English version of this page

"Røde flagg" rundt studiestart

Har du sett en slik plakat på et av toalettene på campus? Den er en del av UiAs nye kampanje for å forebygge seksuell trakassering blant studenter. Kampanjen varer til og med 23. august.

Person henger opp plakat på dør.

Ida Kjølsø henger opp en av de fem ulike plakatene som er laget til kampanjen, både på norsk og engelsk. (Foto: UiA Senter for likestilling)

Av Kristin Marie Skaar
Publisert 7. aug. 2024 - Sist endret 8. aug. 2024

Snart inntar gamle og nye studenter campus, med ambisjoner og forventninger til seg selv, medstudenter, ansatte og universitetet. Studiestart er et tidspunkt hvor sosiale normer og vennskap blir etablert, og vi jobber mye for at du skal bli godt tatt imot.

5. august lanserte derfor UiA en «Red Flag»-kampanje, et pilotprosjekt forankret i UiAs læringsmiljøutvalg og likestillings- og inkluderingsutvalget. Kampanjen har som mål å forebygge seksuell trakassering blant studenter.

Kampanjen er et initiativ fra studentene selv, og et resultat av tett samarbeid med STA, SiA og Nok. Agder. Det hele koordineres av Senter for likestilling ved UiA, med midler fra revidert nasjonalbudsjett for 2023.

Studiestart er en viktig periode

- Vi er stolte av å presentere en kampanje som setter søkelys på å ansvarliggjøre og bevisstgjøre heller enn å rette fokus mot de utsatte, forteller Ida Kjølsø, prosjektleder for kampanjen og rådgiver ved Senter for likestilling.

Kampanjen innebærer blant annet fysiske og digitale plakater på norsk og engelsk, buttons, innhold på sosiale medier, en interaktiv stand og kronikker.

Bildet kan inneholde: font, magenta, parallell, plakat.
Ulike plakater på både norsk og engelsk om tematikken henger nå på ulike student-toaletter på begge campus. (Faksimile: UiA)

Ved å introdusere kampanjen i studiestartperioden, ønsker UiA å oppmuntre til respektfull oppførsel og bygge en trygg og inkluderende campuskultur fra starten av.

- Som utdanningsinstitusjon som samler flere tusen unge er det viktig at også vi arbeider mot denne tematikken. Å kjøre kampanjen rundt studiestart gir oss en unik mulighet til å forankre UiAs verdier og holdninger blant både nye og tilbakevendende studenter, sier Hilde Inntjore, viserektor for utdanning og leder av UiAs læringsmiljøutvalg.

Hva er "rødt flagg"?

Begrepet rødt flagg, eller «red flag», brukes hyppig blant unge, og beskriver personer, holdninger eller handlinger man bør ta avstand fra. Kjennetegn på red-flags inkluderer ord som ubehag, upassende og umoralsk.

Motsatsen til et red flag er et grønt flag, altså en green flag. Dette er personer, holdninger eller handlinger man søker etter eller ønsker ha rundt seg, kjennetegnet av egenskaper som «snill», «respektfull», «hjelpsom» og «empatisk».

Kilde: UiA / Senter for likestilling

Vil du være med og fronte budskapet?

På stand i Vrimlehallen i Kristiansand og i Gada i Grimstad kan du få tak i egne kampanje-buttons.

- Ved å bruke buttons kan både studenter og ansatte bidra til å synliggjøre kampanjen og skape en "snakkis", enten det er på campus eller andre arenaer, sier Kjølsø.

Spørsmål til kampanjen?

Rådgiver