-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2024).
Fra smal til vid begynneropplæring i samfunnsfag.
-
Olson, Maria; Hidle, Kari-Mette Walmann & Ledman, Kristina
(2024).
Theoretical conceptualisations of social science (samfunnskunnskap) in Nordic didactical research 2019-2023.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann; Maria, Olson & Kristina, Ledman
(2024).
Theoretical conceptualizations of social science (samfunnskunnskap) in Nordic didactical research 2019-2023.
Vis sammendrag
Social science and social studies (samfunnskunnskap/samhällskunnskap/samhällslära/samfundsfag) are evolving concepts, employed in different ways in the Nordic context both with respect to age level, content, aims and practices (see i.e. Ledman, 2019). Yet common ground can be found in terms of the role, purposes and didactic strategies attributed to the subject in teaching and research.
Recent educational reforms in both teacher education, pre-, primary, and secondary school in the Nordic countries, have both altered the subject and contributed to a traction in didactical research on the subject (Bladh et al., 2023; Børhaug et al., 2022; Löfström, 2019). Whereas the traction entails opportunities for joint knowledge accumulation in the research field of social science / studies didactics, across national contexts, it is also challenged by the continual reconceptualization of the subject(s). Taking on Bladh et al. (2023), we might ask whether there is “sammenhæng mellem fagene [here: social science/studies] på tværs af de nordiske lande?», and «om vi meningsfuldt kan tale om denne faggrupp[e] som et sammenhængende forsknings- og praksisfelt?“ Worth pointing out is that this tendency is far from exclusive in the Nordic context. It is also reflected internationally ( See i.e. Jay, 2022).
Out of the current state of the art, we present an article with a mapping of different conceptualisations of social science / studies as a school subject(s) in the Nordic context. We also identify how contributions to the field of social science/studies didactics are embedded theoretically. The analysis is based on a scoping review of publications in three peer reviewed journals considered central to the field of research: Nordidactica, Acta Didactica Norden and Journal of Social Science Education (2019-2023).
Based on the analysis, we discuss the conditions and grounds for knowledge accumulation and integration of social science / studies didactics as a field of research, as well as implications for continued and future research priorities. The overarching ambition is to contribute with systematized knowledge to the social science/studies didactics field of research in the Nordic context.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Helgesen, Espen
(2024).
Begynneropplæring i det norske samfunnsfaget.
Vis sammendrag
Krise og forandringer i samfunnet, resulterer i endringer i utdanningssystemet (Skarpenes & Hidle, 2024). Hyppige utdanningsreformer blant annet med intensivering av opplæringen av barn under åtte (Djupedal, 2022), kan ses som et uttrykk for dette. Denne presentasjonen tar for seg begynneropplæring i samfunnsfag i en norsk kontekst. Vi inviterer til en samfunnsfagdidaktisk diskusjon om hva som bør være det første elevene møter i faget når de begynner på skolen. Norge har ikke ettårig førskole, slik vi finner i andre nordiske land. Grunnskoleløpet er tiårig, og begynneropplæring er dermed inkludert i ordinær grunnskole. Flere har påpekt mangelen på forskning som tar for seg begynneropplæring i samfunnsfag spesifikt (Hidle og Krogstad, 2019; Skjæveland, 2020). Overordnet er det verken kjent hvor mye samfunnsfag elevene tilbys på småskoletrinnet, eller hvordan denne tiden disponeres i skolen. Begrepet begynneropplæring brukes både om utdanningsnivå, for eksempel om de første skoleårene, om opplæring i grunnleggende ferdigheter generelt, om opplæring i særlige begynnerelementer i skolefag eller den første opplæringen i språk, uavhengig av aldersnivå. I smal forstand handler begynneropplæring om opplæring av grunnleggende ferdigheter i fag, spesielt knyttet til lesing, skriving og regning. I vid forstand dekker begrepet ikke bare faglige dimensjoner, men også sosial kompetanse, selvregulering og andre ikke-faglige aspekter knyttet til overgangen fra barnehage til skole.
