Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
Skap glede og mestring gjennom kreativ lek i barnehagen
![Barn med fargerike t-skjorter ligger i en sirkel og smiler til kamera](https://www.uia.no/studier/program/evu-kunst-kultur-og-kreativitet-i-barnehagen/bilder/kunst-kultur-og-kreativitet-i-barnehagen.jpg)
Fakta om programmet
- Organisering
- Deltid
- Oppstart:
- Høst 2024
- Åpner for søking:
- 17. juni
- Ordinær søknadsfrist:
- 23. juni
- Studieplasser:
- 35
Om studiet
Søknadsfrist for Utdanningsdirektoratets ordning er nå ute. Dermed er det ikke lengre mulig å søke om deltakelse via Kompetanse for fremtidens barnehager. Studiet har noen ledige plasser og det åpnes for søking til lokalt opptak utenom Utdanningsdirektoratets ordninger i tidsrommet 17. – 23. juni. Les mer under "Spørsmål om opptak til studiet".
Emnet bygger på kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet i barnehagelærerutdanningen, med fokus på teori og nyere forskning innenfor kunst, kultur og estetiske læreprosesser. I undervisningen vil studenten lære å tilrettelegge for tverrestetiske praksiser og erfaring med å lede kunstfaglige prosesser.
Hva lærer du?
I studiet vil det legges stor vekt på lek og improvisasjon gjennom tverrestetisk utforskning av kunstfagene drama, forming og musikk, med spesielt fokus på drama og teater. Du vil utforske temaer som ledelse av kreative prosesser, sanselige uttrykk, bevegelse og bruk av ulike materialer for å invitere til lekne og estetiske uttrykk i barnehagen.
Etter fullført emne skal studenten:
- ha avansert kunnskap om ulike diskurser om lek og læring, samt praktiske ferdigheter til å gjenkjenne og utnytte slektskapet mellom kunst, lek, fantasi, undring og læring.
- ha inngående kunnskaper om kunstfaglige virkemidler og ferdigheter for å kunne skape, improvisere og kommunisere gjennom ulike kunstneriske uttrykk.
- ha kunnskap om hvordan kunstmøter kan gi barna individuelle og kollektive sanselige erfaringer, som kan bidra til glede, felleskap, mestring og utvikling.
- ha kunnskap om og få erfaring med hvordan et prosjekt/materiale kan utvikles og tilpasses for forskjellige aldersgrupper for å ivareta progresjon
- ha kunnskap om og reflektere over hvordan lek og utforsking med lyd, materialer og digitale verktøy kan tilføre estetiske dimensjoner i ulike skapende uttrykk.
- kunne forholde seg kritisk til, analysere og anvende forskningsbasert kunnskap til å drøfte hvordan ulike forståelser av lek og læring kan få konsekvenser for kunstfaglige praksiser i barnehager.
- kunne lede, igangsette og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen.
Oppbygning
Organisering av emnet
- Seks fellessamlinger (fire fysiske, to digitale)
- Nettbasert undervisning
- Praktiske øvelser
- Veiledning
- Utvikling og gjennomføring av egne prosjekter i barnehagen
- Skriftlige arbeider.
Emnet er praksisrettet, og forutsetter aktiv deltakelse fra studenten. Mellom samlingene på campus arbeider studentene individuelt og i mindre grupper. Utvikling og refleksjon over selvstendige prosjekter i barnehagen står sentralt i emnet, og studentene får veiledning og utfordres til å videreutvikle seg som barnehagelærere.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Disse delene fremlegges i Canvas ved semesterstart. Forventet arbeidsomfang er 27 timer per studiepoeng.
Datoer samlinger
Høst 2024:
- 29. og 30. august (fysisk)
- 10. og 11. oktober (digital)
- 5. og 6. desember (fysisk)
Vår 2025:
- 6. og 7. februar (fysisk)
- 20. og 21. mars (fysisk)
- 24. og 25. april (digital)
Studium
Emnet kan inngå i Barnehagekunnskap, masterprogram.
Praktisk informasjon
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning
- 2-4 godkjente obligatoriske oppgaver
Oversikt over obligatoriske oppgaver fremlegges i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
14 dagers individuell mappeinnlevering bestående av tre deler:
- Del 1: En praktisk-estetisk oppgave med digital innlevering
- Del 2: Skriftlig beskrivelse av praktisk-estetisk oppgave
- Del 3: Et teoretisk refleksjonsnotat
Gradert karakter. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart. Når det gjelder eksamen har du 14 dager som du disponerer, det er ikke forventet at du skal jobbe 14 hele dager med eksamen. Det er for å åpne opp for at det skal bli mer fleksibelt for studentene kombinert med jobb.
Studieplan
Søknad og opptak
Opptakskrav
Bachelorprogram i barnehagelærer- eller førskolelærerutdanning og ansettelse i barnehage.
Spørsmål om opptak til studiet?
Vil du søke på ledige studieplasser utenom Utdanningsdirektoratets ordninger, kan du registrere søknad og laste opp dokumentasjon på din utdanning ihht opptakskravet og praksis (bekreftelse på at du blir ansatt i barnehage eller undervisningsstilling/får fast tilgang til en klasse på skole kommende studieåret), i tidsrommet 17. – 23. juni.
Det er begrenset antall plasser og søkere vil bli rangert etter søknadstidspunkt. Dersom du har spørsmål i forbindelse med din søknad, ta kontakt med opptakskontoret: evuopptak@uia.no
Kontakt opptakskontoret: evuopptak@uia.no
Kontakt
- E-post
- pia.goul@uia.no
- Telefon
- +47 38 14 24 12
- E-post
- anne.m.liene@uia.no
- Telefon
- +47 38 14 13 96