Slik blir du møtt som ny student

Hvem, hva, hvor? Fortvil ikke. UiA og samarbeidspartnere står klare til å ta deg imot til studiestart!

Bilde av alle aktørene smilende ved siden av hverandre i Vrimlehallen på UiA i Krsand.

Illustrasjon av studiestart 2023.

Foto: UiA
Av Kristin Marie Skaar
Publisert 2. juli 2024 - Sist endret 2. juli 2024

Som fersk student er det mye nytt i starten, med utallige aktiviteter, verktøy og stort og smått du skal få oversikt over. Her får du heldigvis god hjelp på veien.

Førsteårsstudenter får også tilbud om fadder, og du blir kontaktet i løpet av helga før studiestart i august.

Mer om fadderordningen på UiA

Bilde av alle aktørene smilende ved siden av hverandre
Denne gjengen og mange flere står klare for deg til studiestart! f.v. Emil Gudelis i Studentorganisasjonen i Agder (STA), Gro Hodne Gundersen, prosjektleder for studiestart ved UiA, Helene Fredheim, leder for Velferdstinget i Agder, Eli Marie Røkenes, leder for UiA Hjelp, Tobias Isbrand og Even Alexander Pripp, UiA Hjelp, Olea Norset, leder for Agder-prosjektet Studenttrivsel og Sunniva Flak Fekjær, studentlivskoordinator i Studentskipnaden i Agder (SiA).

Studenthub: Få svar på alt du lurer på

Sentralt plassert i Vrimlehallen på campus Kristiansand og Gada på campus Grimstad finner du Studenthuben, fra og med studiestart:

•    Mandag - fredag kl. 08 – 13
•    Periode: 12. – 23. august

Her står UiA-ansatte og studentansatte fra Studentskipnaden i Agder (SiA) klare med hvite t-skjorter og vil svare på det du lurer på.

- Vi gleder oss til å være tett på studentene i denne perioden. Du kan få svar på alt stort og smått som du lurer på, og vi hjelper deg eller henviser deg videre, sier Eli Marie Røkenes, leder for UiA Hjelp, som er UiAs førstelinje for støtte og veiledning i studiehverdagen.

Tjenestetorget: Få oversikt over nyttige studenttjenester

Ved siden av Studenthuben finner du tjenestetorget, som består ulike stands som viser fram ulike relevante studenttjenester. Her får du vite mer om:

Sjekk også ut oversikten og appen SiA Studentliv, som har oversikt over studentarrangementer og alt det sosiale du kan være med på som student i Grimstad og Kristiansand – både rundt studiestart og resten av året.

Alt om studiestart ved UiA

Bilde av de to lederne for fadderstyrene i Grimstad og Krsand 2024
Mia Aabrekk (t.v.) er fadderstyreleder i Grimstad og Marianne Elden Haugland er fadderstyreleder i Kristiansand. De gleder seg og står klare med fadder til alle førsteårsstudenter.

Trygghet som student

- Trygghet er fellesnevneren for alt vi gjør her, sier Gro Hodne Gundersen, prosjektleder for studiestart ved UiA.

Hun anbefaler alle studenter å benytte seg av tilbudene rundt studiestart, som skal bidra til at du får en god start på studenttilværelsen.

Ideen om Studenthub og tjenestetorget ble til gjennom felles idemyldring mellom både studenter, ansatte i UiA og SiA og Agder-prosjektet Studenttrivsel.

- Studentene vet best hva som trengs, og behovet for et samlested der man kan finne alt i starten er noe vi får tilbakemelding på, sier Emil Gudelis i studentorganisasjonen i Agder (STA).

Leder for Studenttrivsel, Olea Magdalena Norset, er imponert over de konkrete tiltakene som har blitt til i samarbeid med de ulike aktørene:

- Studentperspektivet er avgjørende her, og vi har et godt samspill mellom studenter og de andre aktørene. Slik skal vi sikre trivsel, tilhørighet og god informasjon til studenter, sier hun.