Norwegian version of this page

Ingrid Lund

Professor
Department of Education
Phone
+47 38142188
Mobile phone
+4790131286
Office E2302 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Research groups

Publications

  • Lund, Ingrid (2022). Dialoger i tidlig innsats mot mobbing. In Bjørnsrud, Halvor Inge & Nilsen, Sven (Ed.), Tidlig innsats – i en skole for alle?. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202762452. p. 266–282.
  • Helgeland, Anne; Lund, Ingrid & Vik, Kari (2021). "Jeg er en skam for verden" Mobbingens konsekvenser og skammens betydning. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. p. 55–67.
  • Omdal, Heidi & Lund, Ingrid (2021). Ledelsens betydning for samarbeid i barnehagen. In Omdal, Heidi & Thorød, Anne Brita (Ed.), Ulike profesjoner felles mål : Barn og unge i risiko. Universitetsforlaget. ISSN 9788215032443. p. 51–66.

View all works in Cristin

  • Helgeland, Anne & Lund, Ingrid (2022). Barnehagekultur- utfordringer og muligheter. Fagbokforlaget. ISBN 9788245037807. 63 p.
  • Lund, Ingrid & Helgeland, Anne (2020). Mobbing i barnehage og skole. Nye perspektiver. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202681760. 175 p.

