Studieplan

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Høst 2026

Velg studieretning for å se emner

Vår 2027

Velg studieretning for å se emner

Vår 2029

Velg studieretning for å se emner

Det legges til rette for utveksling i 3. og 9. semester.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter endt utdanning skal kandidaten:

  • ha avansert kunnskap om barnevernets oppgaver og kunnskapsgrunnlag, sentrale statlige føringer, organisering av barnevernet, nasjonale og internasjonale konvensjoner, barnevernets verdier og multikulturelle utfordringer samt spesialisert innsikt i barns oppvekstforhold

  • ha avansert kunnskap om rettslige rammer for barnevernets arbeid i kommunale, statlige og private tjenester, om menneskerettigheter og barns rett til medvirkning

  • ha inngående kunnskap om juridisk metode, og avansert kunnskap om rettssikkerhet og forsvarlig rettsanvendelse

  • ha avansert kunnskap om profesjoner og profesjonsutøvelse og avansert innsikt i barns utvikling, relasjonsarbeid, kommunikasjon, barns medvirkning, barnets beste og faglig utviklingsarbeid

  • ha inngående kunnskap om psykologiske og samfunnsvitenskapelige bidrag til forståelse av barns utvikling, oppvekst, familie og risikofaktorer, og kunne anvende dette til barns beste

  • ha inngående kunnskap om samfunnsmessige og kulturelle forholds innvirkning på barns omsorgsbetingelser og levekår

  • ha inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver med relevans for barnevernet og om samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder

  • ha avansert kunnskap om barnevernets normative og etiske utfordringer

 

Ferdigheter

Etter endt utdanning skal kandidaten kunne:

  • analysere barnevernsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

  • anvende relasjonelle ferdigheter for å etablere trygge relasjoner med barn, unge og familier

  • analysere og vurdere det rettslige grunnlaget for barnevernets arbeid

  • forholde seg kritisk til egen rolle som barnevernsarbeider og til profesjonens verdigrunnlag, samt analysere, vurdere og gjennomføre sentrale arbeids- og beslutningsprosesser i barneverntjenesten på en selvstendig og forsvarlig måte

  • anvende et flerfaglig og avansert kunnskapsgrunnlag til å utøve faglig godt barnevern til barnets beste og bruke kunnskapsgrunnlaget i selvstendige analyser av og refleksjon over barnevernets komplekse problemstillinger og handlingsalternativ

  • anvende juridisk tenkemåte, grunnlag og regelverk i møter og tiltaksutvikling med barn, unge og familier

  • anvende relevant kunnskap for å analysere og vurdere barn, unge og familiers livssituasjon, vurdere omsorgskompetanse og omsorgsbehov, for å begrunne og iverksette tiltak til barnets beste, og kunne dokumentere arbeidet

  • kommunisere med barn, unge, familier og samarbeidspartnere i en barnevernkontekst, samt kommunisere barnevernets faglige problemstillinger både med spesialister og med allmenheten

  • identifisere og selvstendig reflektere over vitenskapteoretiske og etiske utfordringer i barnevernet

  • anvende samfunnsvitenskapelige metoder og gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

  • formidle omfattende selvstendig arbeid gjennom fagområdets uttrykksformer og kommunisere problemstillinger og analyser til fagfolk innenfor barnevernet og til allmenheten

 

Generell kompetanse

Etter endt utdanning skal kandidaten:

  • kunne reflektere kritisk over fagområdets språk, kommunikasjonsformer og makt

  • kunne reflektere over barnevernets virkeområde og kritisk analysere utfordringer knyttet til strukturelle rammer og tverrprofesjonelt samarbeid

  • kunne analysere og forholde seg kritisk til komplekse etiske utfordringer i barnevernfaglig arbeid knyttet til egen profesjonsutøvelse

  • ha innsikt i ulike kunnskapskilder og kunne reflektere over kunnskapsanvendelse ved iverksetting av tiltak og ha avansert kunnskap om virkningen av tiltak

  • ha innsikt i komplekse etiske og metodologiske utfordringer og kunne systematisere erfaringer med tanke på kunnskapsutvikling, nytenkning og praksisutforming

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Opptakskravet er generell studiekompetanse. Dette studiet krever politiattest og er underlagt Forskrift 30. juni 2006 nr. 859 om skikkethetsvurdering i høyere utdanning (skikkethetsforskriften).

