Profesjoner i samspill – PROFUND

PROFUND er et tverrfaglig samarbeid mellom profesjonsutdanningene sykepleie, sosionom, vernepleie, barnevern, lærer og barnehagelærer. Gjennom seminarer, diskusjoner, arbeid med case og praksis får studentene kjennskap til hverandres samfunnsmandat og profesjonsforståelse som en del av utviklingen av egen profesjonsidentitet. PROFUNDs mandat er å gjøre studentene bedre i stand til å samarbeide med andre profesjoner i sitt framtidige yrke.

Organisering av PROFUND

Prosjektledere

Felles undervisning

Første studieår

I september hvert år (onsdag i uke 38) er det tverrprofesjonell undervisning for studenter fra sykepleie-, vernepleie-, sosionom-, barnevern, grunnskole- og barnehagelærerutdanningene.

Målet med undervisningen Profesjoner i samspill 1 er å gi studentene kunnskap om hverandres profesjoner. Dette som et bidrag til en kvalifisering for tverrprofesjonelt samarbeid i deres framtidige yrke. 

Andre studieår

I februar hvert år (mandag i uke 6) arrangerer PROFUND felles undervisning for andreårsstudenter fra de seks profesjonsutdanningene som er med i samarbeidet. Profesjoner i samspill 2 arrangeres i samarbeid med ABUP ved Sørlandets sykehus og temaet er Tidlig innsats for barns psykiske helse.

Målsettingen med undervisningen er å gi studentene kunnskap om et viktig tema, samtidig som de får kjennskap til hverandres profesjoner gjennom et tverrfaglig gruppearbeid med utgangspunkt i en case. Dagen avsluttes med en panelsamtale med deltakelse fra eksperter fra praksisfeltet.

Tredje studieår

I januar hvert år (torsdag i uke 3) arrangerer PROFUND felles undervisning i for studenter i tredje studieår fra sykepleie-, vernepleie-, sosionom-, barnevern, grunnskole- og barnehagelærerutdanningene.

Andre møtepunkter

Ulike profesjoner i møte med vold og overgrep mot barn og unge

PROFUND inviterer 2. årsstudenter fra vernepleie, sosionom, barnevern, GLU1-7 og barnehagelærerutdanningen til felles undervisning om ulike profesjoner i møte med vold og overgrep mot barn og unge. Undervisningen foregår i vårsemesteret.

Verdensdagen for selvmordsforebygging

PROFUND er representert i arbeidsgruppa som planlegger og gjennomfører et seminar på verdensdagen for selvmordsforebygging i september hvert år. Seminaret samler over 200 deltakere fra relevante fagfelt på Agder og omkring 100 studenter fra de ulike profesjonsutdanningene.

Spill og læring

Barnehagelærerutdanningen og faglærere og studenter i Multimedia gjennomfører hver vår et prosjekt der studentene samarbeider om å lage digitale spill for barn i barnehagen. I forbindelse med prosjektet får alle studentene en innføring i spillteori. Spillene prøves ut i barnehagen og av medstudenter før de evalueres av faglærer.

Samarbeid om master-, bacheloroppgave og andre arbeidskrav

Kunnskap på tvers av profesjoner kan utvikles ved å la studenter samarbeide om arbeidskrav på ulike nivå. Representanter for grunnskolelærer-, barnehagelærer- og ingeniørutdanningen planlegger et pilotprosjekt for å la noen studenter fra disse utdanningene samarbeide om en bacheloroppgave innenfor temaet Skole- barnehagebygg. 

Sosionomutdanningen gjennomfører arbeidskrav innenfor temaet Tverrfaglig samarbeid der man forutsetter at studentene skal løse oppgaven i samarbeid med studenter fra en eller flere andre profesjonsutdanninger.

Mål

Målsettingen med PROFUND er

  • å bidra til at barn, foreldre, pasienter, brukere og pårørende møter kompetente profesjonsutøvere som samarbeider godt fordi de har kjennskap til hverandres profesjoner
  • å følge opp studieplaner for de ulike utdanninger, hvor kjennskap til andre profesjoner er et tydelig læringsutbytte
  • å styrke det regionale samarbeidet om våre profesjonsutdanninger i tett dialog med SSHF og andre sentrale samarbeidsparter
  • å skape økt oppmerksomhet omkring profesjonsutdanningenes betydning for universitetet og for regionen

Arbeidsgruppa

Bilde av Camilla Herlofsen
Institutt for pedagogikk
E-post
camilla.herlofsen@uia.no
Telefon
+47 38 14 17 11
Bilde av Ottar Michael Michaelsen
Avdeling for lærerutdanning
E-post
ottar.michaelsen@uia.no
Telefon
+47 38 14 10 65
Bilde av Anne Karin Vikstøl Olsen
Institutt for pedagogikk
E-post
anne.k.olsen@uia.no
Telefon
+47 38 14 12 23
Institutt for sosiologi og sosialt arbeid
E-post
mette.f.kvammen@uia.no
Telefon
+47 38 14 17 19
Bilde av Ellen Dahl Gundersen
Institutt for helse- og sykepleiefag
E-post
ellen.dahl.gundersen@uia.no
Telefon
+47 38 14 22 66
Bilde av Kristian Leonard Melby
Institutt for psykososial helse
E-post
kristian.melby@uia.no
Telefon
+47 37 23 33 34