Norwegian version of this page

Kari-Mette Walmann Hidle

Associate Professor
Department of Sociology and Social Work
Phone
+47 38142042
Mobile phone
+4797514439
Office H3012 (Universitetsveien 53, 4630 Kristiansand, Norway)

Areas of responsibility

Hidle holds a Phd in religion, ethics and society from the University of Agder, and she is associate professor in social studies didactics.

Her research focuses on edcuational issues within social studies. Human Rights Education, identity, belonging, affiliation and diversity is amongst her key interests.

 

 

Publications

  • Skarpenes, Ove & Hidle, Kari-Mette Walmann (2024). The clash of cultures: Individualization and standardization in education. Policy Futures in Education. ISSN 1478-2103. doi: 10.1177/14782103241226526. Full text in Research Archive
  • Skarpenes, Ove & Hidle, Kari-Mette Walmann (2024). The clash of cultures: Individualization and standardization in education. Policy Futures in Education. ISSN 1478-2103.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Children’s access to experiences relevant to social studies: Analysing continuity and progression in the curricula for the Lower Primary Levels and Early Childhood Education and Care. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 16(1). doi: 10.5617/adno.8788. Full text in Research Archive
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove (2021). «Formalistic obscurantism»? An attempt to decipher the curriculum in social studies. Nordidactica. ISSN 2000-9879. 11(3), p. 24–50. Full text in Research Archive
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2021). Mixed methods – a strategic combination of methods in an under-researched field of study. In Fasting, Merete Lund; Skreland, Lisbeth Ljosdal & Kampmann, Jan (Ed.), Å forske blant barn : Kvalitative metoder. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202689025. p. 85–97.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2021). Human Rights Education in the Norwegian Kindergarten Framework Plan. In Horrigmo, Kirsten Johansen & Rosland, Kristine Toft (Ed.), Fagdidaktikk for SRLE : Barnehagens fagområder kunnskapsgrunnlag og arbeidsmåter. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202651510. p. 78–88.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Krogstad, Kari (2019). Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet. Nordidactica. ISSN 2000-9879. p. 122–148. Full text in Research Archive
  • Horverak, May Olaug & Hidle, Kari-Mette Walmann (2017). Mangelfull opplæring i grunnleggende skriveferdigheter - en studie av barnehagelæreres forkunnskaper for argumenterende skriving i samfunnsfag. UNIPED. ISSN 1500-4538. 40(2), p. 155–169. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2017-02-05. Full text in Research Archive
  • Krogstad, Kari & Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Høytidsmarkering i religiøst mangfoldige barnehager. Nordisk barnehageforskning. ISSN 1890-9167. 9(6), p. 1–17. doi: 10.7577/nbf.1007.

View all works in Cristin

  • Giæver, Katrine; Hovdelien, Olav & Hidle, Kari-Mette Walmann (2017). Minoritetsreligioner i barnehagen. Fagbokforlaget. ISBN 9788245020267 . 170 p.
  • Daland, Hilde Terese Drivenes & Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). New Roles for Research Librarians : Meeting The Expectations For Research Support. Chandos Publishing. ISBN 9780081005774. 208 p.

