Studieplan

Høst 2021

Velg studieretning for å se emner

Vår 2022

Velg studieretning for å se emner

Høst 2022

Velg studieretning for å se emner

Vår 2023

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Utdanningen har tre hovedmål (jfr. Nasjonal rammeplan, Utdannings- og forskningsdepartementet 2005, s. 6):

Kunnskap

Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om menneskets utvikling, forståelse for menneskelig mangfold og risiko for utvikling av psykiske lidelser

  • har avanserte kunnskaper om ulike perspektiver på psykiske lidelser og kan forholde seg analytisk til sammenhengene mellom ulike årsaksforklaringer og behandlingsmodeller

  • kan anvende eget fags særegne bidrag i psykisk helsearbeid

  • har kunnskap om, anerkjenner og bruker andre faggruppers kompetanse i et forpliktende samarbeid kan kommunisere og samhandle på tvers av faggrupper og nivåer

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan sette seg inn i opplevelser og konsekvenser av psykiske lidelser

  • har ferdigheter til kritisk og etisk refleksjon i psykisk helsearbeid

  • kan systematisere og formidle erfaringsbasert kunnskap

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har kompetanse i å etablere relasjoner med og gi omsorg til mennesker som har psykiske lidelser og deres pårørende, med utgangspunkt i deres ressurser, ønsker og behov

  • har erkjent og utviklet sin personlige kompetanse; kreativitet og mot

  • har utviklet forståelse for behovet for sammenhengende og helhetlige tilbud

  • har utviklet seg faglig og personlig, og styrket evnen til videre utvikling

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Krav til opptak er 3-årig helse- og/eller sosialfaglig utdanning på høyere nivå, og minst 1 års yrkespraksis fra direkte pasient/klientarbeid etter fullført utdanning. Søkere med 2-årige høyere helse- eller sosialfaglig utdanning etter tidligere rammeplaner kan også tas opp. Søkere med annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning kan etter individuell vurdering tas opp til studiet.

Dersom søkergrunnlaget tillater det, skal følgende legges til grunn for opptak:

a) Maksimum 60 % av tilbudene skal gis til søkere fra en og samme faggruppe.

b) Minimum tre ulike faggrupper skal være representert i studentgruppen.

Opptakskomiteen kan fravike rangeringsreglene i opptaksforskriften (Forskrift om opptak til mastergradsstudier og videreutdanningsstudier ved Universitetet i Agder, 14.12.2005) i den grad det er nødvendig for å oppfylle disse kravene.

Det forventes at alle studentene før oppstart har grunnleggende kunnskaper innen etikk, kommunikasjon, lover og forskrifter innen velferdsrett, metoder for systematisk kunnskapsutvikling, pedagogikk, psykologi, psykiatri, sosiologi og metodisk arbeid innen helse- og sosialfag. Det forventes videre at studentene har gode kunnskaper i engelsk og grunnleggende dataferdigheter.

Generell beskrivelse av studiet

Psykisk helsearbeid er et flervitenskapelig og tverrfaglig utdannings-, forsknings- og arbeidsfelt, og omfatter alle deler av tjenestene. Psykisk helsearbeid fokuserer på å fremme og bedre menneskers psykiske helse samt påpeke og søke og endre forhold i samfunnet som skaper psykisk uhelse og bidrar til stigmatiseringsprosesser og sosial utstøting. Hensikten er å styrke menneskers opplevde egenverd og livskraft, bistå i prosesser som utvikler opplevelser av sammenheng og muligheter for å mestre hverdagens utfordringer samt skape inkluderende lokalmiljø. Videreutdanningen i psykisk helsearbeid tar utgangspunkt i denne brede forståelsen av psykisk helsearbeid, og er et tverrfaglig studietilbud for fagpersoner som ønsker å styrke og videreutvikle sin kompetanse for arbeid med mennesker i vanskelige livssituasjoner og/eller har psykiske problemer. Studiet omfatter psykisk helse i et livsløpsperspektiv, og inviterer til både teoretiske og kliniske studier. Det faglige innholdet bygger blant annet på rammeplan og forskrift for videreutdanning i psykisk helsearbeid, fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 1. desember 2005.

Formål

Videreutdanningen bidrar til en bred og fleksibel handlingskompetanse i psykisk helsearbeid. Studiet kvalifiserer helse- og sosialarbeidere til forebyggende og helsefremmende arbeid og behandlingssamarbeid med mennesker som har psykiske problemer, innenfor den kommunale helse- og sosialtjenesten og spesialisthelsetjenesten.

Innhold

Videreutdanningen tar utgangspunkt i og er også en del av helse- og sosialpolitiske føringer innen psykisk helse- og rusfeltet internasjonalt, nasjonalt og lokalt. Disse føringene presenteres, analyseres og diskuteres i løpet av studiet. Videreutdanningen er delt inn i en fellesdel på 30 studiepoeng:

  • PSY424 Psykisk helsearbeid - en introduksjon, 5 sp

  • PSY419 Organisering og samhandling i tjenestene, 10 sp

  • PSY407 Psykisk helsearbeid - fenomener og kunnskapsfelt, 15 sp

 

og tverrfaglig fordypning i psykososialt arbeid på 30 studiepoeng:

  • PSY417 Brukerorienterte arbeids- og praksisformer, 15 sp

  • PSY500 Møter med mennesker i krise, 15 sp

 

Fellesdelen gir bred oversikt over psykisk helsearbeid og belyser ulike perspektiver på psykisk helse og lidelse, kommunikasjon, samhandling og konflikthåndtering samt organisering av tjenestetilbudene. Fordypningen fokuserer på dialog- og relasjonskunnskap, brukerorienterte arbeids- og praksisformer samt tilnærminger til mennesker i krise. Den utfordrer også studenten i forhold til eget fags teorier og arbeidsmåter i psykisk helsearbeid.