Både den smale og den vide forståelsen av begrepet begynneropplæring tangerer viktige aspekter ved samfunnsfaget. Likevel er det grunn til å stille spørsmål ved hvordan det særegne ved samfunnsfaget blir ivaretatt. Vårt utgangspunkt er at en smal tilnærming til begynneropplæring, knyttet til grunnleggende tekstlige, språklige og matematiske ferdigheter, kan gå på bekostning av den faglige opplæringen i samfunnsfag for de yngste elevene. Dersom en slik tilnærming blir enerådende, risikerer vi at samfunnsfaget reduseres til et støttefag for norsk og matematikk. Vi har derfor supplert smal og vid med kategorien dyp begynneropplæring, for å gi den fagspesifikke begynneropplæringen oppmerksomhet. Dyp begynneropplæring handler om opplæring i skolefagets «grunnleggende elementer og arbeidsmåter» eller fagavhengige momenter, for å spille på Hoff-Jenssen og kolleger (2020) sin terminologi. Dette er i tråd med det Hidle og Krogstad (2019, s. 138) kaller begynneropplæring i fag, til forskjell fra begynneropplæring og fag.
Basert på foreløpige resultater fra en vitenskapelig antologi om begynneropplæring i det norske samfunnsfaget, løfter vi frem perspektiver på hva som bør komme først, og hvorfor - når det gjelder formål, innhold, tverrfaglighet, arbeidsmåter og progresjon.
Referanser
Djupedal, E. F. (2022). På skuldrene til de minste. Nytt Norsk Tidsskrift, 39(1), 29-40.
Hidle, K.-M. W. & Krogstad, K. (2019). Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet. Nordidactica, 9(3), 122-148.
Hoff-Jenssen, R., Bjerke, M. O., & Afdal, H. W. (2020). Begynneropplæring – et kjent, men uklart begrep: En analyse av læreres perspektiver. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 6.
Skarpenes, O. & Hidle, K. M. W. (2024). The clash of cultures: Individualisation and standardisation in education. Policy Futures in Education, Prepublished January 2024.
Skjæveland, Y. (2020). Samfunnsfagdidaktisk forsking med empiri frå norsk skule – eit forskingsoversyn. Nordidactica, 4, 142–163.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2024).
Bærekraft i begynneropplæringen – kvalifisering, aktivering eller indoktrinering? - Hva kan elevene møte av bærekrafttematikk i samfunnsfaget når de begynner på skolen?
.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove
(2024).
Kulturkollisjoner: Individualisering og standardisering i skolen.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2024).
Om overgangen barnehage/skole og begynneropplæring i samhällskunskapsämnet.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove
(2024).
«Hvis Udir ikke fantes».
Utdanningsnytt.no.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2024).
Menneskerettigheter som verdigrunnlag, forpliktelse og faglig innhold i skolen
.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2023).
Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2023).
KEY NOTE: Å bygge i høyden? Ulike retningsvalg i samfunnsfagdidaktisk forskning.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Rosenberg, Anette Ringen
(2023).
Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag, en lærebokanalyse.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove
(2023).
Pedosentrismens utvikling og betydning for forståelsen av samfunnsfaget .
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Rosenberg, Anette Ringen
(2023).
Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag.
-
Helgesen, Espen & Hidle, Kari-Mette Walmann
(2023).
Introduksjon: Begynneropplæring i samfunnsfag.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove
(2023).
A backlash? Individualization and standardization in education.
-
Helgesen, Espen & Hidle, Kari-Mette Walmann
(2023).
Hva er begynneropplæring i samfunnsfag?
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin
(2022).
Samfunnsfagets bidrag til å utvikle potensialet i det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2022).
Forskings- og utviklingsbehov i møte med ny læreplan for samfunnsfag - noen synspunkter.
-
Sæther, Elin & Hidle, Kari-Mette Walmann
(2022).
Forenkling og kompleksitet: Bærekraft og samfunnsfagene i norsk skole.
