Hva forventes av meg som student?

- Som student vil du oppleve mye frihet - det gjelder å bruke den riktig, sier UiAs rektor Sunniva Whittaker.

Bildet kan inneholde: briller, sky, smil, himmel, anlegg.

Hun er opptatt av å innfri studentenes ønske om en meningsfull studenttilværelse.

- Som student må du selv være aktiv i egen læring og bidra til å utvikle studiemiljøet.

UiAs rektor brenner nemlig for aktive studenter.

- Forholdet mellom studentene og UiA er som et partnerskap. Vi ønsker at hver og en skal lykkes, sier Whittaker.

Hvor mye tid krever studiene?

Det korte svaret er at som heltidsstudent er det forventet at du studerer tilsvarende en vanlig arbeidsuke - altså 37,5 timer per uke (1600 timer per studieår).

Men:

• Som student vurderes du som kjent ikke utifra hvor mye tid du bruker på studiene, men hvor godt du tilegner deg det du skal lære. I praksis må du bruke den tiden du trenger for å lære det som forventes.
  • Når du skal søke jobb er arbeidsgivere opptatt av hele deg; ikke bare eksamensresultater, men hva slags erfaringer du har med deg ellers, både fra arbeidslivet, frivillig innsats og utenlandsopphold. Det er derfor lurt å tenke gjennom hvordan du kan utvikle din individuelle kompetanse gjennom studietiden.
  • Når du har fått jobb vurderes du blant annet utifra hva du kan, jobben du gjør, hvordan du er og evnen du har til å tilpasse deg nye behov og tilegne deg ny kunnskap i jobben. Dagens samfunn endres raskt, så det å "lære seg å lære" er en vesentlig del av studietiden! Utdanningen er fundamentet som du bygger senere læring på; husk det de gangene du ikke opplever alt like relevant!

Vi har forståelse for at det i dag er veldig vanlig, og gjerne nødvendig, at studenter har en deltidsjobb ved siden av studiene fordi stipend og lån ikke strekker til. Vi mener likevel det er naturlig å påpeke at, som fulltidsstudent, må studiene være din førsteprioritet.

Hva må jeg lære meg?

Gå inn på studieplanen for studiet ditt, og klikk deg videre inn på hvert emne (fag) du skal ta. Her står det hvilket læringsutbytte du forventes å få av studiet, og det er dette du vurderes utifra.

Dette kan hjelpe deg å lese mer bevisst. Altså at du leser for å lære, og ikke for å komme gjennom kapitlet.

Hvordan bør jeg studere?

Vi anbefaler å snakke med faglærer eller studieprogramleder om dette, siden det kan være ulikt fra studium til studium, og emne til emne.

Det er også veldig personavhengig om man foretrekker å jobbe sammen med andre i kollokviegruppe eller alene, på en stille lesesal eller i en folksom kantine, 8-16 eller på kvelder og i helger. Men det er fullt mulig å være en dyktig student og samtidig ha mye tid til andre aktiviteter dersom du disponerer tiden godt, og følger en god plan.

Vi anbefaler derfor i alle fall å ha et bevisst forhold til disse tingene:

• Kurs i studieteknikk/studiestrategi anbefales. Bruk den tiden kurset tar, for å kunne tilegne deg kunnskap på en mer effektiv måte.
  • Uansett hvilken struktur du ønsker, eller hvor stor grad av struktur du trenger; gjør et bevisst valg så ikke du bare ender opp med å være heldøgnsstudent fordi du ikke ikke har en plan for dagen og uka. Skippertak er heller ingen god strategi.
  • Ingen er egentlig gode til å gjøre flere ting på en gang. Unngå multitasking, og jobb bevisst med å øve opp konsentrasjonsevnen. Ha et bevisst forhold til sosiale medier; det kan være veldig forstyrrende for lesingen. Ta heller ofte pauser.
  • Test deg selv, og finn ut hvordan og når du jobber best: Hjemme, på campus, i grupper eller alene, ved å lese, finne svar på spørsmål/oppgaver, eller lage tankekart?

Bør jeg engasjere meg utenom studiene?

Ja, engasjer deg både i studiene og studiemiljøet! Som student har du stor påvirkningskraft.

Studentforeninger, studentverv og studentaktiviteter ved UiA

Vis interesse og utnytt studietiden. Utfordre både deg selv og de rundt deg.

Vis respekt til dine medstudenter og forelesere slik du selv ønsker å bli respektert. Husk at du som student inngår i et sosialt fellesskap. Ta hensyn til både medstudenter og forelesere, og forvent det samme fra dem.

Si ifra hvis du ser eller opplever uønskede forhold.

Hvordan holde motivasjonen oppe?

I løpet av studietiden vil du kunne oppleve at motivasjonen ikke er helt på topp hele tiden. Da er det viktig å huske at all kunnskap er nyttig og at jo mer man fordyper seg i et fag, jo lettere er det å forstå sammenhengen og betydningen av enkeltemner for faget som helhet.

Vi lever i omskiftelige tider, og uansett hva du studerer må du belage deg på å fylle på med ny kunnskap og nye ferdigheter gjennom hele livet. Kanskje innenfor samme fagområde – kanskje innenfor helt andre fagområder. Vær bevisst på hvordan du selv lærer best, og bevar nysgjerrigheten.

Å finne glede i å lære nye ting vil være avgjørende for deg både i studietiden og senere i livet.

Publisert 26. mars 2024 - Sist endret 12. juni 2024