English version of this page

Monika Øgård

Stipendiat
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 38141745
Mobiltelefon
+4741213047
Kontor E1222 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Jeg er utdannet yrkesfaglærer og er ansatt som universitetslektor ved institutt for pedagogikk. I 2020 fullførte jeg master i yrkespedagogikk. Fra tidligere har jeg en master i ledelse fra 2009. I dag er jeg stipendiat i pedagogikk hvor jeg forsker på faget Yrkesfaglig fordypning. 

Min arbeidserfaring har jeg fra videregående skole, både som yrkesfaglærer og avdelingsleder. I tillegg har jeg erfaring som leder i næringslivet.  

 

Forskning

Faglige interesser

Faglig er jeg spesielt engasjert i yrkesfag, med fokus på hvordan elevene kan oppleve mestring.

"Boundary learning" er et tema som engasjerer meg, med særskilt interesse for faget yrkesfaglig fordypning. 

Andre temaer jeg engasjerer meg i:

  • Lærer-elev relasjon
  • Skoleutvikling 
  • Skoleledelse
  • Danning 

Undervisning

Ped9002 Yrkesfaglig fordypning for yrkesfaglærere

Desentralisert kompetanseutvikling

Kort biografi

Avdelingsleder Dahlske videregående skole

Yrkesfaglærer Dahlske videregående skole

 

Publikasjoner

  • Johannesen, Hedvig Skonhoft; Kverneggen, Kari-Anne Helleberg & Øgård, Monika (2022). Læring på tvers: Hvordan kan yrkesfaglæreren legge til rette for boundary learning for elever i arbeidslivspraksis? Nordic Journal of Vocational Education and Training. ISSN 2242-458X. 12(1), s. 51–75. doi: 10.3384/njvet.2242-458X.2212151. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Øgård, Monika (2024). Yrkesfaglig fordypning: Muligheter, elevens rolle og vurdering i faget .
  • Øgård, Monika; Bjelland, Aina & Henriksen, Linn Wenche Topstad (2023). Vurdering, metoder og utviklingsarbeid.
  • Øgård, Monika; Bjelland, Aina & Henriksen, Linn Wenche Topstad (2023). Profesjonsfellesskap og vurdering i skolen.
  • Øgård, Monika (2023). Vurdering og elevmedvirkning.
  • Kostøl, Elin Marie Frivold; Matre, Marianne Engen; Schønberg, Hilde Wallerud; Øgård, Monika; Lund, Ingrid & Haldammen, Eva Nordby [Vis alle 32 forfattere av denne artikkelen] (2023). Stopp nedbemanningen i skolen. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Øgård, Monika & Kari-Anne, Kverneggen (2023). Yrkesfaglig fordypning: muligheter og handlingsrom Kurs Sørlandske lærerstevne .
  • Øgård, Monika (2023). Hvordan kan vurdering utøves i yrkesfaglig fordypning slik at den blir en integrert del av elevenes opplæring? Fagdag Menn i Helse.
  • Øgård, Monika & Hillen, Prof. Andrea Stefanie (2022). Experiences made with ‘subject matter assignments’ as boundary objects in VET education .
  • Kverneggen, Kari-Anne Helleberg & Øgård, Monika (2021). Nå må skole og arbeidsliv stille opp for yrkesfagelevene . Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Kverneggen, Kari-Anne Helleberg & Øgård, Monika (2021). 'Boundary learning' mellom læringskontekstene bedrift og skole.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:14