English version of this page

Ingrid Lund

Professor
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 38142188
Mobiltelefon
+4790131286
Kontor E2302 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskningsgrupper

Ansvarsområde

Professor i spesialpedagogikk

Phd: "Listening to shy voices": Shyness as an emotional and behavioural problem in the context of school.

Forskningsleder

Prosjektleder

Familieterapeut

Veileder og kursholder

Kort film om min forskning

Forskning

Ingrid Lund er professor i spesialpedagogikk. Hennes forskning er knyttet til psykisk helse, atferdsproblematikk og læringsmiljøutvikling og hun har ledet flere store forskningsprosjekter. Resultatene fra forskningen har ført til aktiv deltagelse på internasjonale og nasjonale arenaer der nyere utvilkingspsykologiske- og sosialpsykologiske perspektiver er fremmet og utviklet i møte med barn og unges utenforskapsproblematikk.

Faglige interesser

Læringsmiljøutvikling i barnehage og skole

Psykisk helse

Filosofi

Spesialpedgogikk

Utvalgte publikasjoner

Utvalgte vitenskapelig artikler

Lund, I. (2008). I Just sit there;. Shyness as an emotional and behavioural problem at school.Journal of Research in Special Educational Needs, 8(2), 78-87

Lund, I. (2009). An Exploration of Self-awareness among Shy Adolescents.Young,17(4), 375-397

Lund, (2010a): Listen to Shy Voices. Shyness as an Emotional and Behavioral Problem in School. Center for Behavioural Research Faculty of Arts and Education, Norway (PhD)

Lund, I. (2010b): Det stille atferdsproblemet i møte med lærerens relasjonskompetanse og mentaliseringskapasitet.Spesialpedagogikk,1, 4-9

Lund, I, Ertesvåg,S., Roland,E., (2010c): Listening to Shy Voices -Shy Adolescents' Experiences with Being Bullied in School.Journal of Child and Adolescent Trauma,3(3), 205-223

Lund, I. (2011a): Om å lytte til de stille stemmene.Specialpædagogik,31(03), 29-37 Lund, I. (2011b): Sårbare elever i skolen.Spesialpedagogikk, 1, 15-21

Lund, I. (2013): Dropping Out of School as a Meaningful Action for Adolescents with Social, Emotional and Behavioral Difficulties.Journal of Research in Special Educational Needs

Ekornes,S., Hauge, T.E, Lund, I. (2013): Teachers as Mental Health Promoters. A Study of Teachers’ Understanding of the Concept of Mental Health.International Journal of Mental Health Promotion

Lund, I., Helgeland, A., Kovac,V.B.(2015):Empirically based analysis of methodological and ethical challenges in research with children as participants: the case of bullying in kindergarten.Early Child Development and Care: 1-13.

Kovac, V.B., Lund, I., Omdal,H. (2015): Learning environment in light of systemic, institutional and cultural interpretations: An empirical-based conceptual analysis. Educational Studies.

Helgeland, A., & Lund, I. (2016). Children’s Voices on Bullying in Kindergarten.Early Childhood Education Journal, 1-9.

Lund,I., Helgeland,A. & Kovac, B.V. (2017): På vei mot en ny forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv, Acta Didactica Norge, 11:3

Kovac, Velibor Bobo; Lund, Ingrid; Omdal, Heidi (2017) 
Learning Environment in Light of Positional, Institutional, and Cultural Interpretations: An Empirically-Based Conceptual Analysis. Educational Studies,Volum 53.(1) s. 78-94

Kovac Velibor Bobo, Tveit Anne Dorthe, Omdal Heidi, Lund Ingrid (2018), Directional motion: An empirically based model of development in educational institutions (2018). Improving Schools . ISSN 1365-4802. 21 (2), s 127 - 140 doi: 10.1177/1365480218772637

Anne Helgeland, & Ingrid Lund. (2018). «Det hjelper ikke å si ifra til de voksne». Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, (02-03), 148-158.

