Bestemmelser om organisering av fakultetene ved UiA

Vedtatt av styret for Universitetet i Agder 1. februar 2023, og erstatter instruks for fakultetsstyret og instruks for dekan vedtatt av styret for Universitetet i Agder 17. juni 2019 og 22. september 2011.

Fakultetsstyret

Fakultetsstyret er fakultetets øverste organ, og har det overordnende ansvaret for den administrative og vitenskapelige organisering, fakultetets kvalitetsarbeid og utvikling av studieporteføljen. Alle beslutninger som treffes i fakultetsstyret, treffes etter delegasjon fra universitetsstyret og på dettes ansvar.

1. Fakultetsstyret fatter vedtak i følgende saker:

a) fastsette organiseringen internt i fakultetet

b) strategiplan og årlige handlingsplaner for fakultetets virksomhet

c) organisering av fakultetets kvalitetsarbeid og rapportering i henhold til universitetets kvalitetssystem

d) endringer av studieplaner i samsvar med forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder

e) disponering av fakultetets budsjett

2. Fakultetsstyret skal uttale seg til universitetsstyret eller et institusjonsutvalg i følgende saker:

a) etablering og nedlegging av studier der fakultetsstyret ikke selv har myndighet til å fatte vedtak

b) utfyllende regler for fakultetets ph.d.-programmer

c) utlysning og tilsetting i faste undervisnings- og forskningsstillinger ved fakultetet

d) andre saker der universitetsledelsen, universitetsstyret eller et institusjonsutvalg ber om uttalelse

3. Fakultetsstyret skal også:

a) føre tilsyn med kvaliteten i fakultetets studier og emner og FoU-virksomhet

b) påse at de administrative støttetjenestene ved fakultetet fungerer på en tilfredsstillende måte

c) påse at universitetets personalpolitikk følges opp på fakultetet og at ansattes arbeidsmiljø og studentenes læringsmiljø er fullt forsvarlig

4. Delegasjon

Fakultetsstyret kan delegere sin myndighet til styreleder og/eller dekan med mindre annet følger av denne instruks, eller annet regelverk eller vedtak fastsatt av overordnet organ.

Følgende punkter kan ikke delegeres: 1a, b, c, d, e og 2a, b, c.

Pkt. 2 c kan ikke delegeres når det gjelder utlysning av fast stilling med mindre en slik delegasjon er hjemlet i spesifikk styresak som omhandler utlysning/ansettelse i aktuelt fagområde/stillingskategori.

Ansettelse/forlengelse i midlertidige stillinger kan delegeres med unntak for saker der midlertidig ansettelse /forlengelse kan gi sterkt stillingsvern og rett til fast ansettelse ved Universitetet i Agder.

Eventuell adgang til videre delegasjon fra dekan til instituttleder og fakultetsdirektør skal framgå av fakultetsstyrets vedtak.

5. Sammensetning og funksjonstid

Fakultetsstyret består av:

• ekstern styreleder, oppnevnt av universitetsstyret
  • tre representanter for de faste vitenskapelige ansatte
  • en representant for midlertidige vitenskapelig ansatte
  • en representant for ansatte i teknisk/administrativ stilling
  • to studentrepresentanter
  • en ekstern representant, oppnevnt av universitetsstyret
  • en representant fra et annet fakultet, oppnevnt av universitetsstyret

Studentene og representanten for de midlertidige vitenskapelig ansatte oppnevnes for ett år, øvrige medlemmer for fire år.

Fakultetene skal nominere følgende kandidater etter prosedyrer fastsatt av Universitetsdirektøren:

• styreleder
  • eksternt styremedlem
  • medlem fra annet fakultet

6. Andre bestemmelser

Dekan er sekretær for fakultetsstyret.

Fakultetsstyrets møter skal følge Instruks om forretningsorden for kollegiale organer ved Universitetet i Agder.

Dekan

Dekan er fakultetets daglige leder, med ansvar for faglig og administrativ virksomhet i samsvar med de rammer og pålegg som er gitt av rektor, universitetsdirektør og fakultetsstyret. Dekan er ansvarlig overfor rektor i alle saker som ikke er tillagt universitetsdirektørens ansvarsområde i henhold til Universitets- og høyskoleloven § 10-3. I disse sakene er dekan ansvarlig overfor universitetsdirektøren.

Dekanen har ansvar for at virksomheten ved fakultet utøves i samsvar med lover, forskrifter, reglementer, avtaler og retningslinjer gitt av overordnet myndighet og universitets organer.

Dekan har HMS- og personalansvar for alle ansatte på fakultetet, og har direkte personalansvar for instituttledere og fakultetsdirektør.

Dekan utøver sitt ansvar blant annet gjennom å delegere oppgaver til instituttledere og fakultetsdirektør.

Dekan er fakultetsstyrets sekretær og har ansvaret for å iverksette fakultetsstyrets vedtak.

Fakultetsdirektør

Fakultetsdirektør er leder for fakultetsadministrasjonen og rapporterer til dekan.

Etter delegasjon fra dekan utfører fakultetsdirektør følgende oppgaver:

a) lede, koordinere, organisere og utvikle den administrative delen av virksomheten

b) oppfølging av HMS-oppgaver.

c) påse at den administrative virksomheten ved fakultet utøves i samsvar med lover, forskrifter, reglementer, avtaler og retningslinjer gitt av overordnet myndighet og universitets organer

d) sørge for god og effektiv gjennomføring av fakultetets økonomi- og personalforvaltning, studie- og forskningsadministrasjon, samt øvrig administrativ virksomhet

e) legge til rette for samarbeidet med tjenestemannsorganisasjoner og vernetjenesten

Instituttleder

Instruks for instituttleder vedtatt av universitetsstyret 22. september 2011 med endringer vedtatt av universitetsstyret 7. mars 2018 er ikke endret i disse bestemmelser.

Publisert 10. mai 2024 - Sist endret 10. mai 2024