Studieplan

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studenten:

Kunnskap

  • ha kunnskap om den betydning idrettslige aktiviteter og varierte bevegelsesmiljøer kan ha for motorisk læring og utvikling

  • ha kunnskap om idrettens plass i samfunnet og idrettens samfunnsmessige betydning

  • ha kunnskap om ulike individuelle og lagidretters egenart

  • ha grunnleggende kunnskap om og erfaring med ledelse av idrettsgrupper

  • ha grunnleggende kunnskap om ulike fysiologiske og psykologiske aspekter knyttet til fysisk aktivitet og ferdighetsutvikling

Ferdighet

  • kunne beherske relevante faglige analyseverktøy og teknikker i idrett

  • ha tilegnet seg grunnleggende egenferdigheter i ulike idretter

  • ha tilegnet seg spesifikke veileder- og trenerferdigheter i ulike idretter

Generell kompetanse

  • kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre, veilede og vurdere allsidig fysisk aktivitet for barn, unge og voksne

  • kunne foreta grunnleggende mekanisk/organisk analyse av idrettslige bevegelser

  • kunne bidra i debatter om idrettens betydning for individ og samfunn, samt kunne redegjøre for psykologiske og fysiologiske aspekter som er sentrale for idrettslig ferdighetsutvikling

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Det er ingen spesielle krav om ferdigheter, men det er likevel en fordel å være i normalt god fysisk form ved studiestart. Deler av undervisningen foregår i vann/sjø, dette forutsetter svømmedyktighet.

Generell beskrivelse av studiet

Hensikten med årsstudiet i idrett er å gi en grunnleggende idrettsfaglig utdanning, - i første rekke rettet mot trenings- og instruksjonsarbeid med barn og unge. I løpet av studiet skal studentene med bakgrunn i opplevelser, kunnskap og ferdigheter i idrett gis forutsetninger for arbeid som instruktør/trener ved å planlegge, tilrettelegge, gjennomføre, veilede og vurdere allsidig fysisk aktivitet i idrettsarbeid, samt tilegne seg viten om den betydning idrettslige aktiviteter og miljøer kan ha for den enkeltes ferdighetsutvikling.

Et sentralt tema er å skape forutsetninger for å lede idrettsarbeid i den frivillige idrett. Dette gjøres gjennom å presentere et utvalg aktiviteter der utvikling av hensiktsmessige bevegelsesløsninger i forhold til bevegelsesoppgaver er sentralt. Det vil også bli lagt vekt på idrettens samfunnsmessige betydning og forståelse for hvordan ferdighetsutvikling og læring foregår i ulike idrettslige sammenhenger. Psykologiske og fysiologiske aspekter knyttet til ferdighetsutvikling i idrett individuelt og på gruppenivå, er også sentrale temaer.

Undervisnings-og læringsformer

Det legges opp til å skape et læringsmiljø som utvikler studentenes evne til å reflektere over og kritisk vurdere egne arbeidsmåter i møte med teoretisk og praktisk kunnskap. Det anvendes ulike undervisnings- og læringsformer som forelesninger, gruppearbeid med veiledning, seminarer, instruksjon, prosjektarbeid, studentfremlegg, individuelt arbeid, praktisk idrettsaktivitet og ekskursjoner.

All praktisk undervisning og aktiv deltakelse på kurs utenfor campus (kystkurs, langrennskurs, bakkekurs og vinterfriluftsliv) er obligatorisk. Annen obligatorisk undervisning vil framgå av emnebeskrivelsene. All obligatorisk undervisning vil spesifiseres i Canvas.

Undervisningsspråk: Norsk

Vurderingsformer

Det benyttes ulike vurderingsformer: skriftlig eksamen under tilsyn, samt skriftlig rapport i treningsplanlegging.

«Vilkår for å gå opp til eksamen» inkluderer ulike arbeidskrav studentene må utføre og få godkjent. Dette omfatter godkjent frammøte og aktiv deltakelse i praktiske idretter og aktiviteter, praktiske oppgaver/arbeidskrav i gruppe, praksis/praksisrapport, innleveringer og muntlig fremlegg.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Idrett årsstudium kan inngå i bachelorutdanningen i idrett. Studiet danner et godt grunnlag for arbeid som trener/instruktør innen den frivillige idretten og i treningssentre.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Andre opplysninger

En del av undervisningen skjer i form av kurs andre steder enn Kristiansand.
Politiattest kreves for opptak til studiet.

 

Krav om datamaskin

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:09:38