View all works in Cristin

  • Lund, Ingrid (2024). Barnehagesektorens forståelse, implementering og etterlevelse av barnehageloven kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø. Utdanningsnytt.no.
  • Lund, Ingrid (2024). Mobbetallene stiger. [TV]. NRK 1 Sørlandet.
  • Lund, Ingrid (2024). Disse mobbetallene bekymrer: – Må gjøres noe nytt. [Internet]. Fedrelandsvennen.
  • Lund, Ingrid (2024). Såpass må du tåle. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790. p. 27–27.
  • Lund, Ingrid (2024). Elevundersøkelsen 2023. [Radio]. NRK 1 Sørlandet.
  • Lund, Ingrid (2024). Er det for «lett å vara kødd» i norsk skole uten at voksne sier stopp? Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. p. 28–28.
  • Lund, Ingrid (2023). Når voksne krenker i barnehage og skole.
  • Lund, Ingrid (2023). Ledelse i barnehage i arbeidet for inkluderende praksis.
  • Lund, Ingrid (2023). Atferd som utfordrer i skolen.
  • Lund, Ingrid (2023). Med ledelsen i front.
  • Lund, Ingrid (2023). Inkluderende barnehagemiljø.
  • Kostøl, Elin Marie Frivold; Matre, Marianne Engen; Schønberg, Hilde Wallerud; Øgård, Monika; Lund, Ingrid & Haldammen, Eva Nordby [Show all 32 contributors for this article] (2023). Stopp nedbemanningen i skolen. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Lund, Ingrid (2023). Når voksne krenker i barnehagen. Hvordan tilrettelegge for en trygg inkluderende kommunikasjons- og tilbakemeldingskultur.
  • Lund, Ingrid (2023). Ny studie: Slik påvirkes barnet ditt av kjefting. [Internet]. VG.
  • Lund, Ingrid (2023). Nasjonal og internasjonal forskning på mobbing i barnehagen. [TV]. NRK .
  • Lund, Ingrid (2023). ‘Dialoque with Pupils of the Understanding of Bullying’.
  • Lund, Ingrid (2023). Engstelige barn i møte med for store forventninger. [Radio]. NRK 1 Sørlandet.
  • Lund, Ingrid (2023). Barns atferd er et språk som må leses av voksne. Folkebladet.no.
  • Lund, Ingrid (2023). Foe mye tilrettelegging for elever i skolen? [Radio]. NRK 1 Sørlandet.
  • Lund, Ingrid (2023). Barn og unges atferd er et speilbilde av et samfunn i endring. lokalavisen fedrelandsvennen.
  • Lund, Ingrid (2023). Ludvig slår tilbake: En hårreisende svikt. [Newspaper]. Agderposten.
  • Lund, Ingrid (2023). I samarbeid med barn, foreldre og kollegaer for et trygt og godt barnehage- og skolemiljø.
  • Lund, Ingrid (2023). Inkluderende skole og barnehage .
  • Lund, Ingrid (2023). Dialogen som forebyggende tiltak for et trygt og godt skolemiljø.
  • Lund, Ingrid (2023). Voksenrollen i møte med atferd som utfordrer i en inkluderende barnehage.
  • Andreasen, Johan Kristian; Andreassen, Unni Soltun; Fossland, Trine; Høgestøl, Sofie Alexandra Engli; Lund, Ingrid & Lind, Guro Elisabeth [Show all 9 contributors for this article] (2023). Mangelfulle systemer for konfliktutsatte stipendiater. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Lund, Ingrid (2023). Inkluderende praksis i barnehage og skole.
  • Lund, Ingrid (2023). Voksen som krenker barn i barnehagen § 43 i kapittel 8.
  • Lund, Ingrid (2023). Urovekkende funn i ny studie om stille barn. [Newspaper]. Dagbladet.
  • Lund, Ingrid (2023). Inkluderende barnehage- og skolemiljø.
  • Lund, Ingrid (2023). Et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. In Mørreaunet, Sissel; Glaser, Vibeke & Moen, Kari Hoås (Ed.), Barnehagens grunnsteiner. Universitetsforlaget. ISSN 9788215065991. p. 190–202.
  • Lund, Ingrid (2023). Professor om voldelige klasserom. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Lund, Ingrid (2023). Når voksne krenker i barnehage og skole.
  • Lund, Ingrid (2023). Flere skoler sliter med høye mobbetall. lokalavisen fedrelandsvennen.
  • Lund, Ingrid (2023). Sårbarhet og atferd som utfordrer i barnehagen.
  • Lund, Ingrid (2023). Barnehagen bryter loven, og barnehagen får slakt: Veldig alvorlig. Østlandsposten.
  • Lund, Ingrid (2023). Inkluderende læringsmiljø i barnehage og skole.
  • Lund, Ingrid (2023). Tidlig innsats og spesialpedagogikkens rolle. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Lund, Ingrid (2022). Det føles godt å vinne frem.Det skal ikke være sånn at ingen bryr seg. [Newspaper]. Agderposten.
  • Lund, Ingrid (2022). Kjefting er også krenkelse. [Internet]. Utdanningsnytt.no.
  • Lund, Ingrid (2022). Formidlingsprisen 2022.
  • Lund, Ingrid (2022). Årsaken til ufrivillig skolefravær kan være hva som helst, og da mener jeg hva som helst. [Newspaper]. Dagsavisen.
  • Lund, Ingrid (2022). Barnehagemiljø for alle.
  • Lund, Ingrid (2022). Foreldre som risiko- og beskyttelsesfaktor i arbeidet mot mobbing.
  • Lund, Ingrid (2022). Store små mennesker. [Internet]. https://santogusant.no/filmer.
