Studieplan

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studenten:

 Kunnskap

  • ha kunnskap om den betydning idrettslige aktiviteter og miljøer kan ha for menneskekroppen og den enkeltes utvikling og helse

  • ha kunnskap om idrettens plass i samfunnet og idrettens samfunnsmessige betydning

  • ha grunnleggende kunnskap om ulike fysiologiske og psykologiske aspekter knyttet til fysisk aktivitet og prestasjon

Ferdighet

  • kunne beherske relevante faglige verktøy og teknikker

  • ha tilegnet seg grunnleggende egenferdigheter i ulike idretter

  • ha tilegnet seg spesifikke veilederferdigheter i ulike idretter

Generell kompetanse

  • kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre, veilede og vurdere allsidig fysisk aktivitet for barn, unge og voksne

  • kunne foreta grunnleggende mekanisk/organisk analyse av idrettslige bevegelser

  • kunne bidra i debatter om idrettens betydning for individ og samfunn

 

 

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Det er ingen spesielle krav om ferdigheter, men det er likevel en fordel å være i normalt god fysisk form ved studiestart.

Generell beskrivelse av studiet

Hensikten med årsstudiet i idrett er å gi en grunnleggende idrettsfaglig utdanning, - i første rekke rettet mot trenings- og instruksjonsarbeid med barn og unge. I løpet av studiet skal studentene med bakgrunn i opplevelser, kunnskap og ferdigheter i idrett gis forutsetninger for instruktørarbeid ved å planlegge, tilrettelegge, gjennomføre, veilede og vurdere allsidig fysisk aktivitet i idrettsarbeid og tilegne seg viten om den betydning idrettslige aktiviteter og miljøer kan ha for den enkeltes utvikling og helse.

Et sentralt tema er å skape forutsetninger for å lede idrettsarbeid i den frivillige idrett. Dette gjøres gjennom å presentere et utvalg aktiviteter der utvikling av hensiktsmessige bevegelsesløsninger i forhold til bevegelsesoppgaver er sentralt. Det vil også bli lagt vekt på idrettens samfunnsmessige betydning og forståelse for hvordan prestasjon, utvikling og læring foregår i ulike idrettslige sammenhenger. Menneskets fysiologi knyttet til fysisk aktivitet og betydningen av fysisk aktivitet i et individuelt og folkehelseperspektiv, er også sentrale temaer.

Undervisnings-og læringsformer

Det legges opp til å skape et læringsmiljø som utvikler studentenes evne til å reflektere over og kritisk vurdere egne arbeidsmåter i møte med teoretisk og praktisk kunnskap. Det anvendes ulike undervisnings- og læringsformer som forelesninger, gruppearbeid med veiledning, seminarer, instruksjon, prosjektarbeid, studentfremlegg, individuelt arbeid, praktisk idrettsaktivitet og ekskursjoner.

All praktisk undervisning og ekskursjoner er obligatorisk med krav om minimum 80 % frammøte. Annen obligatorisk undervisning vil framgå av emnebeskrivelsene. All obligatorisk undervisning vil spesifiseres i Canvas.

For deltidsstudium Hovden:
Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Deler av undervisningen vil gis digitalt.
Studiet går over 2 år.

Undervisningsspråk: Norsk

Vurderingsformer

Det benyttes ulike vurderingsformer: skriftlig eksamen under tilsyn, hjemmeeksamen, prosjekt/trenerpraksis.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Idrett årsstudium kan inngå i den 3-årige bachelorutdanningen i idrett eller i selvvalgt bachelorløp. Studiet danner et godt grunnlag for arbeid som trener/instruktør innen den frivillige idretten og i treningssentre.

Andre opplysninger

En del av undervisningen skjer i form av kurs andre steder enn Kristiansand.
For deltidsstudium Hovden:
En del av undervisningen vil gjennomføres andre steder enn Hovden.

Politiattest kreves for opptak til studiet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 01:31:01