Helgeland, A., Lund,I. & Vik,K. (2021). «Jeg er en skam for verden» Mobbingens konsekvenser og skammens betydning. Spesialpedagogikk, 05, 54-67.

Utvalgte faglig monografier på akkreditert forlag

Lund, I. (2004): Hun sitter jo bare der! Innaggerende atferd blant barn og unge.Bergen, Fagbokforlaget. 

Lund, I. (2012):Det stille atferdsproblemet. Innagerende atferd i barnehage og skole, Fagbokforlaget,Bergen

Lund, Ingrid; Helgeland, Anne. (2020): Mobbing i barnehage og skole, nye perspektiver Cappelen Damm Akademisk. 

 

Kapitler i bøker

Lund, I. (2014): Tydelige og varme voksne i møte med mobbing i barnehagen (s.111-126). I Helgesen, Mai Brit,Mobbing i barnehagen, et sosialt fenomen.Universitetsforaget, Oslo.

Lund, I. (2015): Dropping out or holding on? Dropping out as a sign of the difficulties experienced by adolescents with social, emotional and behavioral difficulties (SEBD) in the transition to upper secondary school.In:Cameron,D., Thygesen,R.,Transition in Special Education Waxmann Publishing Co. New york. US .

Lund, I. (2018). Kommunikasjonens muligheter og utfordringer i samarbeid. s: 338-354, I  Barn og unge i midten, Red: Johannessen, Baard og Skotheim, Torhild. Gyldendal Akademisk, Oslo.

Omdal, H., Lund, Ingrid. (2021). Ledelsens betydning for samarbeid i barnehagen. I H. Omdal, Thorød,Anne Brita (Red.), Uliek profesjoner, felles mål (s. 51-66). Oslo: Universitetsforlaget.

Lund,I. (2022): Dialoger i tidlig innsats mot mobbing. I Bjørnsrud,H., Nilsen,S.(red). Tidlig innsats- i en skole for alle? ) s.266-282. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 

Lund,I. (2023): Et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø I Mørreaunet,S. &  Glasser,V., (Red), Barnehagens grunnsteiner, formålet med barnehagen, (s.190-200). Universitetsforlaget.

Formidling

Barnebok

Lund, I. Tollerød., A.: (2014). Mattias er alene, Portal Forlag. 

 

Pedagogisk lærehefte

Lund,I. (2014): De er jo bare barn. Om barnehagebarn og mobbing. Pedlex, Oslo

Lund,I. & Helgeland, A.(2016): Mobbing i barnehagen. Anerkjennelse som forebygging. Pedlex, Oslo

Helgeland,A. & Lund,I. (2018). Samarbeid mot mobbing i barnehagen, Pedlex, Oslo

Helgeland, A. Lund, I. (2022). Barnehagekultur- utfordringer og muligheter. Bergen: Fagbokforlaget.

Kort biografi

I tillegg til å ha arbeidet som spesialpedagog i skolen i 15 år, har jeg jobbet som familieterapeut på Sørlandets Sykehus, Avdeling for barn og unges psykiske helse i fem år. 

De siste 20 årene har jeg arbeidet som forsker og underviser på Universitetet i Agder og ledet en rekke store forskningsprosjekter med fokus på psykisk helse atferdsproblematikk og læringsmiljøutvikling. 

Jeg er også ansatt som professor II på Dronning Maud Minnes Høgskole og  veileder, kurser og underviser ved universiteter og høgskoler, for kommuner, organisasjoner, skoler og barnehager m.m. 

Publikasjoner

  • Lund, Ingrid (2022). Dialoger i tidlig innsats mot mobbing. I Bjørnsrud, Halvor Inge & Nilsen, Sven (Red.), Tidlig innsats – i en skole for alle?. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202762452. s. 266–282.
  • Helgeland, Anne; Lund, Ingrid & Vik, Kari (2021). "Jeg er en skam for verden" Mobbingens konsekvenser og skammens betydning. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. s. 55–67.
  • Omdal, Heidi & Lund, Ingrid (2021). Ledelsens betydning for samarbeid i barnehagen. I Omdal, Heidi & Thorød, Anne Brita (Red.), Ulike profesjoner felles mål : Barn og unge i risiko. Universitetsforlaget. ISSN 9788215032443. s. 51–66.

