Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Veiledningspedagogikk, helse
  • Veiledningspedagogikk, sykepleiere

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Veiledning
  • Kommunikasjon
  • Læring og læringsprosesser
  • Praktiske prinsipper og metoder i veiledning og praksisveiledning
  • Praktisk yrkesteori
  • Relevante lover og forskrifter

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • Har kunnskap om sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen veiledning  
  • Har inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i en faglig yrkespraksis i veiledning av studenter   
  • Har inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv  
  • Har inngående kunnskap om læring og læringsprosesser  
  • Har kunnskap om relevante lover og forskrifter for sykepleierutdanning, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering  

 

Ferdigheter  

  • kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt innenfor egen profesjon
  • kan tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger  
  • kan observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med mål for praksisstudier
  • kan planlegge og gjennomføre vurdering av måloppnåelse og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
  • kan analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet
  • kan anvende ulike veiledningsmodeller og -metoder, studentaktive læringsformer og teknologi-støtte i veiledning

Generell kompetanse  

  • kan kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen  
  • kan reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis  
  • kan identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltatt på obligatorisk undervisning og levert obligatoriske arbeidskrav, se nærmere informasjon på canvas.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Gruppearbeid
  • Obligatorisk arbeidskrav
  • Selvstudium

Arbeidsomfanget er ca. 270 timer. Det er obligatorisk undervisning i emnet.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell oppgave. Oppgaven gis i begynnelsen av studiet. Vurderingsuttrykket er gradert karakter.

Annen informasjon

Opptak til emnet forutsetter bachelorgrad i sykepleie.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:04:16