 

Generell beskrivelse av studiet

Hovedmålet med studiet er å utdanne reflekterte, kritiske og etisk bevisste barnevernsarbeidere. Studentene skal tilegne seg robust faglig forankring og ferdigheter egnet til å yte god og virksom hjelp til barn, unge og deres familier. Det innebærer vektlegging av studentenes danning og skikkethet. Studiet skal forberede studentene til yrkesutøvelse som bidrar til at barn som lever under skadelige forhold får nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid. Studentene skal tilegne seg ferdigheter og kunnskap som er nødvendig for å møte barn og unge med trygghet, kjærlighet og forståelse.

Studieprogrammet skal gi studentene et solid grunnlag for profesjonsutøvelse og fagutvikling innenfor barnevernfeltet. Det legges vekt på å utvikle synteser mellom teori, praksis, livserfaring og de ferdighetene som dette arbeidet krever, og da særlig med tanke på hver enkelt students danning og utvikling av relasjonskompetanse. Sentralt i relasjonskompetanse er tillit, ydmykhet, mot og respekt.  

Praksisfeltet skal være en sentral læringsarena sammen med universitetet, med praksisstudier i tre av de fem studieårene. I det femte året, som i hovedsak er viet masteroppgaven, knyttes studiet og praksisfeltet sammen gjennom tema for oppgaven. 

Studieprogrammet har en tverrfaglig profil med barnevern som tematisk omdreiningspunkt. Det innebærer at studiet primært skal kvalifisere studentene til å arbeide med barn, unge og familier i en barnevernskontekst, men også med forebyggende og klinisk arbeid med barn og unge på andre arenaer.

En profesjonell barnevernsarbeider trekker veksler på ulike kunnskapskilder og handler ut ifra det som vurderes som barns beste i enhver situasjon. Barns beste er et normativt begrep og vil kunne være preget av normer i ulike samfunn til ulik tid. Dette vil være retningsgivende i konkrete avveiinger når ulike interesser og hensyn står opp mot hverandre. I slike henseender er begrepets innhold nødvendig å analysere, drøfte og utvikle tverrfaglig. Denne dynamiske prosessen er sentral gjennom hele studiet.

Programmet består av fem kunnskapsområder, hvor profesjonell danning er gjennomgående. De fem kunnskapsområdene studentene møter i hvert studieår er: 

  • Barnevernfaglig kunnskap

  • Juridisk kunnskap

  • Profesjonell danning

  • Psykologi og velferdskunnskap

  • Etikk, vitenskapsteori og metode

Progresjonen i områdene skal styrke studentens læringsprosess og danning. Parallelt med den akademiske danningen, skal studentene utvikle profesjonell danning. Med det menes evnen til å møte barn, unge og deres familier på en respektfull måte, være engasjert i den enkelte og å gjøre gode faglige vurderinger. Barnevernet som læringsarena, kombinert med undervisning og profesjonell veiledning skal bidra til dette. Arbeid med å identifisere og gjenkjenne utfordringer samt skape sammenhenger mellom programmets ulike deler, sammen med relasjonskompetanse, vil være sentrale elementer gjennom hele studieforløpet.

I tillegg til de fem kunnskapsområdene har studieprogrammet fem tema. De tre første årene vektlegges barnevernsarbeideren, relasjoner og medvirkning samt språk og skriftlighet. De to siste årene vektlegges samarbeid, refleksjon, analytisk tenkning og utvikling av kunnskap.

Undervisnings-og læringsformer

I studiet benyttes forelesninger, seminarer, gruppearbeid/diskusjoner, systematiske refleksjoner, praksisstudier, veiledning, samt skriftlig arbeid og ferdighetstrening. Arbeidsformene inkluderer digitale plattformer og hjelpemidler. I masteroppgaven skal studentene gjøre et selvstendig forskningsarbeid.

Det forventes at studentene i betydelig grad tar ansvar for egen læring og for sin personlige profesjonelle danning. Det legges opp til seminarer der studentene arbeider med integrering og forståelse av undervisningen og av seg selv som framtidig yrkesutøver. I løpet av studiet skal studentene delta i mentorgrupper. Studentene skal videre motta veiledning fra erfarne barnevernsarbeidere i praksis.

Arbeidsformene vil veksle mellom universitetet og praksisfeltet som læringsarena, og disse er komplementerende læringsarenaer.

Undervisningsspråket er norsk med unntak av noen emner som vil bli undervist på engelsk.