Se alle arbeider i Cristin

  • Helgeland, Anne & Lund, Ingrid (2022). Barnehagekultur- utfordringer og muligheter. Fagbokforlaget. ISBN 9788245037807. 63 s.
  • Lund, Ingrid & Helgeland, Anne (2020). Mobbing i barnehage og skole. Nye perspektiver. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202681760. 175 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Lund, Ingrid (2024). Barnehagesektorens forståelse, implementering og etterlevelse av barnehageloven kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø. Utdanningsnytt.no.
  • Lund, Ingrid (2024). Mobbetallene stiger. [TV]. NRK 1 Sørlandet.
  • Lund, Ingrid (2024). Disse mobbetallene bekymrer: – Må gjøres noe nytt. [Internett]. Fedrelandsvennen.
  • Lund, Ingrid (2024). Såpass må du tåle. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790. s. 27–27.
  • Lund, Ingrid (2024). Elevundersøkelsen 2023. [Radio]. NRK 1 Sørlandet.
  • Lund, Ingrid (2024). Er det for «lett å vara kødd» i norsk skole uten at voksne sier stopp? Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. s. 28–28.
  • Lund, Ingrid (2023). Når voksne krenker i barnehage og skole.
  • Lund, Ingrid (2023). Ledelse i barnehage i arbeidet for inkluderende praksis.
  • Lund, Ingrid (2023). Atferd som utfordrer i skolen.
  • Lund, Ingrid (2023). Med ledelsen i front.
  • Lund, Ingrid (2023). Inkluderende barnehagemiljø.
  • Kostøl, Elin Marie Frivold; Matre, Marianne Engen; Schønberg, Hilde Wallerud; Øgård, Monika; Lund, Ingrid & Haldammen, Eva Nordby [Vis alle 32 forfattere av denne artikkelen] (2023). Stopp nedbemanningen i skolen. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Lund, Ingrid (2023). Når voksne krenker i barnehagen. Hvordan tilrettelegge for en trygg inkluderende kommunikasjons- og tilbakemeldingskultur.
  • Lund, Ingrid (2023). Ny studie: Slik påvirkes barnet ditt av kjefting. [Internett]. VG.
  • Lund, Ingrid (2023). Nasjonal og internasjonal forskning på mobbing i barnehagen. [TV]. NRK .
  • Lund, Ingrid (2023). ‘Dialoque with Pupils of the Understanding of Bullying’.
  • Lund, Ingrid (2023). Engstelige barn i møte med for store forventninger. [Radio]. NRK 1 Sørlandet.
  • Lund, Ingrid (2023). Barns atferd er et språk som må leses av voksne. Folkebladet.no.
  • Lund, Ingrid (2023). Foe mye tilrettelegging for elever i skolen? [Radio]. NRK 1 Sørlandet.
  • Lund, Ingrid (2023). Barn og unges atferd er et speilbilde av et samfunn i endring. lokalavisen fedrelandsvennen.
  • Lund, Ingrid (2023). Ludvig slår tilbake: En hårreisende svikt. [Avis]. Agderposten.
  • Lund, Ingrid (2023). I samarbeid med barn, foreldre og kollegaer for et trygt og godt barnehage- og skolemiljø.
  • Lund, Ingrid (2023). Inkluderende skole og barnehage .
  • Lund, Ingrid (2023). Dialogen som forebyggende tiltak for et trygt og godt skolemiljø.
  • Lund, Ingrid (2023). Voksenrollen i møte med atferd som utfordrer i en inkluderende barnehage.
  • Andreasen, Johan Kristian; Andreassen, Unni Soltun; Fossland, Trine; Høgestøl, Sofie Alexandra Engli; Lund, Ingrid & Lind, Guro Elisabeth [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2023). Mangelfulle systemer for konfliktutsatte stipendiater. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Lund, Ingrid (2023). Inkluderende praksis i barnehage og skole.
