Forkunnskapskrav

Bachelorprogram i barnehagelærer- eller førskolelærerutdanning og ansettelse i barnehage.

Innhold

Emnet bygger på kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet i barnehagelærerutdanningen, og vil gi innsikt i teori og nyere forskning innenfor kunst, kultur og estetiske læreprosesser.  Studenten vil gjennom praktisk og teoretisk undervisning få innsikt i å tilrettelegge for egen tverrestetiske praksis i barnehagen, og oppøve ledelseskompetanse av kunstfaglige prosesser.

Lek og improvisasjon vil være sentrale innganger til tverrestetisk utforsking i kunstfagene drama, forming og musikk, med hovedvekt på drama og teaterfaglige innganger. Dette innebærer fordypning i sentrale tema som lek, improvisasjon og ledelse av tverrestetiske praksiser, sanselige uttrykk og bevegelse, rom og materialer som inviterer til lekne og estetiske uttrykksformer og skapende prosesser for og med barn.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha avansert kunnskap om ulike diskurser om lek og læring, samt praktiske ferdigheter til å gjenkjenne og utnytte slektskapet mellom kunst, lek, fantasi, undring og læring.

  • ha inngående kunnskaper om kunstfaglige virkemidler og ferdigheter for å kunne skape, improvisere og kommunisere gjennom ulike kunstneriske uttrykk.

  • ha kunnskap om hvordan kunstmøter kan gi barna individuelle og kollektive sanselige erfaringer, som kan bidra til glede, felleskap, mestring og utvikling.

  • ha kunnskap om og få erfaring med hvordan et prosjekt/materiale kan utvikles og tilpasses for forskjellige aldersgrupper for å ivareta progresjon

  • ha kunnskap om og reflektere over hvordan lek og utforsking med lyd, materialer og digitale verktøy kan tilføre estetiske dimensjoner i ulike skapende uttrykk.

  • kunne forholde seg kritisk til, analysere og anvende forskningsbasert kunnskap til å drøfte hvordan ulike forståelser av lek og læring kan få konsekvenser for kunstfaglige praksiser i barnehager.

  • kunne lede, igangsette og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen.

Vilkår for å gå opp til eksamen

 

  • Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning

  • 2-4 godkjente obligatoriske oppgaver

Oversikt over obligatoriske oppgaver fremlegges i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert rundt 6 fellessamlinger (der 4 er fysiske og 2 er digitale), nettbasert undervisning, praktiske øvelser, veiledning, utvikling og gjennomføring av egne prosjekter i barnehagen, samt skriftlige arbeider. Mellom samlingene på campus arbeider studentene individuelt og i mindre grupper. Emnet er praksisrettet, og forutsetter aktiv deltakelse fra studenten. Utvikling og refleksjon over selvstendige prosjekter i barnehagen står sentralt i emnet, og studentene får veiledning og utfordres til å videreutvikle seg som barnehagelærere. Deler av undervisningen er obligatorisk. Disse delene fremlegges i Canvas ved semesterstart.Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

14 dagers individuell mappeinnlevering bestående av tre deler:

  • Del 1: En praktisk-estetisk oppgave med digital innlevering:

  • Del 2: Skriftlig beskrivelse av praktisk-estetisk oppgave. Omfang: 400 ord.

  • Del 3: Et teoretisk refleksjonsnotat. Omfang: 1200-1600 ord.

 Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Karakterutrykk: Gradert karakter.

Annen informasjon

Studiepoengreduksjon

  • KF-405 Lek, læring og barns meningsskaping med 15 studiepoeng

  • KF-400 Tverrfaglig kunstnerisk arbeid med 15 studiepoeng

 

Emnet gis for første gang høst 2024

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 16:47:10