English version of this page

Lene Cherize Haugland Sirevåg

Universitetslektor
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 38141822
Mobiltelefon
+4741214779

Ansvarsområde

Lene C.H Sirevåg har vært ansatt ved institutt for pedagogikk fra 2019, Fakultet for humaniora og pedagogikk. 

Lene var ansatt i stipendiatstilling gjennom satsingen Democratic Mobilisation (DEMO), fra 2019 til 2023, og den første stipendiat til å disputere under denne satsingen. Dette er en satsing som har som mål å sette fokus på demokratiets rolle i pedagogikk og utdanning. Fra 2024 har hun vært ansatt som førsteamenuensis ved institutt for pedagogikk. 

JURE koordinator for SIG 13 Moral and Democratic Education, en undergruppe i organisasjonen European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Lene har i den forbindelse vært med å arrangere internasjonale akademiske konferanser. 

-----

Master Education, youth and child studies (2012) Kings College London University. London, Storbritannia. 

PhD i pedagogikk (2023). Universitetet i Agder, Institutt for pedagogikk 

PhD studie: Lekent medborgerskap: mellom forstyrrelser og produktive brudd. En etnografisk studie av demokratisk levd liv og barns medborgerskap i barneskolen. Link: AURA: Playful citizenship: Between disturbances and productive ruptures (unit.no)

Forskning

  • Demokratisk medborgerskap i skolen
  • Danning og pedagogisk filosofi
  • Allmennpedagogisk teori,
  • Kritisk pedagogikk og teori
  • Etnografi og kvalitativ forskning
  • Affektivitet og rytmeanalyse
  • Institusjonsteori 
  • Profesjoner og profesjonelle i samarbeid

Faglige interesser

Barns demokratiske medborgerskap i skolen og i samfunnet 

Etnografi

Barndom

Pedagogiske institusjoner

Pedagogisk filosofi 

Postkolonial perspektiver 

Formidling

Sirevåg, .L.C. (2022). Å lytte til barnas stemme er en krevende pedagogisk praksis. Fædrelandsvennen.

Sirevåg, L.C (2022). Åpne dager på ukeplanen - rom for barns medvirkning. Barnehage.no

Skrevet sammen med pedagogisk leder og barnehagelærer i barnehage i elementer av deres praksis knyttet opp mot mitt avhandlingsarbeid. 

Sirevåg, L.C (2021). Mamma, hvorfor har vi lekser?  Geita. 

Skrevet fra en mors perspektiv, men likevel har teksten relevans knyttet til min faglige interesse i forskning og arbeid.

Undervisning

Lene underviser, har vært emneansvarlig og er fagkoordinator for pedagogikkemnene på Lærerutdanning for tospråklige læreree. Her underviser hun i pedagogikk og kritisk flerkulturell pedagogikk.

I tillegg underviser hun i enkeltemner tilhørende Educational comparative studies, Barnehagelærerutdanningen og tidvis er hun inne også på andre emner å underviser. 

Kort biografi

Bred erfaring fra ulike prosjekt i inn og utland hvor hun har jobbet mye med barns rettigheter og barns demokratisk deltakelse i ulike deler av velferdsapparatet, spesielt i tilknytning skole og utdanningssektoren. Både i direkte rådgivning med barn, og mer systemtiske tilnærminger. 

Undervisning i høyere utdanning, Universitetet i Agder. 

Arrangør av nasjonale og internasjonale konferanser. 

2022: Akademisk konferanse: Moral and Democratic Education: EARLI SIG13 Conference 2022

 

Publikasjoner

  • Brandt, Lisa Annika & Sirevåg, Lene Cherize Haugland (2024). Rommet (og materialitetene?) som pedagogisk alliert - praksisnær undervisning i barnehagelærerutdanningen.
  • Kristiansen, Aslaug & Sirevåg, Lene Cherize Haugland (2023). When our humanity is challenged. Sig 13 news. Newsletter from EARLI Sig 13 Moral and Democratic Education. s. 7–9.
  • Sirevåg, Lene Cherize Haugland (2023). Childrens collective laughter - hopeful events for democratic living in a grade one classroom .
  • Sirevåg, Lene Cherize Haugland (2023). Demokrati, medvirkning og medborgerskap i skolen - hvordan forstå å jobbe med demokrati i praksis- .
  • Sirevåg, Lene Cherize Haugland (2022). Children’s Laughter in the primary classroom - a corporal event as part of a ´democracy to come ´.
  • Sirevåg, Lene Cherize Haugland; Kristiansen, Veronika & Lauve Josephsen, Kjersti (2022). Åpne dager på ukeplanen - rom for barns medvirkning - . barnehage.no.
  • Sirevåg, Lene Cherize Haugland (2022). Å lytte til barnas stemme er en krevende pedagogisk praksis . Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Sirevåg, Lene Cherize Haugland & Menning, Soern Finn (2022). Children’s Laughter in the primary classroom - a corporal event as part of a ´democracy to come ´.
  • Sirevåg, Lene Cherize Haugland (2021). Hvorfor har vi lekser mamma? Lokalavisen Geita .
  • Sirevåg, Lene Cherize Haugland (2021). Space for childrens agency in moments of disturbance, an ethnographic study of democratic practices in school.
  • Sirevåg, Lene Cherize Haugland (2023). Playful citizenship: Between disturbances and productive ruptures. Universitet i Agder. ISSN 978-82-8427-165-1. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:24 - Sist endret 14. juni 2024 14:48