Instruks for instituttleder

Vedtatt av universitetsstyret 22.09.2011 med endringer vedtatt av universitetsstyret 07.03.2018 (med virkning fra 01.08.2018).

Instituttledere utgjør sammen med dekan og fakultetsdirektør, fakultetets ledergruppe. Instituttleder er nærmeste faglige leder for alle tilsatte i undervisnings- og forskerstilling på instituttet.  Instituttleder samarbeider med dekan og fakultetsdirektør i utøvelsen av sine lederoppgaver. Eventuell delegasjon av oppgaver fra fakultetsdirektør skal skje i samråd med dekan.

Ansvar og oppgaver

1. Generell faglig ledelse

Instituttleder skal lede all vitenskapelig virksomhet på instituttet, herunder bidra til god sammenheng mellom utdanning og forskning, gjennom å:

a) lede det strategiske arbeidet ved instituttet, gi innspill til fakultetets strategiplan og implementere fakultetets strategiplan på instituttet
b) lede instituttets kontakt med arbeids- og samfunnsliv
c) lede instituttets internasjonale arbeid
d) fastsette arbeidsplan for tilsatte i undervisnings- og forskningsstillinger på instituttet sammen med den enkelte tilsatte og etter innspill fra studieprogramleder/ph.d.-programleder og forskningsgruppeleder
e) sørge for et godt arbeidsmiljø på instituttet
f) legge til rette for at de tilsatte får nødvendig informasjon for å kunne utføre sine arbeidsoppgaver
g) ha ansvar for medarbeidersamtaler med tilsatte i undervisnings- og forskningsstilling på instituttet og oppfølgingssamtaler med ph.d.-kandidater som ikke er tilsatt ved UiA
h) arbeide med rekruttering, kompetanseheving og karriereutvikling
i) arbeide for likestilling og mangfold på instituttet
j) følge opp universitetets arbeid mot mobbing og trakassering med forebyggende arbeid, og delta i behandling av varsler og bekymringsmeldinger knyttet til slike saker

2. Utdanningsledelse

Instituttleder skal være pådriver for utdanning av høy kvalitet gjennom å:

a) lede utvikling og avgrensning av instituttets studie- og emneportefølje, herunder etter- og videreutdanning
b) videreutvikle internasjonalisering av instituttets studietilbud
c) utnytte lokale, nasjonale og internasjonale ordninger for finansiering av utviklingstiltak i studier og emner
d) videreutvikle samarbeid med arbeids- og samfunnsliv, blant annet gjennom ulike former for studenttilknytning i studieprogrammene
e) stimulere til å ta i bruk nye undervisnings- og vurderingsformer og ny teknologi i instituttets studietilbud
f) lede instituttets kvalitetsarbeid i samsvar med universitetets kvalitetssystem, og påse at resultatene fra kvalitetsarbeidet følges opp eller bringes videre til relevant beslutningsorgan
g) samarbeide med ph.d.-programleder og eventuelle ledere for ph.d.-spesialiseringer om utvikling av fakultetets ph.d.-program
h) samarbeide med studieledere for lærerutdanningene og påse at det utpekes fagkoordinatorer som medvirker til utvikling av den enkelte lærerutdanning
i) stimulere til deltakelse i universitetets meritteringsordning
j) ta initiativ til at felles problemstillinger som gjelder studiekvalitet og læringsmiljø tas opp på instituttet
k) legge til rette for et godt læringsmiljø på instituttet
l) bidra til godt samarbeid mellom ansatte, studenter og studenttillitsvalgte, og legge til rette for at studenter kan bidra aktivt i utviklingen av studietilbudene

3. Forskningsledelse

Instituttleder skal være pådriver for forskning av høy kvalitet gjennom å:

a) stimulere til publisering av forskningsresultater i relevante kanaler
b) bidra til utvikling og prioritering av større FoU-satsinger innen instituttets fagområder
c) tilrettelegge for søknader om ekstern finansiering av FoU
d) bidra til å utvikle instituttets faglige nettverk, nasjonalt og internasjonalt
e) stimulere til at forskningsresultater formidles, at instituttets forskere deltar i samfunnsdebatten og at forskningsresultater gjøres tilgjengelig for bruk i samfunnet
f) lede instituttets arbeid med kvalitetssikring av forskningen og påse at resultater fra kvalitetsarbeidet følges opp
g) påse at instituttets forskning skjer i samsvar med anerkjente forskningsetiske normer
h) bidra til at studenter inkluderes i FoU-arbeid på instituttet

Publisert 10. mai 2024 - Sist endret 10. mai 2024