  • Lund, Ingrid (2023). Voksen som krenker barn i barnehagen § 43 i kapittel 8.
  • Lund, Ingrid (2023). Urovekkende funn i ny studie om stille barn. [Avis]. Dagbladet.
  • Lund, Ingrid (2023). Inkluderende barnehage- og skolemiljø.
  • Lund, Ingrid (2023). Et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. I Mørreaunet, Sissel; Glaser, Vibeke & Moen, Kari Hoås (Red.), Barnehagens grunnsteiner. Universitetsforlaget. ISSN 9788215065991. s. 190–202.
  • Lund, Ingrid (2023). Professor om voldelige klasserom. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Lund, Ingrid (2023). Når voksne krenker i barnehage og skole.
  • Lund, Ingrid (2023). Flere skoler sliter med høye mobbetall. lokalavisen fedrelandsvennen.
  • Lund, Ingrid (2023). Sårbarhet og atferd som utfordrer i barnehagen.
  • Lund, Ingrid (2023). Barnehagen bryter loven, og barnehagen får slakt: Veldig alvorlig. Østlandsposten.
  • Lund, Ingrid (2023). Inkluderende læringsmiljø i barnehage og skole.
  • Lund, Ingrid (2023). Tidlig innsats og spesialpedagogikkens rolle. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Lund, Ingrid (2022). Det føles godt å vinne frem.Det skal ikke være sånn at ingen bryr seg. [Avis]. Agderposten.
  • Lund, Ingrid (2022). Kjefting er også krenkelse. [Internett]. Utdanningsnytt.no.
  • Lund, Ingrid (2022). Formidlingsprisen 2022.
  • Lund, Ingrid (2022). Årsaken til ufrivillig skolefravær kan være hva som helst, og da mener jeg hva som helst. [Avis]. Dagsavisen.
  • Lund, Ingrid (2022). Vi må ta ansvar for vår egen reaksjon i møte med atferd som utfordrer oss. [Internett]. Barnahege.no.
  • Lund, Ingrid (2022). Barnehagemiljø for alle.
  • Lund, Ingrid (2022). Foreldre som risiko- og beskyttelsesfaktor i arbeidet mot mobbing.
  • Lund, Ingrid (2022). Store små mennesker. [Internett]. https://santogusant.no/filmer.
  • Lund, Ingrid (2022). Dialogmodellen for skole.
  • Lund, Ingrid (2022). Dialogmodellen i skolen. [Radio]. NRK 1 Sørlandet.
  • Lund, Ingrid (2022). Inkluderende barnehagemiljø.
  • Lund, Ingrid (2022). Voksne som krenker i barnehagen.
  • Lund, Ingrid (2022). Voksne som krenker.
  • Lund, Ingrid (2022). Inkluderende arbeidsmiljø.
  • Andreasen, Johan Kristian; Lund, Ingrid & Rånes, Helle Garberg (2022). Knask eller knep? Foreldre kan ta grep!. VG : Verdens gang. ISSN 0805-5203.
  • Lund, Ingrid (2022). Trenger vi egentlig mobbebegrepet? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Andreasen, Johan Kristian; Lund, Ingrid & Rånes, Helle Garberg (2022). Knask eller knep? Foreldre kan ta grep! Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Lund, Ingrid (2022). I samarbeid og dialog for et trygt og godt barnehage- og skolemiljø.
  • Lund, Ingrid (2022). Inkluderende praksis i SFO.
  • Lund, Ingrid (2022). I dialog mot mobbing. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Lund, Ingrid (2022). Kjefting er krenkelse. Første steg. ISSN 1504-1891. 1.
  • Lund, Ingrid (2022). "Kødd er ihvertfall ikke mobbing!". Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Lund, Ingrid (2022). Voksne som krenker barn i barnehagen. Hva gjør vi for å forebygge, stoppe og følge opp dette på en god måte?