View all works in Cristin

  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2024). Fra smal til vid begynneropplæring i samfunnsfag.
  • Olson, Maria; Hidle, Kari-Mette Walmann & Ledman, Kristina (2024). Theoretical conceptualisations of social science (samfunnskunnskap) in Nordic didactical research 2019-2023.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann; Maria, Olson & Kristina, Ledman (2024). Theoretical conceptualizations of social science (samfunnskunnskap) in Nordic didactical research 2019-2023.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Helgesen, Espen (2024). Begynneropplæring i det norske samfunnsfaget.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2024). Bærekraft i begynneropplæringen – kvalifisering, aktivering eller indoktrinering? - Hva kan elevene møte av bærekrafttematikk i samfunnsfaget når de begynner på skolen? .
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove (2024). Kulturkollisjoner: Individualisering og standardisering i skolen.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2024). Om overgangen barnehage/skole og begynneropplæring i samhällskunskapsämnet.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove (2024). «Hvis Udir ikke fantes». Utdanningsnytt.no.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2024). Menneskerettigheter som verdigrunnlag, forpliktelse og faglig innhold i skolen .
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2023). Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2023). KEY NOTE: Å bygge i høyden? Ulike retningsvalg i samfunnsfagdidaktisk forskning.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Rosenberg, Anette Ringen (2023). Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag, en lærebokanalyse.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove (2023). Pedosentrismens utvikling og betydning for forståelsen av samfunnsfaget .
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Rosenberg, Anette Ringen (2023). Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag.
  • Helgesen, Espen & Hidle, Kari-Mette Walmann (2023). Introduksjon: Begynneropplæring i samfunnsfag.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Skarpenes, Ove (2023). A backlash? Individualization and standardization in education.
  • Helgesen, Espen & Hidle, Kari-Mette Walmann (2023). Hva er begynneropplæring i samfunnsfag?
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin (2022). Samfunnsfagets bidrag til å utvikle potensialet i det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Forskings- og utviklingsbehov i møte med ny læreplan for samfunnsfag - noen synspunkter.
  • Sæther, Elin & Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Forenkling og kompleksitet: Bærekraft og samfunnsfagene i norsk skole. POLIS - tidsskrift for samfundsfagdidaktik. 3(5). Full text in Research Archive
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Kontroll, kapasitet og faglig tyngde. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 39(3), p. 88–92.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin (2022). Sustainability in social studies education: What does it mean to educate for the future? .
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Hvilken kunnskap og kompetanse trenger "barnehagelektorene"?
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin (2022). Global policy in national curriculum - a case study of the didactisation of UN efforts to shape a better world for all into social studies education in Norway .
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Felles oppgaveforståelse? – om utvikling av tolkningsfelleskap for vurdering for master i GLU .
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin (2022). Sustainability and other good purposes in social studies education: What does it mean to educate for the future? .
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Hva betyr det at masteroppgaven skal være profesjonsrettet og ha et fagdidaktisk innhold?
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Å sette masterkompetanse i barnehagen på agendaen.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Barnehagens arbeid med fagområdet Nærmiljø og samfunn og erfaringer som er relevante for samfunnsfag.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2022). Forskning på barnehagens innhold: Mixed methods – strategisk kombinasjon av metoder i et uutforsket felt.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2021). Intensjonskontekster som konseptualisering for kritisk tenking i menneskerettsopplæringen.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2021). Spenninger mellom normativitet og mangfold i menneskerettsopplæringen.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin (2021). Hegemonisk pluralisme: Bærekraft og andre 'gode formål' i samfunnsfaget.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2021). Barns tilgang til erfaringer som er relevante for samfunnsfag. Presentasjon av en typologi for kontinuitet og progresjon i undervisning.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin (2021). Thinking Critically through Human Rights Education in Social Studies.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2020). What about Human Rights Education? An analysis for the Norwegian curricular reform for primary and secondary schools.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2020). Samfunnsfaglæreres bruk av hverdagsopplevelser utenfor klasserommet.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2020). What about Human Rights Education?
  • Horverak, May Olaug & Hidle, Kari-Mette Walmann (2019). Hvordan tilrettelegge for styrking og inkludering av elever i skole og samfunnsliv • Systematisk arbeid med mestring og motivasjon i voksenopplæring, i elevrådsarbeid og i samfunnsfag .
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2019). Vag teori som redskap i samtaler om identitet.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2019). Hvordan vet du at det er forskning du driver med? - Om å skrive fram en god litteraturoversikt.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2019). Mixed methods i forskning på fagområdet etikk, religion og filosofi i barnehagen.
