SY-922 Digital veilederutdanning for praksisveiledere i sykepleie
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Therese Brastad Koch
- Kristine Haddeland
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Veiledningspedagogikk, helse
- Veiledningspedagogikk, sykepleiere
Undervisningsspråk
NorskInnhold
- Veiledning
- Kommunikasjon
- Læring og læringsprosesser
- Praktiske prinsipper og metoder i veiledning og praksisveiledning
- Praktisk yrkesteori
- Relevante lover og forskrifter
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
- Har kunnskap om sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen veiledning
- Har inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i en faglig yrkespraksis i veiledning av studenter
- Har inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
- Har inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
- Har kunnskap om relevante lover og forskrifter for sykepleierutdanning, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering
Ferdigheter
- kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt innenfor egen profesjon
- kan tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger
- kan observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med mål for praksisstudier
- kan planlegge og gjennomføre vurdering av måloppnåelse og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
- kan analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet
- kan anvende ulike veiledningsmodeller og -metoder, studentaktive læringsformer og teknologi-støtte i veiledning
Generell kompetanse
- kan kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
- kan reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
- kan identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltatt på obligatorisk undervisning og levert obligatoriske arbeidskrav, se nærmere informasjon på canvas.
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Seminarer
- Gruppearbeid
- Obligatorisk arbeidskrav
- Selvstudium
Arbeidsomfanget er ca. 270 timer. Det er obligatorisk undervisning i emnet.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Individuell oppgave. Oppgaven gis i begynnelsen av studiet. Vurderingsuttrykket er gradert karakter.
Annen informasjon
Opptak til emnet forutsetter bachelorgrad i sykepleie.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
30. juni 2024 17:04:16