ta opp disse problemstillingene direkte. Er det som formidles i kunsthistorieutdanningen nok til å kunne gå inn i de aktuelle problemstillingene faget byr på innenfor dagens praksiser i museer, institusjoner og kritikk? Hvilke perspektiver dominerer i forskningen og er det en diskrepans mellom akademia og kunstoffentlighetens debatter? Er det nødvendig med kritiske og teoretiske innfallsvinkler for at kunsthistoriefaget skal kunne holdes relevant og åpne for en bredere diskurs, eksempelvis globaliserte, post-koloniale og antropocene perspektiver? Hvordan skal faglig historisk bevissthet og forskning på historisk materiale ivaretas, samtidig som en søker å anlegge en oppdatert, kritisk tilnærming? Står kunsthistoriefaget i fare for å miste sin historiske identitet og vil grunnforskning på eldre materiale forsvinne til fordel for ønsket om å holde faget tidsriktig og aktuelt? Er Kunsthistorie i fare for å bli et dødt fag, pulverisert i teoretiske fraksjoner og må vi egentlig brenne Gardner?
-
Grini, Monica
(2021).
Sámi Art Beyond the Nation(-State).
Show summary
Aarranged by Department of Art History, School of Culture and Education, Södertörn University and the Swedish Institute, Paris, in cooperation with the Research group Artl@s at the École Normale Supérieure and scholars at Nordic and Baltic universities and museums.
-
Grini, Monica
(2021).
Differencing Canons. Sámi and Norwegian Art History
.
Show summary
Although a conserving and stabilizing tool, a canon is not a static entity, but something that plays out in historical processes with various actors and agencies involved. Today most art historians agree on the existence of multiple, temporally and geographically situated canons (Bryzki 2007). Nevertheless, some configurations continue to dominate, and some actors are more actively involved
than others in creating and maintaining these configurations. Arguably, the national paradigm has been important in art historical canon constructions, which is perhaps most tangible in survey texts, constructing what James Elkins (2013) calls “normal art history.” Surveys of Norwegian art history has usually ignored Sámi actors, artefacts, and spaces, and either left them to specialized or decentralised fora, or to other disciplines and paradigms (Grini 2016). Anna Bryzki argues that canon formations can also be tools for destabilization “available to those who occupy oppositional or fringe positions and seek to challenge the established hierarchy. […] When two or more ideologically opposed agents claim ownership of the same cultural territory, different, contending interpretations of historic tradition and therefore different, contending canons may arise” (Bryzki 2007:4). Inspired by Ariella Azoulay´s (2020) idea about a “potential history”, I examine how a Sámi art history is emerging from spaces in-between and outside the paradigmatic art historical structures in Norway. In so doing, I explore how canons of Sámi and Norwegian art history may be studied critically as simultaneously contending and overlapping art histories.
Part of the panel “Firing the Scandinavian Canon”, organized by Pat Berman, Wellesley College; Øystein Sjåstad, University of Oslo; and MaryClaire Pappas, Indiana University Bloomington
-
Grini, Monica
(2021).
Sámi Art and the Poetics and Politics of Norwegian Art History.
Show summary
In Norsk kunsthistorie (1927), one of the first Norwegian Art History textbooks, a “statuette of a Lapp”, i.e., of a Sámi, is praised for its realism: its “sympathetic naturalness” makes it resemble an “ethnographic illustration.” Unlike the other sculptures discussed in this book, the one representing a Sámi is the only one explicitly associated with the field of ethnography. Fast forward a hundred years, and the Sámi art of duodji is still primarily presented by museums of cultural history or by ethnographic museums, and not by art museums. How is the prevailing representation of Sámi art as ethnographic material related to the politics of nation building in the nineteenth and early twentieth century?
This lecture will address the representation of Sámi artefacts, practices, materialites, actors, and themes in Norwegian Art History. I will attempt to uncover some of the established disciplinary mechanisms and narratives. My method is historiography in combination with fieldwork in archives and museums, aimed at doing art historiography in the expanded field – to go beyond the traditional textual focus and incorporate visuality and materiality in the inquiry.
-
-
-
Grini, Monica
(2020).
Presentation: "The Installation. Politics and Poetics of Display".
-
-
-
Grini, Monica
(2019).
Samisk (re)presentasjon i et nasjonalt museumslandskap.
-
-
-
Grini, Monica
(2019).
Arresting Actors, Equivocal Translations: Anders Poulsen and His Drum.
Show summary
Monica Grini is Assistant Professor at the University of Tromsø - The Arctic University of Norway. In her lecture she will explore the material dimensions of Sami artifacts in museums and their meaning for Sami art history.