POLIS - tidsskrift for samfundsfagdidaktik.
3(5).
Fulltekst i vitenarkiv
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2022).
Kontroll, kapasitet og faglig tyngde.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
39(3),
s. 88–92.
Vis sammendrag
Nylig ble det argumentert i Barnehagefolk for at vi trenger barnehagelærere med master, men hvilke kompetanser bør disse ha? Masterutdanning for barnehagelærere må gi studentene kritiske perspektiver på barnehagens rammevilkår og profesjonens maktutøvelse, men kritiske perspektiver er ikke nok. Studentene må også få konstruktive erfaringer. I yrket skal de utvikle gode løsninger, gjøre komplekse faglige vurderinger og begrunne dem i møte med kolleger, foreldre, skolelærere og andre profesjoner. Masterutdanning for barnehagelærere må være designet med tanke på profesjonsutøvelsen. Derfor bør den bidra til kontroll over utdanningen og kunnskapsfeltet, kapasitet til å forvalte arbeidet med fagområdene og faglig tyngde i møte med lærere i skolen.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin
(2022).
Sustainability in social studies education: What does it mean to educate for the future? .
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2022).
Hvilken kunnskap og kompetanse trenger "barnehagelektorene"?
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin
(2022).
Global policy in national curriculum - a case study of the didactisation of UN efforts to shape a better world for all into social studies education in Norway
.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2022).
Felles oppgaveforståelse? – om utvikling av tolkningsfelleskap for vurdering for master i GLU .
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin
(2022).
Sustainability and other good purposes in social studies education: What does it mean to educate for the future? .
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2022).
Hva betyr det at masteroppgaven skal være profesjonsrettet og ha et fagdidaktisk innhold?
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2022).
Å sette masterkompetanse i barnehagen på agendaen.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2022).
Barnehagens arbeid med fagområdet Nærmiljø og samfunn og erfaringer som er relevante for samfunnsfag.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2022).
Forskning på barnehagens innhold: Mixed methods – strategisk kombinasjon av metoder i et uutforsket felt.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2021).
Intensjonskontekster som konseptualisering for kritisk tenking i menneskerettsopplæringen.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2021).
Spenninger mellom normativitet og mangfold i menneskerettsopplæringen.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin
(2021).
Hegemonisk pluralisme: Bærekraft og andre 'gode formål' i samfunnsfaget.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2021).
Barns tilgang til erfaringer som er relevante for samfunnsfag. Presentasjon av en typologi for kontinuitet og progresjon i undervisning.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin
(2021).
Thinking Critically through Human Rights Education in Social Studies.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2020).
What about Human Rights Education? An analysis for the Norwegian curricular reform for primary and secondary schools.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2020).
Samfunnsfaglæreres bruk av hverdagsopplevelser utenfor klasserommet.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2020).
What about Human Rights Education?
-
Horverak, May Olaug & Hidle, Kari-Mette Walmann
(2019).
Hvordan tilrettelegge for styrking og inkludering av elever i skole og samfunnsliv
• Systematisk arbeid med mestring og motivasjon i voksenopplæring, i elevrådsarbeid og i samfunnsfag .
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2019).
Vag teori som redskap i samtaler om identitet.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2019).
Hvordan vet du at det er forskning du driver med? - Om å skrive fram en god litteraturoversikt.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2019).
Mixed methods i forskning på fagområdet etikk, religion og filosofi i barnehagen.
-
Krogstad, Kari & Hidle, Kari-Mette Walmann
(2019).
Overgangen mellom barnehagens fagområder og skolefagene KRLE og samfunnsfag - om sammenheng og progresjon i planverket.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2019).
Lokalbefolkningens identitet og tilhørighet i museenes arbeid.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2018).
Hvor kan begynneropplæringen begynne? Sammenheng og progresjon mellom barnehagens fagområder og skolefagene.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2018).
Identity on the line - Engaging personal narratives to promote cultural richness, dialogue and diversity in Europe.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2018).