  • Lund, Ingrid (2022). Voksne som krenker barn i barnehagen. barnehage.no.
  • Lund, Ingrid (2022). Fra tabu til lovverk. [Internett]. Foreldreutvalget for barnehage Podcast.
  • Lund, Ingrid (2022). I samarbeid for en inkluderende skole.
  • Lund, Ingrid (2022). Særskilt sårbare barn i barnehage og skole. .
  • Wergeland, Birgitte & Lund, Ingrid (2021). Lærerrollen og engstelige elever med Ingrid Lund. [Internett]. https://player.captivate.fm/episode/e5d25785-7cac-43a6-a7a4-.
  • Lund, Ingrid (2021). Foreldresamarbeid i arbeidet mot mobbing.
  • Lund, Ingrid (2021). Veilederrollen og individets plass i fellesskapet .
  • Lund, Ingrid (2021). Mot en nyere forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv.
  • Lund, Ingrid (2021). Spesialpedagogikken og tverrfaglig samarbeid.
  • Lund, Ingrid (2021). I dialog med foreldrene i barnehagen- Dialogmodellen.
  • Lund, Ingrid (2021). Barns sårbarhet.
  • Lund, Ingrid (2021). Foreldresamarbeid i barnehagen.
  • Lund, Ingrid (2021). Voksne som krenker barn i barnehagen.
  • Lund, Ingrid (2021). Professor: – Voksne som krenker, gjør barn sårbare. [Fagblad]. Utdanningsnytt.
  • Lund, Ingrid (2021). Den gode samtalen.
  • Lund, Ingrid (2021). Foreldre og skolen som risiko- og beskyttelsesfaktorer i skolemiljøsaker. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Lund, Ingrid (2021). Inkluderende praksis i barnehage og skole; Holdninger, kunnskap og handlinger i arbeidet mot mobbing.
  • Lund, Ingrid (2021). Mobbingens pris. [TV]. TV2.no.
  • Lund, Ingrid (2021). Bak fasaden: Mobbingens pris. [TV]. TV2.
  • Lund, Ingrid (2021). Studenter med hjemmeundervisning skrur av kamera- lærer mindre. [Internett]. https://www.nrk.no/innlandet/studenter-med-hjemmeundervisnin.
  • Lund, Ingrid (2020). Mobbing på arbeidsplassen. [Radio]. NRK radio P1 Nyheter.
  • Lund, Ingrid (2020). Inkluderende læringsmiljø i barnehage og skole.
  • Lund, Ingrid (2020). Ny barnehagelov. Konsekvenser for praksis.
  • Lund, Ingrid (2020). Betydningen av relasjoner - Kommunikasjonens muligheter og utfordringer i samarbeid .
  • Lund, Ingrid (2020). Underviserrollens møte med studenters ensomhet på veien mot en inkluderende pedagogisk praksis i høyere utdanning. .
  • Lund, Ingrid (2020). Sårbare barn og unge i møte med et inkluderende fellesskap.
  • Lund, Ingrid (2020). Ny barnehagelov: Styrere får stor ansvar. [Internett]. https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2020/ny-barnehage.
  • Lund, Ingrid (2020). Underviserrollen i møte med studenters ensomhet.
  • Lund, Ingrid (2020). Barn er helt avhengige av voksnes veiledning og støtte. [Internett]. https://www.barnehage.no/artikler/vi-har-ogsa-sett-voksne-ga.
  • Lund, Ingrid (2020). De resultatene vi helst ikke vil ha. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Lund, Ingrid (2020). Regine er neste 1,90 og har 46 i sko. [Internett]. Nrk.no.
  • Lund, Ingrid (2020). Å høre til. VI-grunntonen i barnehagen, Samarbeid til barnets beste. Praksisnære perspektiver fra barnehagen. Kommuneforlaget AS. ISSN 9788244624015. s. 77–89.
  • Lund, Ingrid (2022). Dialog og samarbeid i arbeidet mot mobbing i skolen. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-8427-091-3.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:41