  • Krogstad, Kari & Hidle, Kari-Mette Walmann (2019). Overgangen mellom barnehagens fagområder og skolefagene KRLE og samfunnsfag - om sammenheng og progresjon i planverket.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2019). Lokalbefolkningens identitet og tilhørighet i museenes arbeid.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2018). Hvor kan begynneropplæringen begynne? Sammenheng og progresjon mellom barnehagens fagområder og skolefagene.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2018). Identity on the line - Engaging personal narratives to promote cultural richness, dialogue and diversity in Europe.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2018). Minoritetsreligioner i barnehagen: Barnehagens arbeid med religion - en arena for integrering og demokrati.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2017). Barnehagens arbeid med religion - en arena for integrering og demokrati. In Hovdelien, Olav (Eds.), Minoritetsreligioner i barnehagen. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2026-7. p. 67–90.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2017). Hva er mangfoldskompetanse i utdanningsfeltet?
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Johannessen, Hilde Terese Drivenes (2017). Information Literacy Skills in the Research Process: Using Information Literacy Skills in the Research Process to Achieve Researcher and Institutional Goals. http://www.sciencedirect.com/.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Krogstad, Kari (2017). Religiøst mangfold i barnehager.
  • Johannessen, Hilde Terese Drivenes & Hidle, Kari-Mette Walmann (2017). Information Literacy Skills in the Research Process.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2017). Profesjonsetikk i møte med fete pasienters erfaringer. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2017). Bidrar statens kostholdsråd til fedmeepidemien? Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). Ethical implications of poison literacy.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). Seksualitet, kjønnsidentitet og reproduksjon på timeplanen - Hvilken rolle får læreplanen når aktivisten er lærer?
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). General ethical guidelines and practical solutions in interview data collections, handling and presentation. Formal approval procedures.
  • Daland, Hilde Terese Drivenes & Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). Nye roller for bibliotekarer i UH-sektoren. Ser inn i spåkulen. Bibliotekaren (Oslo). ISSN 0804-4147. p. 16–17.
  • Daland, Hilde Terese Drivenes & Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). New Roles for Research Librarians.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). Ethical implications of the changing conceptualizations of poison.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). Slik vil hun forhindre overgrep. [Newspaper]. Fædrelandsvennen.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). Skriving som tenketeknologi.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). - Skeiv teologi vil ikke bli vanlig. [Internet]. vl.no.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2016). "Vil ikke bli vanlig". [Newspaper]. Vårt Land.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Niclas Lindstrøm, Förhållandet mellan praxis och teori inom etiken. Lund: Lunds Universitet 2012, 289 sid. Svensk Teologisk Kvartalskrift. ISSN 0039-6761. 91(3).
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Krogstad, Kari (2015). Religion og barnehager. Varden. p. 22–22.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Krogstad, Kari (2015). Religiøst mangfold i barnehagen. Agderposten. ISSN 0805-3723. p. 16–16.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann & Daland, Hilde Terese Drivenes (2015). Plagiering - fusk eller bare uvitende? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Minoritetsreligioner i barnehagen.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Minoritetsreligioner i barnehagelærerutdanningen.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Fryktar religionstabbar. [Newspaper]. Vårt Land.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Fryktar religionstabbar. [Internet]. www.vl.no.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Portrettintervju: Kari-Mette Walmann Hidle. [Internet]. senterforlikestilling.org.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Minoritetsreligioner i barnehagen og barnehagelærerutdanningen.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Velger påskekyllinger foran Jesus. [Internet]. www.nrk.no.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Redd for å forkynne. [TV]. NRK Dagsrevyen.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2015). Barnehagelæreres arbeid med fagområdet etikk, religion og filosofi. «Å spørre foreldrene om det er rus, religion eller andre problemer barnehagen bør ta spesielt hensyn til».
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2014). Barnehage, språklæring og trygghet. Vårt land. ISSN 0805-5424. p. 31–31.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2014). Feil adresse, Horn. Vårt land. ISSN 0805-5424. p. 20–21.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2014). Grunnlovsjubileet 1814-2014. Religionsvitenskapens mest og minst demokratiske trekk. [Internet]. https://uia.mediaspace.kaltura.com/.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2014). Teologi mellom sannhetssøking og identitetspolitikk.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2014). Teoretisering og verdi - noen ideer fra Robert C. Nevilles Axiology of Thinking.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2014). Feilslått moralisering. Vårt land. ISSN 0805-5424. p. 23–23.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2014). Overfladisk forståelse av religion. Vårt land. ISSN 0805-5424. p. 20–20.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2013). A governmental norm for philosophies of life.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2013). En analyse av innstillingen fra Bispemøtets samlivsetiske utvalg (2013) med vekt på hvilken rolle allmenn livserfaring bør spille i kristen etisk refleksjon.
  • Hidle, Kari-Mette Walmann (2013). Disputerer for doktorgrad. [Newspaper]. Lillesandsposten.

View all works in Cristin

Published Apr. 16, 2024 10:55 AM