 

 

Undervisnings-og læringsformer

I studiet brukes flere pedagogiske arbeidsformer:

Forelesninger

Forelesninger holdes av ansatte og inviterte gjesteforelesere. Både erfarings- og forskningsbasert kunnskapsformidling vektlegges. Forelesninger kan tilbys både digitalt og i mer tradisjonelle klasserom/auditorium.

Seminarer

Seminarer arrangeres i ulike emner for å legge til rette for dialog og utveksling av erfaringer. Deltakelse på seminarer er obligatorisk.

Gruppearbeid

Studiet legger til rette for ulike former for gruppearbeid. Generelt benyttes gruppearbeid for å styrke studentens tilgang til tverrfaglige drøftelser om konkrete problemstillinger, og muligheten for å utvikle ferdigheter og kompetanser i samspill med andre. Gruppene muliggjør tid til refleksjon og personlige tilbakemeldinger.

Øvelser

Studiet fordrer konkrete ferdigheter på ulike områder (eks. kommunikasjon), og på enkelte emner legges det til rette for øvelser/ferdighetstrening under veiledning.

Praksis

I praksis samarbeider studentene med enkeltpersoner, par, grupper og/eller organisasjoner med sikte på å bedre den psykiske helsen. Praksis tilrettelegges og godkjennes av universitetet, og det kreves 90 % dokumentert tilstedeværelse.

Veiledning

  • Studentene får tilbud om veiledning i forbindelse med tilegnelse av konkrete ferdigheter.

  • Klinisk veiledning sentreres om dilemmaer og utfordringer i praksis, og skal stimulere til faglig kompetanseutvikling. Veiledning er obligatorisk.

  • Akademisk veiledning tilbys i forhold til oppgaver, prosjektarbeid og skal styrke studentenes kompetanse til systematisk kunnskapsutvikling og til å skrive vitenskapelige tekster.

Selvstudier

Selvstudier gir studentene muligheter for å arbeide selvstendig med pensum, egne prosjekter, litteratursøk og oppgaveskriving gjennom hele studieforløpet. Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk. Betydelige deler av pensum er på engelsk.

Vurderingsformer

Gjennom studieforløpet blir studenten totalt sett vurdert gjennom ulike eksamensformer. Vurderingsformene tilpasses dessuten emnenes læringsutbytte og arbeidsform.

Internasjonalisering

Studentutveksling kan skje knyttet til PSY500 Møter med mennesker i krise. Det vises til universitetets nettsider om utvekslingsmuligheter for nærmere informasjon om hvilke utvekslingsmuligheter som er tilgjengelig for studentene.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet kvalifiserer for:

  • stillinger i offentlige, private og frivillige organisasjoner som fordrer kompetanse i psykisk helsearbeid (eks. stillinger i kommuner og helseforetak)

 

Fører til grad

Videreutdanningen leder ikke frem til en egen grad eller entydig ny tittel, men mange går inn i stillinger der utdanningen er et krav og av den grunn også gir lønnsmessig uttelling. Andre får gjennom utdanningen et bedre grunnlag å utføre den jobben de allerede har eller vi ha i fremtiden. Du finner fagpersoner med videreutdanning i psykisk helsearbeid ved kommunale tjenester for psykisk helse, kommunale dagsentra, boveiledertjenester, NAV, psykiatriske avdelinger, distriktpsykiatriske sentra, rusomsorgen og tjenester for barn og ungdom. Videreutdanningen kan innpasses som del av masterprogrammet i psykisk helsearbeid.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Andre opplysninger

  • Undervisningen vil hovedsakelig foregå på Campus Grimstad, men alle studenter må regne med at det også legges undervisning til Kristiansand.

  • Det forventes at studentene har PC, Mac, nettbrett eller tilsvarende bærbart utsyr tilgjengelig for bruk i undervisningen. Digitale undervisningsformer brukes i masterprogrammet, og studentene anbefales også å ha lett tilgang til datamaskin og internett også hjemme.

  • Undervisningen vil i hovedsak foregå på norsk, men alle studenter vil møte engelskspråklig pensumlitteratur og unntaksvis også enkelte forelesninger på engelsk.

  • Alle studenter må påregne ekstra utgifter til reise og overnatting i forbindelse med studieturer og ekskursjoner i løpet av studietiden.

  • Studieprogrammet er utarbeidet etter Rammeplan og forskrift for videreutdanning i psykisk helsearbeid, (fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 1. desember 2005). Videreutdanningen i psykisk helsearbeid gjennomføres på deltid over 2 år, og emnene samkjøres med Masterprogram i psykisk helsearbeid.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:17:23