Studieplan

Vår 2023

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Det legges til rette for utveksling i 4. og 9. semester.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter endt utdanning skal kandidaten:

  • ha avansert kunnskap om barnevernets oppgaver og kunnskapsgrunnlag, sentrale statlige føringer, organisering av barnevernet, nasjonale/internasjonale konvensjoner, barnevernets verdier og multikulturelle utfordringer samt spesialisert innsikt i barns oppvekstforhold

  • ha avansert kunnskap om rettslige rammer for barnevernets arbeid i kommunale, statlige og private tjenester, om menneskerettigheter og barns rett til medvirkning

  • ha inngående kunnskap om rettsreglene om velferdsforvaltningens ytelser og om forvaltningens saksbehandling

  • ha avansert kunnskap om profesjoner og profesjonsutøvelse og spesialisert innsikt i barns utvikling, relasjonsarbeid, kommunikasjon, barns medvirkning, barnets beste og faglig utviklingsarbeid

  • kunne analysere barnevernsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

  • ha inngående kunnskap om psykologiske og samfunnsvitenskapelige bidrag til forståelse av barns utvikling, oppvekst, familie og risikofaktorer, og kunne anvende dette til barnets beste

  • ha inngående kunnskap om samfunnsmessige og kulturelle forholds innvirkning på barns omsorgsbetingelser og levekår

  • ha avansert kunnskap om vitenskapsteoretiske tema med relevans for barnevernet og inngående kunnskap om samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder

  • ha avansert kunnskap om barnevernets normative og etiske utfordringer

 

Ferdigheter

Etter endt utdanning skal kandidaten kunne:

  • utøve faglig godt barnevern og bidra med selvstendige analyser av barnevernets komplekse problemstillinger og handlingsalternativ

  • kritisk reflektere over fagområdets språk, kommunikasjonsformer og makt

  • analysere og vurdere det rettslige grunnlaget for barnevernets arbeid

  • analysere og vurdere barn og unges livssituasjon, omsorgsbehov og omsorgspersoners omsorgsutøvelse ut fra relevant kunnskap

  • legge til rette for trygge relasjoner med barn og unge og bidra til iverksetting av tiltak til barnets beste og kunne dokumentere dette

  • etablere trygge relasjoner til barn og unge og bidra til iverksetting av tiltak til barnets beste, samt dokumentere arbeidet

  • reflektere over barnevernets virkeområde og kritisk analysere utfordringer knyttet til strukturelle rammer og tverrprofesjonelt samarbeid

  • identifisere vitenskapteoretiske og etiske utfordringer i barnevernet og gi selvstendige refleksjoner over disse

  • anvende samfunnsvitenskapelige metoder og gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

 

Generell kompetanse

Etter endt utdanning skal kandidaten kunne:

  • analysere komplekse barnevernfaglige etiske utfordringer, knytte dem til egen profesjonsutøvelse, vurdere ulike kunnskapskilder ved iverksetting av tiltak og vurdere virkningen av dem

  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter innenfor barnevernfeltet til barns beste

  • formidle omfattende selvstendig arbeid gjennom fagområdets uttrykksformer og kommunisere problemstillinger og analyser til fagfolk innenfor barnevernet og til allmenheten

  • anvende juridisk tenkemåte, grunnlag og regelverk i møter og tiltaksutvikling med barn, unge og familier

  • forholde seg kritisk til egen rolle som barnevernsarbeider og til profesjonens verdigrunnlag, og analysere, vurdere og gjennomføre sentrale arbeids- og beslutningsprosesser i barneverntjenesten på en selvstendig og forsvarlig måte

  • kommunisere med barn, unge, familier og samarbeidspartnere i en barnevernkontekst, samt kommunisere barnevernets faglige problemstillinger både med spesialister og med allmenheten

  • analysere komplekse etiske og metodologiske utfordringer og systematisere erfaringer med tanke på kunnskapsutvikling, nytenkning og praksisutforming

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Opptakskravet er generell studiekompetanse. Dette studiet krever politiattest og er underlagt skikkethetsvurdering etter Forskrift 30. juni 2006 nr. 859 om skikkethetsvurdering i høyere utdanning (skikkethetsforskriften).

 

Generell beskrivelse av studiet

Hovedmålet med studiet er å utdanne reflekterte, kritisk og etisk bevisste barnevernsarbeidere

med robust faglig forankring og ferdigheter til å yte god og virksom hjelp til barn, unge og deres familier.