Arresting Actors, Equivocal Translations: Anders Poulsen and His Drum
In 1691, the Sami noaidi Anders Poulsen and his drum were detained in Nesseby. Together they were subjected to examination by Danish-Norwegian authorities at the courthouse in Vadsø, the administrative centre in the county of Finnmark. The drum was eventually sent to Copenhagen and placed in the Royal Danish Art Chamber, whereas Poulsen was killed in custody while awaiting the judicial decision. The reasons for their arrest were the drum, the uses of it, and the harm it could do, according to the church and government. Paradoxically, at the same time as Sami drums were confiscated and, in many cases, destroyed, some were embarking on journeys as attractive collectors’ items. Today, Sami drums are frequently “arrested” in museum exhibitions as “shamanistic devices”, often echoing old tools and tropes of othering. In this talk, I will draw on ideas about “partial connections” (Strathern 2004) and “not only” (de la Cadena 2015) to bring forth more of the complexity of actors like Poulsen, his drum, and their traps, travels and translations through time and space.
-
-
Grini, Monica
(2018).
Presentasjon av bokkapittel.
-
Grini, Monica
(2018).
Samisk kunst og nasjonale fortellinger.
-
Grini, Monica
(2018).
Fremlegg av bokkapittel.
-
Grini, Monica
(2018).
Innskrivninger og utskrivninger av samisk kunst i norsk kunsthistorie.
-
Grini, Monica
(2018).
Translations of Poala-Ánde’s drum.
Show summary
In 1691, the drum of the Sami noaidi Poala-Ánde was confiscated by the Danish-Norwegian authorities in Čáhcesuolu and eventually sent to Copenhagen. There, it was placed in the Royal Danish Art Chamber, which had been established in 1650. This collection formed a basis for the later National Museum of Denmark, which today consists of different museums. In 1825, the king’s collection of artefacts from different corners of the world was split and sent to several newly instituted special museums, among them the Royal Art Museum, from which the Ethnographical Museum later was separated. Today, the drum is still officially owned by the National Museum of Denmark, and a part of its ethnographical collection, but, since 1979, it has been on loan to Sámiid Vuorká-Dávvirat, the Sami museum in Kárášjohka.
In this paper, I will begin to trace the trajectories and translations – including the placements, travels, presentations, categorizations and re-mediations – of Poala-Ánde’s drum. I will follow its movements to, from, and between different museums, departments, places, and categories both as part of permanent collections and on loans to other museums as part of shifting or travelling exhibitions, or on long term loans such as its later incorporation into the museum in Kárášjohka.
The fact that this drum is one of the most studied Sami objects makes it particularly interesting to my project, because these previous studies inscribe it in different stories, often by both drawing upon and criticizing each other. The drum is like a Pandora’s box of interesting events or examples also due to the multiple copies and artistic interpretations of it.
-
Grini, Monica
(2018).
Innledning til samtale om kunstkritikk i Nord-Norge.
-
-
Grini, Monica
(2018).
Anders Paulsen og tromma: kontakt og kontekst.
Show summary
I 1691 ble noaiden Anders Paulsen (Poala-Ánde) og hans tromme anholdt og ført til Vadsø, datidas administrasjonssentrum i Finnmark. I tingretten ble tromma framlagt og Paulsen måtte svare på spørsmål angående dens utforming, anvendelse og virkning. Før endelig domsavsigelse var avsagt ble imidlertid Paulsen drept, mens tromma snart skulle begynne på en lang vandring i ulike museumskontekster. I likhet med Paulsen kan tromma ses på som en aktør i forskjellige sosiale nettverk, en aktør som spiller varierte roller og får ting til å skje, samtidig som den blir utsatt for andre aktørers virke. Med Paulsen og tromma som omdreiningspunkt utforsker innlegget kontaktsonebegrepet (Pratt 1991; 1992) som et analytisk redskap for å få frem kompleksiteten i samisk materiale. Gjennom å fokusere på «delvise forbindelser» (Strathern 2004) eller på sirkulasjoner og konfrontasjoner (Tsing 2004; 2015) forsøker innlegget å styre vekk fra forenklede inndelinger av samfunn, mennesker eller gjenstander etter tilhørighet i «kulturer», grepet som lukkede, selvtilstrekkelige enheter.
-
-
-
-
Grini, Monica
(2017).
Omvisning i UiTs kunstsamling for delegasjon fra Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.
-
Grini, Monica
(2017).
Omvisning i UiTs kunstsamling for Innkjøpsfondet for norsk kunsthåndverk.
-
Grini, Monica
(2017).
Traps as artworks and artworks as traps: Documenta 14.
-
-
Grini, Monica
(2017).
The UiT Art Collection. Guided tour on Campus.
-
-
Grini, Monica
(2015).
Samisk kunst i norsk kunsthistorie. Historiografiske riss.
-
Grini, Monica
(2014).
Is Art History Global? Some Critical Notes on "Art History as a Global Discipline".
Show summary
“Is art history global?" The title refers to the book edited by James Elkins as a part of the series The Art Seminar (Elkins, ed., New York: Routledge, 2006). It states that "globalism is the most pressing issue facing art history and art criticism today." It says that "if the number of art history departments continue to grow there is a danger art history will become a uniform practice around the world and may soon settle to a global standard." This talk offers some critical comments on issues raised in the book.
