-
Nes, Andrea Aparecida Gonçalves; Linnerud, Silje Christin Wang; Zlamal, Jaroslav; Steindal, Simen Alexander & Solberg, Marianne Trygg
(2024).
Utvikling av en applikasjonsprototype for å styrke fleksibilitet, kvalitet og effektivitet i praksis i sykepleierutdanningen.
-
Solberg, Marianne Trygg; Landfald, Ørjan Flygt; Clarke, Sara; Høybakk, Jofrid Berit; Sørensen, Anne Lene & Nes, Andrea Aparecida Gonçalves
(2023).
Virtual Reflection Group Meetings as an Active Learning Method to Enhance Advanced Practice Nursing Students’ Perceived Competence in Critical Care.
-
Nes, Andrea Aparecida Gonçalves; Zlamal, Jaroslav; Linnerud, Silje; Steindal, Simen Alexander & Solberg, Marianne Trygg
(2023).
The development of an application prototype to increase the flexibility, quality, and efficiency of clinical practice in nursing education.
-
Høybakk, Jofrid Berit; Nes, Andrea; Kvande, Monica Evelyn & Solberg, Marianne Trygg
(2023).
Virtual reflection groups (VRG) enhance the competence of the advanced practice nurse in their master´s education during Covid-19 Pandemic. .
-
Høybakk, Jofrid Berit; Kvande, Monica Evelyn; Nes, Andrea Aparecida Gonçalves & Solberg, Marianne Trygg
(2023).
Virtual reflection groups (VRG) enhance the competence of the advanced practice nurse in their master education: A qualitative study.
-
Landfald, Ørjan Flygt; Clarke, Sara; Solberg, Marianne Trygg & Sørensen, Anne Lene
(2020).
Læring i virtuelle møter - Virtuelle refleksjonsgrupper
.
-
-
Zlamal, Jaroslav; Gjevjon, Edith Roth; Fossum, Mariann; Solberg, Marianne Trygg; Steindal, Simen Alexander & Nes, Andrea Aparecida Gonçalves
(2020).
The Effectiveness of a Technology-Assisted Guidance Model on the Development of Critical Thinking in Nursing Education: A Randomized Controlled Trial.
-
Nes, Andrea Aparecida Gonçalves; Fossum, Mariann; Steindal, Simen Alexander; Solberg, Marianne Trygg; Zlamal, Jaroslav & Gjevjon, Edith Roth
(2020).
Developing a Guidance Application to Address Challenges Related to the Clinical Practicum in Nursing Education.
-
Solberg, Marianne Trygg; Clarke, Sara; Sørensen, Anne Lene & Landfald, Ørjan Flygt
(2020).
Virtuelle refleksjonsgrupper – systematisk utvikling av læringsdesign for webinarbaserte refleksjonsgrupper i praksisstudier.
-
Nes, Andrea Aparecida Gonçalves; Steindal, Simen Alexander; Solberg, Marianne Trygg; Zlamal, Jaroslav & Gjevjon, Edith Roth
(2020).
Utvikling av en veiledningsapplikasjon for å møte utfordringer knyttet til praksisstudier i sykepleierutdanningen.
Vis sammendrag
Bakgrunn
Veiledningsmodellen som er benyttet i sykepleieutdanningens kliniske praksis har mange utfordringer knyttet til student, veileder, lærer og samfunnets perspektiv. Nåværende veiledningsmodell er ressurskrevende for både praksissted og utdanningsinstitusjon og fører til begrenset kontakt mellom sykepleierstudentene og lærer. Mangel på praksisplasser påvirker antall av sykepleiere som skal utdannes og variasjon i vilje og kompetanse til å veilede studenter kan påvirke studentenes oppnåelse av læringsutbytte. Norge trenger flere sykepleiere og en veiledningsmodell som bidrar til å dekke dette behovet uten å gå på bekostning av utdanningskvalitet.
Mål
Denne studien har som mål å presentere prosessen rundt utvikling av en veiledningsapplikasjon designet for å støtte studenter, veileder og lærer i veiledningsprosessen innen primær- og sekundærhelsetjenesten. Applikasjonen vil bidra til å sikre studentenes læringsprosess, forbedre kommunikasjon mellom partene involvert i veiledningsprosess og øke veilederens kompetanse.
Metodisk tilnærming
Hovedelementene i applikasjonen er daglige elektroniske rapporter utfylt av studenter (før og etter dagens praksis) og skreddersydde tilbakemeldinger fra praksisveileder til student. Disse elementene er basert på sosial læringsteori og metakognisjon.
Studiens bidrag
Det er grunn til å anta at en veiledningsapplikasjon basert på læringsteori vil sikre studentens læringsutbytteoppnåelse. Applikasjonen vil legge til rette til at studentens kontinuerlige oppfølging, fortløpende støtte og rettferdig vurderinger kan gjennomføres på avstand. Applikasjonen vil gi økt støtte til veilederen. Applikasjonen vil også kunne bidra til bedre utnyttelse av ressurser ved å muliggjøre bruk av praksissteder med lang avstand til utdanningsinstitusjonen. Dette vil føre til en økning av utdanningskapasiteten.
-
Olsvold, Nina & Solberg, Marianne Trygg
(2014).
Distributed expertise and professional collaboration: recognizing relational interdependence in healthcare.
-
Solberg, Marianne Trygg; Hansen, Thor Willy Ruud & Bjørk, Ida Torunn
(2014).
Challenges in coordination of ventilator treatment in premature and sick newborns in a Norwegian Neonatal Intensive Care Unit (NICU).
-
Solberg, Marianne Trygg; Bjørk, Ida Torunn & Hansen, Thor Willy Ruud
(2012).
Adherence to ventilation and oxygenation targets in mechanically ventilated premature and sick newborns – a retrospective study.
-
Solberg, Marianne Trygg
(2011).
Oksygenbehandling i praksis.
-
Solberg, Marianne Trygg & Tandberg, Bente Silnes
(2010).
Evaluation of knowledge-based teaching model for students and nurses in neonatal unit related to children with congenital heart disease.
-
Solberg, Marianne Trygg
(2008).
Utfører sykepleiere faglig forsvarlig vurdering av premature barns oksygenbehov? En kartleggig av hvordan sykepleiere oppfatter sine vurderinger når de tilpasser oksygen til premature barn tilkoblet respirator.
-
Solberg, Marianne Trygg
(2008).
Vurdering av premature barns oksygenbehov.
-
Solberg, Marianne Trygg
(2008).
Vurdering av premature barns oksygenbehov.
-
Solberg, Marianne Trygg
(2008).
Vurdering av premature barns oksygenbehov.
-
-
Solberg, Marianne Trygg
(2015).
Interprofessional Collaboration in Management of Ventilated Premature and Sick Newborns: Perspectives on Ventilator Treatment Practices.
Universitetet i Oslo.
ISSN 978828333048-9.
-
Solberg, Marianne Trygg
(2008).
Utfører sykepleiere faglig forsvarlig vurdering av premature barns oksygenbehov? En kartlegging av hvordan sykepleiere oppfatter sine vurderinger når de tilpasser oksygen i inspirasjonsluften til premature barn tilkoblet respirator.
Universitetet i Oslo.