Studentene skal forberedes til yrkesutøvelse der de legger til rette for og bidrar til at barn som lever under skadelige forhold får nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse i rett tid, og slik at barn og unge møtes med trygghet, kjærlighet og forståelse.

Studieprogrammet skal gi studentene en solid utdanning for profesjonsutøvelse og fagutvikling innenfor barnevernfeltet. Programmet gis i tett samarbeid med praksisfeltet, og erfarne barnevernsansatte bidrar til innholdet i programmet. Praksisfeltet skal være en sentral læringsarena sammen med universitetet, noe som blant annet innebærer praksisperioder i fire av de fem studieårene. I det femte året, som i hovedsak er viet masteroppgaven, knyttes studiet og praksisfeltet sammen gjennom valgt tema for oppgaven.

Studieprogrammet har en tverrfaglig profil med barnevern som tematisk hovedområde. Det innebærer at studiet primært skal kvalifisere studenten til å arbeide med barn, unge og familier i en barnevernskontekst, men også med forebyggende og klinisk arbeid med barn og unge. Programmet består av fem kunnskapsområder, hvor profesjonell dannelse er gjennomgående i de fire andre kunnskapsområdene. Vi ser på den profesjonelle barnevernarbeideren som en som trekker veksler på mange ulike kunnskapskilder og handler ut ifra det som vurderes som det beste i enhver situasjon. Dette er en del av den profesjonelle dannelsen, og dannelsens retning skal begrunnes med barnets beste. «Barnets beste» er både et strukturelt og et prosessuelt begrep. Som strukturelt begrep vil det kunne være preget av tid, kultur og etnisitet. Som prosessuelt begrep vil det være retningsgivende i konkrete avveiinger, når ulike interesser står opp mot hverandre. I begge henseender er begrepets innhold nødvendig å analysere, drøfte og utvikle tverrfaglig – i en dynamisk prosess gjennom hele studiet.

De fem områdene møter studentene i hvert studieår er:

Barnevernfaglig kunnskap

Juridisk kunnskap

Profesjonell dannelse

Psykologi og velferdskunnskap

Etikk, vitenskapsteori og metode

 

Progresjonen i områdene skal styrke studentens læringsprosess og dannelse. Parallelt med den akademiske dannelsen, skal studentene utvikle en profesjonell dannelse. Med det menes evnen til å møte barn, unge og deres familier på en respektfull måte, være engasjert i den enkelte og til å gjøre gode faglige vurderinger. Barnevernet som læringsarena kombinert med undervisning og profesjonsveiledning skal bidra til dette.

 

I tillegg til de fem kunnskapsområdene har studieprogrammet fem tema som følger studieåret.Disse er angitt i modellens øverste linje. Vi starter med barnevernsarbeideren. Deretter utvides studentenes perspektiv til relasjoner og medvirkning. Språk og skriftlighet står som tema for det tredje året. Gjennom det fjerde året vektlegger vi samarbeid og avslutter med fokus på refleksjon og forskning i det siste studieåret.

Undervisnings-og læringsformer

I studiet benyttes forelesninger, seminar, gruppearbeid/diskusjoner, systematiske refleksjoner, veiledning, samt trening på skriftlig formidling og forvaltning, ferdighetstrening både ved rollespill og ved utøvende arbeid i barnevernet. Arbeidsformene inkluderer digitale plattformer og hjelpemidler.

Det legges opp til at studentene i betydelig grad tar ansvar for egen læring og for den personlige profesjonelle dannelsen. Studentene skal ha veiledning i praksis av erfarne barnevernsarbeidere.

Gjennom hele studiet skal studentene delta i mentorgruppe som består av en ansatt på universitetet, en praktiker og en ungdom som selv har erfaring med hjelp fra barnevernet. I masteroppgaven skal studentene gjøre et selvstendig forskningsarbeid. Det legges også opp til dagsseminarer der studentene arbeider med integrering og forståelse av undervisningen og av seg selv som framtidig yrkesutøver.

Arbeidsformene vil være preget av en veksling mellom praksisfeltet og universitetet som læringsarena, og slik at disse sees på som komplementerende og gjensidig avhengige læringsarenaer.

Undervisningsspråket er norsk med unntak av noen emner som vil bli undervist på engelsk.

