English version of this page

Institutt for global utvikling og samfunnsplanlegging

Institutt for global utvikling og samfunnsplanlegging tilbyr kurs relatert til by- og regional planlegging og kommunikasjon nasjonalt og internasjonalt, og utviklingen i det globale sør.

Byplanleggere foran modellby

Om instituttet

Instituttets fagstab består av forskere med undervisnings- og forskningserfaring innen fattigdomsproblematikk, globalisering og politisk økonomi, stat- og velferdspolitikk i Sør, rural/urban migrasjon, naturkatastrofer og krisehåndtering, klima- og miljøproblematikk, sosiale bevegelser, kjønn, integrering og mobilitet, by- og regionalplanlegging, stedsutvikling, deltakelsesprosesser.

Instituttet har siden oppstarten hatt sterkt fokus på å bygge internasjonale nettverk. Innen utviklingsfeltet har vi i dag et bredt samarbeid med universiteter og forskningsmiljøer i Afrika, Asia og Sør-Amerika. Samfunnsplanlegging- og kommunikasjonsfeltet har tilsvarende samarbeid med europeiske og nord-amerikanske miljøer.