Videreutdanning

Digital veilederutdanning for praksisveiledere i sykepleie

Ønsker du mer kunnskap om veiledning?

10 studiepoeng

3 sykepleiere som sitter ved et bord og snakker sammen

Fakta om programmet

Organisering
Deltid
Oppstart:
Høst 2024
Åpner for søking:
1. mars
Ordinær søknadsfrist:
5. august
Studieplasser:

Dette studiet har ledige plasser

Om studiet

Digital veilederutdanning for praksisveiledere er en videreutdanning tilpasset sykepleiere som veileder studenter i bachelor i sykepleie i kliniske studier. Tilbudet er åpent for sykepleiere som er ansatt i en kommune på Agder.

Videreutdanningen er på 10 studiepoeng på mastergradsnivå, og består av fem samlinger. Oppstartsamling og avslutningssamling er fysiske samlinger lokalisert enten i Arendal, Flekkefjord, Kristiansand og Åmli (avhengig av hvor du får opptak), og det er tre digitale samlinger mellom disse. Det er 20 plasser på hvert studiested.

Hva lærer du?

Innholdet i videreutdanningen vil gi grunnleggende kunnskaper om ulike prinsipper og metoder i individuell veiledning, og vil ta utgangspunkt i studentenes praksiserfaringer. Praksisveiledning vil være sentralt sammen med praktisk yrkesteori. Læringsutbyttene er i tråd med Veiledende retningslinjer for utdanning og kompetansevurdering av praksisveiledere i helse og velferdstjenesten (Universitets- og høgskolerådet, 2018).

Du vil gjennomgå:

• Veiledning
  • Kommunikasjon
  • Læring og læringsprosesser
  • Praktiske prinsipper og metoder i veiledning og praksisveiledning
  • Praktisk yrkesteori
  • Relevante lover og forskrifter

Du vil få:

• kunnskap om sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen veiledning
  • inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i en faglig yrkespraksis i veiledning av studenter
  • inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
  • inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
  • kunnskap om relevante lover og forskrifter for sykepleierutdanning, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering

Du vil lære å:

• planlegge og gjennomføre veiledning individuelt innenfor egen profesjon
  • tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger
  • observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med mål for praksisstudier
  • planlegge og gjennomføre vurdering av måloppnåelse og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
  • analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet
  • anvende ulike veiledningsmodeller og -metoder, studentaktive læringsformer og teknologi-støtte i veiledning
  • kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
  • reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
  • identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler

Oppbygning

Det vil være fysisk oppstarts- og avslutningssamling og tre digitale samlinger.

Undervisnings- og læringsformer:

• Forelesninger
  • Digitale læringsressurser
  • Seminarer
  • Gruppearbeid
  • Obligatorisk arbeidskrav
  • Selvstudium

Arbeidsomfanget er ca. 270 timer. Det er obligatorisk undervisning i emnet.

Dersom du har bestått denne utdanningen kvalifiserer du til opptak på videreutdanningen PED974 Veiledningspedagogikk fokus individ- og gruppenivå I.

Videreutdanningen er på 10 studiepoeng.

Pris

Videreutdanningen er uten studieavgift. Semesteravgift (kr 735,-) og utgifter til pensumlitteratur dekkes av studenten.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltatt på obligatorisk undervisning og levert obligatoriske arbeidskrav.

Undervisningsdatoer

• Mandag 19. august kl. 10-15: Fysisk samling i Kristiansand
  • Onsdag 21. august kl. 10-15: Fysisk samling i Arendal
  • Torsdag 22. august kl. 10-15: Fysisk samling i Flekkefjord
  • Fredag 23. august kl. 10-15: Fysisk samling i Åmli

• Torsdag 19. september kl. 12-15: Digital samling
  • Onsdag 9. oktober kl. 12-15: Digital samling
  • Onsdag 30. oktober kl. 12-15: Digital samling

• Mandag 18. november kl. 10-15: Fysisk samling i Flekkefjord
  • Onsdag 20. november kl. 10-15: Fysisk samling i Kristiansand
  • Torsdag 21. november kl. 10-15: Fysisk samling i Arendal
  • Fredag 22. november kl. 10-15: Fysisk samling i Åmli

Eksamen

Individuell oppgave. Oppgaven gis i begynnelsen av studiet. Vurderingsuttrykket er gradert karakter. Innleveringsdato: tirsdag 3. desember

Med forbehold om endringer.

Studieplan

Se hele studieplanen

Søknad og opptak

Opptakskrav

Bachelorgrad i sykepleie. Søker må være ansatt i en kommune på Agder.

Spørsmål om opptak til studiet?

Slik søker du

Kontakt opptakskontoret: evuopptak@uia.noevuopptak@uia.no