 

 

Vurderingsformer

Det legges opp til variasjon i vurderingsformer, som godkjenning av praksisstudier, skriftlig skoleeksamen, semesteroppgaver individuelt eller i gruppe, muntlig eksamen, hjemmeeksamen individuelt eller i gruppe, samt masteroppgave kombinert med muntlig forsvar av denne.

Egnethet og skikkethet vil bli vurdert etter gjeldende reglement.

 

 

Internasjonalisering

Studiet er rettet mot det norske barnevernet, men vil samtidig ivareta internasjonale perspektiver.

I studiet legges det vekt på å utvikle kunnskap om kultursensitivitet, mangfold, komparative perspektiver på velferdssamfunnet, konsekvenser av globalisering og migrasjon for oppvekst i Norge og det flerkulturelle samfunn. Noen emner vil gå på engelsk, med det formål å tiltrekke oss internasjonale studenter, og mye av pensum/forskningslitteraturen vil være internasjonal.

Institutt for sosiologi og sosialt arbeid har samarbeid med bl.a. Ålborg Universitet (AUU), University of Nebraska (UNO) og University of California, Berkeley. Instituttet arbeider med å etablere nye samarbeidsavtaler med utenlandske universitet i tillegg til de avtalene som allerede foreligger.

Det er lagt til rette for utveksling to ganger i løpet av studiet, i 4. semester og i 9. semester.

I 4. semester inngår praksis i miljøterapeutisk arbeid, juss og et valgemne. Å ha miljøterapeutisk praksis i utlandet vil kunne styrke kunnskapen om faglig og verdimessig grunnlag for miljøterapi i ulike kontekster. Det vil gi ferdigheter til å reflektere over utøvelse, muligheter og begrensninger ved ulike systemer de arbeider innenfor. Jussemnet i forvaltningsrett vil kunne erstattes med juridiske tema knyttet til internasjonal barnerett og barnekonvensjonen. I tillegg vil studenten ta et relevant valgemne ved det universitetet som velges. Samlet sett vil et slikt semester kunne bidra til å styrke den kritiske og etiske bevisstheten til barnevernsarbeideren og bidra til forståelse av hvordan miljøterapeutisk arbeid forstås og utøves i andre land.

Utvekslingen på masternivå er lagt til 9. semester og skal rettes mot tema i masteroppgaven. Studentene står fritt til å ta et relevant valgemne på 10 studiepoeng som erstatning for SO-408, i tillegg til 10 studiepoeng innenfor veiledning. Emner i veiledning finnes i ulike varianter på forskjellige universitet, og det kan bidra til å styrke læringsutbyttet på veilederrollen i ulike kontekster. Studieprogramleder forhåndsgodkjenner emner ved den aktuelle institusjonen før utvekslingen finner sted.

Vilkår for å gå videre i studiet

Vilkår for å kunne fortsette i 2. studieår:

Bestått to av emnene i første semester.

Deltatt i mentorgruppe.

 

Vilkår for å kunne fortsette i 3. studieår:

Fullført og bestått minimum 90 studiepoeng, inkludert 60 studiepoeng fra første studieår.

Deltakelse i mentorgruppe.

 

Vilkår for å kunne fortsette i 4. studieår

Fullført og bestått minimum 150 studiepoeng.

Deltakelse i mentorgruppe.

 

Vilkår for å kunne fortsette i 5. studieår

Bestått metodeemnene.

Bestått emnet i reflekterende praksis, herunder FoU-oppgaven, for å kunne begynne på masteroppgaven.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Utdanningen kvalifiserer både til god profesjonsutøvelse og til fagutvikling. Studieprogrammet kvalifiserer primært for arbeid innenfor kommunalt, statlig og privat barnevern, men også innenfor veilednings- og rådgivningstjenester knyttet til sosialfaglig virksomhet overfor barn og unge, for eksempel innenfor psykisk helse, miljøterapeutisk arbeid i skoler, kriminalforebyggende arbeid, oppfølging og inkluderingsarbeid med enslige mindreårige. Kompetansen på FoU-arbeid kvalifiserer til fagutvikling og innovasjon innenfor tjenesteutvikling knyttet til barn og unge.

Masterprogrammet gir grunnlag for videre forskerutdanning (ph.d.).

Fører til grad

Programmet fører fram til graden Master i barnevern.

Andre opplysninger

Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere i arbeid med barn og unge. Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering, jf. forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning av 30. juni 2006.

Ved opptak må søkere legge fram politiattest.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:28:37