English version of this page

Monica Strømland

Universitetslektor
Institutt for psykososial helse
Telefon
+47 37233130
Mobiltelefon
+4791565389
Kontor C5022 (Jon Lilletuns vei 9, 4879 Grimstad, Norway)

Ansvarsområde

Universitetslektor Institutt for Psykososial Helse (2020-)

Prosjektansvarlig, Dannelse for Barnevern, Institutt for Sosiologi og sosialt arbeid (2020)

Stipendiat Ph.D ved Institutt for psykososial helse Universitetet i Agder (2017-2020)

Forsker Sørlandet Sykehus avd. ABUP (2016-2019)

Master i Offentlig politikk og ledelse (2015)

Bachelor i statsvitenskap (2011)

 

Forskning

Filosofi om sosial rettferdighet - John Rawls og Martha C. Nussbaum

Barns rettigheter 

Menneskerettigheter

Barnevern

Recovery som metode innen psykisk helsehjelp

 

Faglige interesser

Livsvilkår og verdighet

Rettigheter og rettighetstenkning

Politisk filosofi

Etikk

Formidling

Lørdagsuniversitetet (2018): "Erfaringer med mobbing. Hvordan kan vi bruke smertefulle erfaringer med mobbing til å gjøre en bedre jobb og sikre alle barn og unge retten til læring i et trygt og godt skolemiljø?" (2018)

Intervju (2019): Barns rettigheter, gjør vi nok? 

Leserinnlegg Agderposten (2019): Gammel ide i ny innpakning? Jan Georg Friesinger, Monica Strømland og Inger Beate Larsen 

 

Undervisning

Emneansvar for masteroppgave i psykososial helse ME-504

Emneansvar for Organisering og samhandling i tjenestene PSY-419/915

Barns rettigheter 

Menneskerettigheter

Samfunnsvitenskap 

Publikasjoner

  • Strømland, Monica; Bahus, Marianne & Andersen, Anders Johan Wickstrøm (2023). “What’s the Purpose of Having a Say If I Cannot Participate?” A Qualitative Study of Young People’s Experiences of Being Heard and to Participate in Decision-Making Processes in Norwegian Child Welfare Services. The International Journal of Children's Rights. ISSN 0927-5568. 31(3), s. 729–755. doi: 10.1163/15718182-31030007.
  • Strømland, Monica; Bahus, Marianne & Andersen, Anders Johan W. (2022). Too Vulnerable to Participate? A Systematic Literature Review of the Gap between a Right to Participate and Participation, in Welfare Services. Journal of Human Rights Practice. ISSN 1757-9619. 14(1), s. 331–351. doi: 10.1093/jhuman/huab061.
  • Larsen, Inger Beate; Friesinger, Jan Georg; Strømland, Monica & Topor, Alain Pierre (2021). You realise you are better when you want to live, want to go out, want to see people: Recovery as assemblage. International Journal of Social Psychiatry. ISSN 0020-7640. s. 1–8. doi: 10.1177/00207640211019452. Fulltekst i vitenarkiv
  • Strømland, Monica; Andersen, Anders Johan W.; Johansen, Venke Frederike & Bahus, Marianne (2019). In Your Best Interest. A Discussion of How Capability Approach Could be Used as a Guideline to Strengthen and Supplement the Principle of the Child’s Best Interests. The International Journal of Children's Rights. ISSN 0927-5568. 27(3), s. 517–544. doi: 10.1163/15718182-02703009.

Se alle arbeider i Cristin

  • Lindvig, Gunnhild Ruud; Kogstad, Ragnfrid Eline; Strømland, Monica; Larsen, Inger Beate; Topor, Alain Pierre & Bøe, Tore Dag [Vis alle 19 forfattere av denne artikkelen] (2022). Regjeringens utdaterte forståelse av psykisk helse. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Strømland, Monica (2019). Barnets beste i lys av etisk teori .
  • Strømland, Monica (2019). Barns rettigheter - gjør vi nok? [TV]. TV Agder.
  • Strømland, Monica (2019). Har alle barn i Norge samme muligheter? Om barnekonvensjonen og barns rettigheter.
  • Friesinger, Jan Georg; Strømland, Monica & Larsen, Inger Beate (2019). Gammel ide i ny innpakning? Agderposten. ISSN 0805-3723.
  • Strømland, Monica (2018). Digniyt in the name of Justice. Can dignity be protected within the frames of democracy?
  • Strømland, Monica (2018). "Erfaringer med mobbing. Hvordan kan vi bruke smertefulle erfaringer med mobbing til å gjøre en bedre jobb og sikre alle barn og unge retten til læring i et trygt og godt skolemiljø?" .
  • Strømland, Monica; Andersen, Anders Johan W. & Bahus, Marianne (2024). In your best interest A study of how children have experienced being heard in child welfare services and how the Capabilities Approach could strengthen the understanding of the child’s best interests. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-8427-185-9.
  • Strømland, Monica (2024). In your best interest: A study of how children have experienced being heard in child welfare services and how the Capability Approach could strengthen the understanding of the child’s best interests. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-8427-185-9. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:31