  • Lund, Ingrid (2022). Dialogmodellen for skole.
  • Lund, Ingrid (2022). Dialogmodellen i skolen. [Radio]. NRK 1 Sørlandet.
  • Lund, Ingrid (2022). Inkluderende barnehagemiljø.
  • Lund, Ingrid (2022). Voksne som krenker i barnehagen.
  • Lund, Ingrid (2022). Voksne som krenker.
  • Lund, Ingrid (2022). Inkluderende arbeidsmiljø.
  • Andreasen, Johan Kristian; Lund, Ingrid & Rånes, Helle Garberg (2022). Knask eller knep? Foreldre kan ta grep!. VG : Verdens gang. ISSN 0805-5203.
  • Lund, Ingrid (2022). Trenger vi egentlig mobbebegrepet? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Andreasen, Johan Kristian; Lund, Ingrid & Rånes, Helle Garberg (2022). Knask eller knep? Foreldre kan ta grep! Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Lund, Ingrid (2022). I samarbeid og dialog for et trygt og godt barnehage- og skolemiljø.
  • Lund, Ingrid (2022). Inkluderende praksis i SFO.
  • Lund, Ingrid (2022). I dialog mot mobbing. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Lund, Ingrid (2022). Kjefting er krenkelse. Første steg. ISSN 1504-1891. 1.
  • Lund, Ingrid (2022). "Kødd er ihvertfall ikke mobbing!". Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Lund, Ingrid (2022). Voksne som krenker barn i barnehagen. Hva gjør vi for å forebygge, stoppe og følge opp dette på en god måte?
  • Lund, Ingrid (2022). Voksne som krenker barn i barnehagen. barnehage.no.
  • Lund, Ingrid (2022). Fra tabu til lovverk. [Internet]. Foreldreutvalget for barnehage Podcast.
  • Lund, Ingrid (2022). I samarbeid for en inkluderende skole.
  • Lund, Ingrid (2022). Særskilt sårbare barn i barnehage og skole. .
  • Wergeland, Birgitte & Lund, Ingrid (2021). Lærerrollen og engstelige elever med Ingrid Lund. [Internet]. https://player.captivate.fm/episode/e5d25785-7cac-43a6-a7a4-.
  • Lund, Ingrid (2021). Foreldresamarbeid i arbeidet mot mobbing.
  • Lund, Ingrid (2021). Veilederrollen og individets plass i fellesskapet .
  • Lund, Ingrid (2021). Mot en nyere forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv.
  • Lund, Ingrid (2021). Spesialpedagogikken og tverrfaglig samarbeid.
  • Lund, Ingrid (2021). I dialog med foreldrene i barnehagen- Dialogmodellen.
  • Lund, Ingrid (2021). Barns sårbarhet.
  • Lund, Ingrid (2021). Foreldresamarbeid i barnehagen.
  • Lund, Ingrid (2021). Voksne som krenker barn i barnehagen.
  • Lund, Ingrid (2021). Professor: – Voksne som krenker, gjør barn sårbare. [Business/trade/industry journal]. Utdanningsnytt.
  • Lund, Ingrid (2021). Den gode samtalen.
  • Lund, Ingrid (2021). Foreldre og skolen som risiko- og beskyttelsesfaktorer i skolemiljøsaker. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Lund, Ingrid (2021). Inkluderende praksis i barnehage og skole; Holdninger, kunnskap og handlinger i arbeidet mot mobbing.
  • Lund, Ingrid (2021). Mobbingens pris. [TV]. TV2.no.
  • Lund, Ingrid (2021). Bak fasaden: Mobbingens pris. [TV]. TV2.
  • Lund, Ingrid (2021). Studenter med hjemmeundervisning skrur av kamera- lærer mindre. [Internet]. https://www.nrk.no/innlandet/studenter-med-hjemmeundervisnin.
  • Lund, Ingrid (2020). Mobbing på arbeidsplassen. [Radio]. NRK radio P1 Nyheter.
  • Lund, Ingrid (2020). Inkluderende læringsmiljø i barnehage og skole.
  • Lund, Ingrid (2020). Ny barnehagelov. Konsekvenser for praksis.
  • Lund, Ingrid (2020). Betydningen av relasjoner - Kommunikasjonens muligheter og utfordringer i samarbeid .
  • Lund, Ingrid (2020). Underviserrollens møte med studenters ensomhet på veien mot en inkluderende pedagogisk praksis i høyere utdanning. .
  • Lund, Ingrid (2020). Sårbare barn og unge i møte med et inkluderende fellesskap.
  • Lund, Ingrid (2020). Ny barnehagelov: Styrere får stor ansvar. [Internet]. https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2020/ny-barnehage.
  • Lund, Ingrid (2020). Underviserrollen i møte med studenters ensomhet.
  • Lund, Ingrid (2020). Barn er helt avhengige av voksnes veiledning og støtte. [Internet]. https://www.barnehage.no/artikler/vi-har-ogsa-sett-voksne-ga.
  • Lund, Ingrid (2020). De resultatene vi helst ikke vil ha. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Lund, Ingrid (2020). Regine er neste 1,90 og har 46 i sko. [Internet]. Nrk.no.
  • Lund, Ingrid (2020). Å høre til. VI-grunntonen i barnehagen, Samarbeid til barnets beste. Praksisnære perspektiver fra barnehagen. Kommuneforlaget AS. ISSN 9788244624015. p. 77–89.
  • Lund, Ingrid (2022). Dialog og samarbeid i arbeidet mot mobbing i skolen. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-8427-091-3.

View all works in Cristin

Published Apr. 16, 2024 11:41 AM