Denne utdanningen sikret Kristine fast jobb

Ett år før hun var ferdig med utdanningen i fornybar energi, ble Kristine Lehrmann Solvang (26) fast ansatt hos Å Energi.

Kvinne som står i en sal

Interesse for bærekraft, store jobbmuligheter og godt studiemiljø gjorde at Kristine Lehrmann Solvang valgte utdanningen i fornybar energi på UiA i Grimstad. Alle foto i saken: Damares Stenbakk

Av Damares Stenbakk
Publisert 16. apr. 2024 - Sist endret 18. apr. 2024

– Jeg valgte å studere fornybar energi fordi jeg vil bidra til en løsning av klimaproblemet og jobbe mot en mer bærekraftig fremtid.

Det sier Kristine Lehrmann Solvang. Hun ble ferdig med en master i fornybar energi på Universitetet i Agder (UiA) i mai. Etter at hun fullførte et summer internship hos Å Energi, fikk hun tilbud om fast jobb som forretningsutvikler.

Fornybar energi er en teknologiutdanning i Grimstad som handler om forskjellige måter å få energi fra kilder som vann, vind og sol. Gjennom utdanningen lærer du å jobbe praktisk med elkraft, bioenergi, batteriteknologi og forbrenningsteknikk.

Flere jobbmuligheter

Nesten alle av Kristines medstudenter fra UiA har sikret seg fast jobb etter studiene. Energibransjen trenger flere kloke hoder for å nå klimamålene i 2030 og 2050.

– Det er viktig å forstå hvordan vi kan jobbe for å utvikle et samfunn som bruker mer fornybar energi. I studiet lærer du for eksempel hvordan man produserer strømmen vi bruker. Det er veldig spennende, sier hun.

Portrettbilde av en kvinne
Med en master i fornybar energi kan du kalle deg selv sivilingeniør. – Det gir deg mange karrieremuligheter, sier Kristine.

Store prosjekter

Nå ser Kristine hvor godt utdanningen har rustet henne for arbeidslivet. En typisk arbeidsdag som forretningsutvikler i Å Energi er å håndtere store prosjekter.

– Den siste måneden har jeg jobbet med et større prosjekt om bakkemontert solkraft. Dette er anlegg som vil kreve mye plass og smarte løsninger. Da er det ekstra gøy å jobbe med fornybare løsninger når det er så aktuelt og viktig, sier Solvang.

Tar du en bachelorgrad i fornybar energi på UiA, kan du velge mellom energiteknikk (varmesystemer, maskiner, bygg), elkraftteknikk (strøm, energi) eller batteriteknologi (batterisystemer, battericeller, energilagring). Du kan også spesialisere deg på et område når du skriver masteroppgaven din. Selv skrev Solvang om batteriteknologi.

Kvinne sitter på et kontor med pc
– Under bachelorgraden valgte jeg elkraftteknikk fordi jeg ville jobbe med strøm og kraft. Mens masteroppgaven min rettet seg mot batteriteknologi, sier Solvang.

Godt miljø

26-åringen er ikke i tvil om hvorfor hun valgte å studere i Grimstad.

– Det er et lite sted med et godt miljø, der man blir fort kjent med mange. Du kan gå til alt i Grimstad og det er alltid noe å finne på. Går du ut på byen kjenner du alle, og du kan henge med hvem du vil. Sørlandet generelt har fine turterreng og mange fine folk, sier hun.

Men kan alle studere dette? Svaret er ja, men du må være interessert, mener Solvang. Selv ble hun inspirert av sine foreldre som er maskiningeniører.

– Du har for eksempel fagene matte og fysikk som du kjenner fra videregående. Om du ikke har en god studiemetode på universitetet kan disse fagene bli krevende, sier hun.

God hjelp under studiene

UiA tilbyr gratis hjelp i matematikk og skriving av akademiske oppgaver til alle studenter. Visste du at UiA-studenter fikk lavest strykprosent i matte i fjor?

Ta en bachelor i fornybar energi

Du kan også ta en master i fornybar energi på UiA

Praksis og internship-muligheter? Se alle ledige stillinger her