Minoritetsreligioner i barnehagen: Barnehagens arbeid med religion - en arena for integrering og demokrati.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2017).
Barnehagens arbeid med religion - en arena for integrering og demokrati.
I Hovdelien, Olav (Red.),
Minoritetsreligioner i barnehagen.
Fagbokforlaget.
ISSN 978-82-450-2026-7.
s. 67–90.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2017).
Hva er mangfoldskompetanse i utdanningsfeltet?
-
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Krogstad, Kari
(2017).
Religiøst mangfold i barnehager.
-
Johannessen, Hilde Terese Drivenes & Hidle, Kari-Mette Walmann
(2017).
Information Literacy Skills in the Research Process.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2017).
Profesjonsetikk i møte med fete pasienters erfaringer.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2016).
Ethical implications of poison literacy.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2016).
Seksualitet, kjønnsidentitet og reproduksjon på timeplanen - Hvilken rolle får læreplanen når aktivisten er lærer?
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2016).
General ethical guidelines and practical solutions in interview data collections, handling and presentation. Formal approval procedures.
-
Daland, Hilde Terese Drivenes & Hidle, Kari-Mette Walmann
(2016).
Nye roller for bibliotekarer i UH-sektoren. Ser inn i spåkulen.
Bibliotekaren (Oslo).
ISSN 0804-4147.
s. 16–17.
-
Daland, Hilde Terese Drivenes & Hidle, Kari-Mette Walmann
(2016).
New Roles for Research Librarians.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2016).
Ethical implications of the changing conceptualizations of poison.
-
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2016).
Skriving som tenketeknologi.
-
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2016).
"Vil ikke bli vanlig".
[Avis].
Vårt Land.
-
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Krogstad, Kari
(2015).
Religion og barnehager.
Varden.
s. 22–22.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Krogstad, Kari
(2015).
Religiøst mangfold i barnehagen.
Agderposten.
ISSN 0805-3723.
s. 16–16.
-
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2015).
Minoritetsreligioner i barnehagen.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2015).
Minoritetsreligioner i barnehagelærerutdanningen.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2015).
Fryktar religionstabbar.
[Avis].
Vårt Land.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2015).
Fryktar religionstabbar.
[Internett].
www.vl.no.
Vis sammendrag
"Born lærer ikkje nok om sine veners religion og livssyn, meiner forskarar. – Vi er redde for å støyte, seier barnehagelærar."
-
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2015).
Minoritetsreligioner i barnehagen og barnehagelærerutdanningen.
-
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2015).
Redd for å forkynne.
[TV].
NRK Dagsrevyen.
Vis sammendrag
Om høytidsmarkering i barnehager, og barnehager som vegrer seg for å fortelle det kristne påskebudskapet.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2015).
Barnehagelæreres arbeid med fagområdet etikk, religion og filosofi. «Å spørre foreldrene om det er rus, religion eller andre problemer barnehagen bør ta spesielt hensyn til».
-
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2014).
Feil adresse, Horn.
Vårt land.
ISSN 0805-5424.
s. 20–21.
Vis sammendrag
Om høytidsmarkering og kristendomskunnskap i barnehagen/rammeplanen.
-
-
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2014).
Teoretisering og verdi - noen ideer fra Robert C. Nevilles Axiology of Thinking.
-
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2014).
Overfladisk forståelse av religion.
Vårt land.
ISSN 0805-5424.
s. 20–20.
Vis sammendrag
Om barnets relasjonelle identitet i FNs barnekonvensjon, og konsekvenser for fortolkningen av foreldrerett og religionsfrihet.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2013).
En statlig norm for livsfortolkning. Utdrag.
Vis sammendrag
Utdrag fra doktorgradsavhandling.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2013).
En analyse av innstillingen fra Bispemøtets samlivsetiske utvalg (2013) med vekt på hvilken rolle allmenn livserfaring bør spille i kristen etisk refleksjon.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann
(2013).
Disputerer for doktorgrad.
[Avis].
Lillesandsposten.
-