Vurderingsformer

Det legges opp til variasjon i vurderingsformer, som godkjenning av praksisstudier, skriftlig skoleeksamen, semesteroppgaver individuelt eller i gruppe, muntlig eksamen, hjemmeeksamen individuelt eller i gruppe, samt masteroppgave kombinert med muntlig forsvar av denne.

Egnethet og skikkethet vil bli vurdert etter gjeldende reglement.

Internasjonalisering

Studieprogrammet er rettet mot det norske barnevernet, men vil samtidig ivareta internasjonale perspektiver.

I studiet legges det vekt på å utvikle kunnskap om kultursensitivitet, mangfold, komparative perspektiver på velferdssamfunnet, konsekvenser av globalisering og migrasjon for oppvekst i Norge og det flerkulturelle samfunn. Studentene har mulighet til å delta i mentorprogrammet Nattergalen og her være mentor for barn med minoritetsbakgrunn. Noen forelesninger vil foregår på engelsk.  Deler av pensum/forskningslitteraturen vil være internasjonal litteratur og forskningsartikler.

Vi anbefaler alle våre studenter å benytte muligheten til å dra på utveksling. Utveksling til en av våre samarbeidspartnere vil gi en unik erfaring og mulighet til å få internasjonale perspektiver som er nyttige for studiet og senere yrkesutøvelse.

Det er lagt til rette for utveksling to ganger i løpet av studiet, i 3. semester og i 9. semester. I tillegg er det mulig å ta BV-202 Praksis i miljøterapeutisk barnevern i Tanga, Tanzania (ved TICC). Her er det et begrenset antall plasser og dette kan være ulikt fra år til år. Antallet er vanligvis på mellom 2-4 barnevernstudenter.

I 3. semester inngår emnene ‘Makt, marginalisering og inkludering‘, ‘Praktisk samfunnsforskning’ samt ‘Miljøterapeutisk arbeid’.  Emnene kan erstattes med emner som tilbyr et læringsutbytte som samsvarer med emnene som tilbys på studieprogrammet. Samlet sett vil et slikt semester kunne bidra til å styrke den kritiske og etiske bevisstheten til barnevernsarbeideren og bidra til innsikt i hvordan barnevernfaglig arbeid forstås og utøves i andre land.

Utvekslingen på masternivå er lagt til 9. semester og skal rettes mot tema i masteroppgaven. Studentene står fritt til å ta et relevant emne på 10 studiepoeng som erstatning for valgemnene som tilbys ved UiA, i tillegg til 10 studiepoeng innenfor veiledning. Emner i veiledning finnes ved flere universiteter, og et emne fra et annet universitet kan bidra til å styrke læringsutbyttet på veilederrollen i ulike kontekster.

Det finnes gode avtaler for utveksling. For nærmere informasjon om hvilke steder studentene kan dra på utveksling, se UiA sine nettsider om studentutveksling: http://uia.no/student/utveksling

Studieprogramleder skal forhåndsgodkjenne emner ved den aktuelle institusjonen før utvekslingen finner sted.

Vilkår for å gå videre i studiet

Hovedregelen for å kunne fortsette til 2. studieår:

  • Fullført og bestått minst 20 studiepoeng fra første studieår, hvor BV-100 Innføring i barnevern inngår i disse

 

 Krav for å kunne fortsette til 8. semester:

  • Alle emner i 1. - 6. semester må være bestått

 

Hovedregelen for å levere masteroppgave:

  • Alle øvrige emner må være bestått

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studieprogrammet kvalifiserer primært for arbeid innenfor kommunalt, statlig og privat barnevern.  Studentene vil også være kvalifisert for arbeid innenfor veilednings- og rådgivningstjenester knyttet til sosialfaglig virksomhet overfor barn og unge. Eksempler på slikt arbeid finnes innenfor psykisk helse, miljøterapeutisk arbeid i skoler, kriminalforebyggende arbeid, oppfølging og inkluderingsarbeid med enslige mindreårige. Kompetansen studentene tilegner seg vil også kvalifisere dem til arbeid med fagutvikling og innovasjon innenfor tjenesteutvikling knyttet til barn og unge.

Masterprogrammet gir grunnlag for videre forskerutdanning (ph.d.).

Fører til grad

Programmet fører fram til graden Master i barnevern, fem-årig integrert.

Andre opplysninger

Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet. Skikkethetsvurderingen inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere i arbeid med barn og unge. Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering, jf. forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning av 30. juni 2006.

Ved opptak må søkere legge fram politiattest.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:09:03