-
Grini, Monica
(2012).
Finnmarksviddens kunst anno 1940,1948, 1952 og 2008. Tekst og bilde i ulik materialitet.
-
-
Grini, Monica
(2012).
Konferanse om samisk kunst.
Avisa Tromsø.
-
Grini, Monica
(2012).
Konferanse om samisk kunst.
Nordlys.
ISSN 0805-5440.
-
Grini, Monica
(2012).
Samisk kunstkonferanse arrangeres i Tromsø.
[Newspaper].
Ságat.
-
-
-
-
Grini, Monica
(2011).
Samisk kunst som global kunst.
Show summary
Samisk kunst som global kunst
”Det er i dag en tendens til at samisk kunst – på død og liv – må være global. Altså, en verdenskunst, som viser at en ikke er dårligere enn de andre, de ‘der ute’.”(John Gustavsen, i Gáldu, 2011).
Denne påstanden er interessant på mange måter. For det første setter den samisk kunst i relasjon til begrepene ”verdenskunst” og ”global kunst”, for det andre antydes det at dette er relasjoner som fungerer begrensende for samiske kunst og som nærmest er grunnlagt i et slags mindreverdighetskompleks på den samiske kunstens vegne. I det følgende vil jeg gå nærmere inn på begrepene ”verdenskunst” og ”global kunst” for deretter å se disse i relasjon til samisk kunst. Er det slik at samisk kunst er en global kunst? Hva er det i tilfelle som gjør den samiske kunsten global? Er samisk kunst mer global enn annen kunst? Hva vil det si at kunsten er global? Er all kunst global? Hva blir i så fall igjen av begrepet ”global kunst”? Hvorfor dukker begrepet så hyppig opp i sammenheng med samisk kunst? Og fungerer begrepet begrensende for samisk kunst eller er det tvert imot frigjørende?
-
Grini, Monica
(2011).
Samisk kunst på dagsorden.
[Internet].
Universitetet i Tromsø.
-
Grini, Monica
(2010).
PolArt 2010 – arktiske undersøkelser.
[Internet].
https://www.tffk.no.
-
-
Grini, Monica
(2009).
Musikk og kunst i skjønn forening.
[Newspaper].
Nordlys.
-
Grini, Monica
(2008).
Jåks på juleauksjon.
[Newspaper].
Nordlys.
-
Grini, Monica
(2008).
Politiske undertoner.
[Newspaper].
Bladet Tromsø.
-
Grini, Monica
(2008).
Ut av videoskapet.
[Newspaper].
Bladet Tromsø.
-
Grini, Monica
(2008).
"Noen var der og har sett meg". Gjesteskribent for spalten Kvinneblikk.
Bladet Tromsø.
-
Grini, Monica
(2007).
Nordnorske godbiter under hammeren.
[Newspaper].
Bladet Tromsø.
-
Grini, Monica
(2007).
Levende bilder.
[Newspaper].
Utropia.
-
Grini, Monica
(2007).
Vaffel og videokunst.
[Newspaper].
Bladet Tromsø.
-
Grini, Monica
(2007).
Viser vei til kunsten.
[Newspaper].
Bladet Tromsø.
-
Marianne, Pettersen & Grini, Monica
(2007).
"Pimp t-skjorta di! Design over alt!" Produksjoner 2007 - 2008. Den kulturelle skolesekken. Kultur i Troms.
-
Marianne, Pettersen & Grini, Monica
(2007).
"Forunderlig videokunst!". Produksjoner 2007 - 2008. Den kulturelle skolesekken. Kultur i Troms.
-
Grini, Monica
(2007).
Skulptur, POPP og Hjertebank.
Se kunst i Nord-Norge Skinnblad.
ISSN 1891-697X.
1(2).
-
Grini, Monica
(2003).
Skulpturguide for Kistefos-Museet.
-
Grini, Monica
(2016).
Sámi art in Norwegian art history: A historiographical study.
UiT Norges arktiske universitet.
Show summary
Sámi Art in Norwegian Art History: A Historiographical Study. In 1940, the art historian Harry Fett described what he called the “the art of the Sámi” as “a chapter of its own in the art myth of humanity”. He related this art to “that of a larger group, namely the art of the peoples living in Siberia; North-America and Greenland’s great plains up toward the Arctic Ocean”. He considered the “particular and vital art of the Finnmark Plateau” an important part of the national art history. In other contexts, however, most of the objects that were categorized as Norwegian art were not placed in the same transnational arctic relations, but were instead perceived as part of European art history and thus oriented southwards. How is the story of Sámi art related to the story of Norwegian art? This study looks at the representation of Sámi art within the larger structures of the history of the discipline in Norway, and by doing so it also tries to shed light on discourses and schemas that dominate the discipline, both today and in a historical perspective.
-